Życie zaangażowane i zidentyfikowane
z fenomenalnym bytem staje się źródłem cierpienia.
Rzeczywiste nie umiera i
nierzeczywiste nie może być wieczne”, zatem smucić się nad
śmiercią przemijającego jest oznaką ignorancji.
Cierpienie nie leży w
okolicznościach zewnętrznych. Rezyduje w spętanym i ogarniętym
ignorancją umyśle.
Wszystkie wydarzenia w
naszym życiu przytrafiają się jako rzecz oczywista, ale patrzenie
na nie jako przyczyny szczęścia i cierpienia bazuje na postawie
umysłu.
Człowiek cierpi ponieważ
szuka radości i spokoju w zewnętrznych warunkach i obiektach, które
z samej swej natury są niezdolne do zapewnienia stanu doskonałości,
za którym tęskni serce człowieka.
Kiedy patrzymy przez szkło
pokolorowane ignorancją, widzimy rzeczy sprawiane przez Boską wolę
i interpretujemy je jako dobre czy złe i w konsekwencji stajemy się
podmiotem radości czy smutku. Zatem we wszystkich sprawach poddajmy
się Boskiej woli.
Maja jest umysłem, przyczyną
wszelkiej dualności. To ten umysł określa działania jako dobre
czy złe, sytuacje jako przyjemne czy nieprzyjemne i dalej doświadcza
emocji, miłych i bolesnych.
Poczucie-ego jest zindywidualizowaną
świadomością gdzie człowiek myśli, że jest zaledwie ciałem,
uformowanym z pięciu elementów i że jest działającym,
odseparowaną duszą.
Bycie zaangażowanym w działanie
Prakriti i cieszenie się jednocześnie błogością Atmana, jest
możliwe, gdy idea „ja” i „moje” została całkowicie
porzucona.
Jedyną rzeczą jaką człowiek musi
się wyrzec ażeby osiągnąć najwyższą Prawdę, jest poczucie
bycia osobą i nic więcej.
Ego jest obsesją, cieniem, iluzją;
wszelkie życie jest Jednym, i to jedno jest tobą.
Bycie zawsze świadomym, że nasze
indywidualne życie jest tylko elementem odgrywanej sztuki, podczas
gdy w rzeczywistości jesteśmy zawsze wolnym, przepełnionym
błogością, wszechobecnym Duchem czy Prawdą, to bycie wolnym od
egoizmu.
Nie zapominaj prawdy o tym, że nic
tutaj nie należy do ciebie. Wszystko, włączając ciebie, należy
do najwyższego Pana wszechświata. Poczucie posiadania jest jednym z
głównych charakterystyk poczucia-ego.
Zrezygnuj z indywidualnego „ja”.
Tylko Bóg jest, i jest On wszystkim.
Ego czy poczucie separacji jest
fałszem. Jest tylko jeden nieograniczony ocean radości będący
jednocześnie i w ruchu i niewzruszony. Jest jedno światło, jedna
moc, jedna świadomość, jedno istnienia, jedna Rzeczywistość,
która jest wieczna i nieskończona.
Twoje życie i wszystkie jego
aktywności należą do Boga. Nie podejmuj się podążania kursem
wskazanym przez umysł nawiedzony demonem ego.
Prawdziwie, egotyzm jest korzeniem
wszelkiego zła. Widzisz go powiększonym u innych, kiedy sam masz go
w bród.
Żadna zmiana sytuacji nie przyniesie
spokoju i spoczynku, zanim poczucie-ego, działającego, nie zostanie
zmiecione. Kiedy zrealizowaliśmy, że Boska wola manifestuje się we
wszystkich istotach, i że indywidualne działanie jest fałszem,
zewnętrzne okoliczności i sytuacje nie mogą nas dotknąć.
Pragnienie widzenia zewnętrznych
rzeczy musi zniknąć, byś mógł odnaleźć unię i jedność z
wszystko przenikającym i nieśmiertelnym Bogiem.
Nie ma nic czym należałoby się
smucić i czy być zdziwionym, w tej przemijającej panoramie życia.
Wyrzeknij się wszystkich pragnień
umysłu i intelektu, i ciesz się błogością Atmana, nawet
jeżelibyś w tym celu, miał żyć w domu, czy zmienić się w
wędrującego, nagiego żebraka.
Nie zapominajmy, że przyszliśmy na
ten świat samotni, i że samotnie z niego odejdziemy, że nie
przynieśliśmy ze sobą naszego bogactwa którym się szczycimy czy
krewnych i że kiedy skończymy to ziemskie życie, również ich ze
sobą nie zabierzemy.
Możemy żyć tysiące lat i osiągnąć
cokolwiek pragniemy w świecie, ale nigdy nie będziemy szczęśliwi,
dopóki nie zginie nasz głód ziemskich rzeczy.
Bóg jest bardzo uprzejmy. Uczy nas za
pomocą doświadczenia, że nasze pragnienia są naszymi wrogami, i
że obiekty zmysłów są łonem cierpienia. Ciągle jednak pragniemy
ich i cierpimy! Kogo to wina? Tylko nasza. Dlaczego zatem winić
Boga?
Dopóki dopóty pożądliwość serca –
pragnienie światowych posiadłości i własności nie jest
całkowicie wykorzenione, nie możesz się cieszyć prawdziwym
szczęściem i unią z Bogiem, Panem i Mistrzem twojego istnienia.
Nie podległy kontroli umysł, choć
akceptuje prawdę, nie może jej zachować. Gotowość umysłu do
zaabsorbowania wiedzy o Boskości, obejmuje usunięcie z niego
wszelkiego pragnienia. To osiąga się przez analizę, koncentrację
i medytację – kumulującymi się w realizacji Boga.
Z pewnością, jeżeli nasza wizja
świata jest czysta, realizujemy jak przemijającymi i ulotnymi są
wszystkie formy wszelkiego życia i stworzenia w tym świecie.
Wieczne nie zna śmierci, a
przemijające nie może uciec przed rozpadem. Zatem, dlaczego smucić
się nad zmarłym? Każda śmierć, każda strata – przebudza nas
na Rzeczywistość. Stąd, uznaj że dzieje się to dla naszego
dobra. Mamy tu naszą przystań w dharnashali: ojciec, matka,
mąż, żona i dzieci wszyscy razem na jakiś czas, tylko by się
rozłączyć, ponieważ każdy z nich jest na swojej drodze do Niego,
od kogo wszyscy wyszli. Nie zapominajmy, że przyszliśmy na ten
świat samotnie i samotnie go opuścimy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.