Wielorakości
ludzkiej myśli odpowiada u Ewagriusza rozmaitość terminologii. O
ile logismós
i
nóema
wyrażają pewien uniwersalny twór psychiki, to inne z kolei
wyraźnie wskazują na źródło swego pochodzenia. Fantasia,
eidolon, morfe, schema
ujmują obrazy będące tworem wyobraźni, natomiast mneme
- wspomnienia pochodzące z pamięci. Między fantasia
a
pozostałymi wymienionymi tworami wyobraźni istnieje podobny
związek, jak pomiędzy logismós
a
noema.
Fantasia
zwykłe oznacza jakieś wyobrażenie szkodliwe dla życia
duchowego, na przykład obrazy podsuwane przez demony podczas
snów i nocnych wizji. Wyobrażenia te są wewnętrznym okiem, przez
które docierają do nas zewnętrzne impulsy. Tymczasem pozostałe
twory wyobraźni (eidolon,
morfe, schema),
podobnie jak noema,
zdają
się nie zawierać w sobie takiego zagrożenia. Jednak na wyższym
etapie doświadczenia Boga, one również odwodzą od czystej
modlitwy, gdyż przywołują obecność materialnej rzeczywistości,
podczas gdy człowiek pragnie stanąć przed tajemnicą w duchu i
prawdzie. Podobnie rzecz się ma ze wspomnieniem, mneme,
które samo w sobie nie jest szkodliwe, choć staje się takim na
etapie gnostike.
Wtedy, podsuwając rzeczy sobie charakterystyczne, szkodzi.
Spór pomiędzy
stoikami a Arystotelesem o znaczenie wyobrażeń (ennoia)
dla powstania namiętności (patos)
jest Ewagriuszowi znany. Przyjmuje on, za Plotynem, stanowisko
pośrednie, uznaje bowiem, że obie relacje mogą zachodzić:
wyobrażenie może wzbudzić namiętność, a namiętność -
wyobrażenie. Oba przypadki wskazują jednak na negatywną rolę
zarówno wyobrażeń, jak i namiętności w życiu duchowym. To
kolejny przykład wspomnianej ostrożności pontyjskiego mnicha wobec
tworów ludzkiej psychiki. W istocie jednak nie da się tych
zagadnień sprowadzić na płaszczyznę psychologiczną.
Psychologia Ewagriuszowa prowadzi do teologii. Wysiłki człowieka
zdążają wszakże do określonego celu - ma on osiągnąć
stan czystej modlitwy.
ze
wstępu do II tomu Pism ascetycznych Ewagriusza z Pontu,
ojciec Leon Nieściór OMI
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.