piątek, 31 stycznia 2014

Amma Sara


Pewnego dnia. przyszła do amma Sary pewna mniszka i powiedziała: „Módl się za mnie, moja pani". Błogosławiona odparła: „Ani ja, ani Bóg nie możemy ulitować się nad tobą, je­śli ty sama się nad sobą nie ulitujesz, podej­mując dobre dzieła i ćwicząc się w cnocie, jak nas uczyli święci ojcowie".
58.
Pewna mniszka pytała amma Sarę: „Powiedz mi, moja pani, jak osiągnę zbawienie?". Świę­ta odpowiedziała: „Zachowuj się tak, jak gdy­byś była umarła! Nie przejmuj się ani niesła­wą u ludzi, ani nie zabiegaj o chwałę tego świata. Trwaj w cichości w swojej celi i myśl zawsze o Bogu i o śmierci, wtedy dostąpisz zbawienia".

60.
Raz odwiedziła amma Sarę pewna mniszka i powiedziała: „Moja pani! Dlaczego złe myśli i pożądliwości mnie nie opuszczają?". Błogo­sławiona odparła: „Ich narzędzia (naczynia) są w tobie. Zwróć im je, a wtedy odstąpią od ciebie".
61.
Pewnego razu przyszli do czcigodnej  Sary dwaj starzy ojcowie, wielcy i święci, pustelnicy z Peluzjum. W drodze powrotnej mówili je­den do drugiego: „Nauczmy tę mniszkę poko­ry". Zaraz potem wrócili do niej i rzekli: „Bacz, byś się nie chełpiła i nie mówiła, że do ciebie, kobiety, przychodzą pustelnicy". Wte­dy amma Sara z całą pokorą i ze łzami w oczach odparła: „Co do płci jestem kobietą, lecz nie co do ducha!".

63.
Kiedyś spytano świętą Sarę: „Co oznacza wąska i bolesna droga (por. Mt 7, 14)". Odpowiedziała: „Wąska i bolesna droga oznacza, co następuje: należy zawsze zachowywać spokój, pościć, milczeć, czuwać, oddawać się czytaniu Pisma Świętego, czynić jak najwięcej metanii oraz, jeśli to możliwe, nie wychodzić donikąd ze swej celi z wyjątkiem kościoła. Trzeba również stłumić swoją wolę ze względu na Pana, gdyż to ostatnie obejmuje właściwie słowa Apostoła, który mówił: «Oto my opuściliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą» (Mt 19, 27; por. Łk 18,28).

Za: Meterikon Mądrość Matek Pustyni, przekład: Bogusław Widła, „PROMIC” - Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 2010


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.