sobota, 1 grudnia 2012

Nanavira Thera o Abhidhammie

Co do moich poglądów na Abhidhammę Pitakę, patrz Przedsłowie, dla zapoznania się z moją generalną postawą wobec niej. Bardziej szczegółowo, uważam, że żadna Abhidhamma nie jest słowem Buddy, i co więcej, że jest kompilacją wprowadzającą w błąd, często niespójną ze Suttami. To nie oznacza, że uważam każde pojedyncze zdanie w niej jako fałszywe – krótka praca Puggala Pańńati może być częściowo godna zaufania. Ale muszę wyznać, że większość mojego zaznajomienia się z A.P pochodzi z drugiej ręki. Samemu nigdy nie znalazłem w niej nic co miałoby dla mnie najmniejszą choć wartość i normalnie radzę ludziom pozostawienie jej samej sobie. Jeżeli byś mnie nacisnął, mógłbym wyrazić się bardziej emfatycznie na temat bezużyteczności i zwodniczości A.P. Ale skoro nie myślę, że jesteś jej wielkim miłośnikiem, prawdopodobnie to co powiedziałem wystarczy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.