sobota, 1 grudnia 2012

Czy jest metoda?


„Mnisi, czy jest metoda ekspozycji, za pomocą której mnich – poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu – może zdeklarować finałową wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'?”

"Czcigodny panie, nasze idee są zakorzenione w Zrealizowanym, kierowane przez Zrealizowanego, zwracają się do Zrealizowanego. Byłoby dobrze, gdyby Zrealizowany wyjaśnił znaczenie tych słów. Po usłyszeniu wyjaśnień Zrealizowanego mnisi zapamiętają”. „Zatem słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”. „Tak czcigodny panie”, odpowiedzieli mnisi. Zrealizowany rzekł to:

„Jest metoda ekspozycji, za pomocą której mnich – poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu – może zdeklarować finałową wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'. A jaka jest ta metoda ekspozycji?

Tu, mnisi, po zobaczeniu materialnej formy okiem, jeżeli jest tam pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie, mnich rozumie: 'Jest obecne pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie'; lub jeżeli nie ma pożądania, nienawiści, czy złudzenia wewnętrznie, mnich rozumie: 'Pożądanie, nienawiść, czy złudzenie nie są obecne wewnętrznie. A skoro tak jest czy te rzeczy są do poznania przez wiarę, przez osobistą preferencję, przez oralną tradycję, przez rozumne przemyślenie, przez akceptację poglądu po przemyśleniu?” „Nie, czcigodny panie”. „Czy te rzeczy nie są do poznania przez zrozumienie?” „Tak, czcigodny panie”. „To jest metoda ekspozycji, za pomocą której mnich – poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu – może zdeklarować finałową wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'.

Dalej mnisi, po usłyszeniu dźwięku uchem jeżeli jest tam pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie, mnich rozumie: 'Jest obecne pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie'; lub jeżeli nie ma pożądania, nienawiści, czy złudzenia wewnętrznie, mnich rozumie: 'Pożądanie, nienawiść, czy złudzenie nie są obecne wewnętrznie. A skoro tak jest czy te rzeczy są do poznania przez wiarę, przez osobistą preferencję, przez oralną tradycję, przez rozumne przemyślenie, przez akceptację poglądu po przemyśleniu?” „Nie, czcigodny panie”. „Czy te rzeczy nie są do poznania przez zrozumienie?” „Tak, czcigodny panie”. „To jest metoda ekspozycji, za pomocą której mnich – poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu – może zdeklarować finałową wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'.

Dalej mnisi, po powąchaniu zapachu nosem, jeżeli jest tam pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie, mnich rozumie: 'Jest obecne pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie'; lub jeżeli nie ma pożądania, nienawiści, czy złudzenia wewnętrznie, mnich rozumie: 'Pożądanie, nienawiść, czy złudzenie nie są obecne wewnętrznie. A skoro tak jest czy te rzeczy są do poznania przez wiarę, przez osobistą preferencję, przez oralną tradycję, przez rozumne przemyślenie, przez akceptację poglądu po przemyśleniu?” „Nie, czcigodny panie”. „Czy te rzeczy nie są do poznania przez zrozumienie?” „Tak, czcigodny panie”. „To jest metoda ekspozycji, za pomocą której mnich – poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu – może zdeklarować finałową wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'.

 Dalej mnisi, po posmakowaniu smaku językiem jeżeli jest tam pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie, mnich rozumie: 'Jest obecne pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie'; lub jeżeli nie ma pożądania, nienawiści, czy złudzenia wewnętrznie, mnich rozumie: 'Pożądanie, nienawiść, czy złudzenie nie są obecne wewnętrznie. A skoro tak jest czy te rzeczy są do poznania przez wiarę, przez osobistą preferencję, przez oralną tradycję, przez rozumne przemyślenie, przez akceptację poglądu po przemyśleniu?” „Nie, czcigodny panie”. „Czy te rzeczy nie są do poznania przez zrozumienie?” „Tak, czcigodny panie”. „To jest metoda ekspozycji, za pomocą której mnich – poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu – może zdeklarować finałową wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'.

Dalej mnisi, po odczuciu obiektu ciałem, jeżeli jest tam pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie, mnich rozumie: 'Jest obecne pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie'; lub jeżeli nie ma pożądania, nienawiści, czy złudzenia wewnętrznie, mnich rozumie: 'Pożądanie, nienawiść, czy złudzenie nie są obecne wewnętrznie. A skoro tak jest czy te rzeczy są do poznania przez wiarę, przez osobistą preferencję, przez oralną tradycję, przez rozumne przemyślenie, przez akceptację poglądu po przemyśleniu?” „Nie, czcigodny panie?” „Czy te rzeczy nie są do poznania przez zrozumienie?” „Tak, czcigodny panie”. „To jest metoda ekspozycji, za pomocą której mnich – poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu – może zdeklarować finałową wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'.

Dalej mnisi, po poznaniu idei umysłem, jeżeli jest tam pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie, mnich rozumie: 'Jest obecne pożądanie, nienawiść, czy złudzenie wewnętrznie'; lub jeżeli nie ma pożądania, nienawiści, czy złudzenia wewnętrznie, mnich rozumie: 'Pożądanie, nienawiść, czy złudzenie nie są obecne wewnętrznie. A skoro tak jest czy te rzeczy są do poznania przez wiarę, przez osobistą preferencję, przez oralną tradycję, przez rozumne przemyślenie, przez akceptację poglądu po przemyśleniu?” „Nie, czcigodny panie” „Czy te rzeczy nie są do poznania przez zrozumienie?” „Tak, czcigodny panie”. „To jest metoda ekspozycji, za pomocą której mnich – poza wiarą, poza osobistą preferencją, poza oralną tradycją, poza rozumnym przemyśleniem, poza akceptacją poglądu po przemyśleniu – może zdeklarować finałową wiedzę w taki sposób: 'Narodziny wyczerpane, święte życie przeżyte, co trzeba było wykonać zostało wykonane, nigdy więcej tego stanu istnienia'.

SN 35: 153

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.