Treściami tożsamości są rozmaite
przekonania i sądy jednostki o posiadanych przezeń atrybutach
(psychologicznych: cechach, zdolnościach oraz aksjologicznych:
wartościach, ideałach), które uznaje ona za szczególne ważne i
których utrata wiązałaby się z poczuciem, że nie jest się już
tą samą osobą (cechy centralne, relewantne, schematowe, krytyczne,
dystynktywne; por. Markus, 1977; Kozielecki, 1986; Jarymowicz i
Kwiatkowska, 1988; Bikont, 1988).
W procesie wyodrębniania treści
centralnych istotne znaczenie wydają się mieć trzy kryteria:
globalność, zdolność odróżniająca i subiektywna ważność
danego atrybutu. Globalność dotyczy stopnia, w jakim dany atrybut
stanowi generalizację (swoiste podsumowanie czy wniosek) na temat
własnej osoby. Globalnymi określimy te atrybuty, które w przypadku
danej osoby okazują się najbardziej przydatne w procesach
wyjaśniania, kategoryzacji i/ lub ewaluacji jej zachowań. Z kolei
zdolność odróżniająca odnosi się do stopnia, w jakim dany
atrybut wyróżnia jednostkę na tle innych osób. Pozostaje zatem
tym, co determinuje przydatność różnych atrybutów jednostkowych
w procesach porównań z innymi. Ostatnie kryterium – subiektywna
ważność – akcentuje to, że tożsamość stanowi osobisty i
autonomiczny projekt jednostki. W obrębie treści tożsamościowych
mogą się zatem znajdować atrybuty o peryferyjnym znaczeniu, jeśli
weźmiemy pod uwagę dwa pierwsze kryteria (w ograniczonym stopniu
deskryptywne czy odróżniające), zarazem jednak w szczególny
sposób bliskie samej jednostce, najpewniej takie, o których sądzi,
że ją ukształtowały (por. Oleś, 2008).
Podsumowując, można wyobrazić sobie,
że przy próbie odpowiedzi na centralne pytanie tożsamościowe:
„Kim jestem?” jednostka konstruuje autodefinicję tak, aby dać
jak najpełniejszy obraz swojej osoby (kryterium globalności), dać
obraz swojej osoby pozwalający na jej względnie łatwą
identyfikację ze społecznego otoczenia (kryterium zdolności
odróżniającej) oraz dać obraz swojej osoby we własnych oczach
(kryterium subiektywnej ważności). Trwałość tożsamości jest
funkcją trwałości owych istotnych atrybutów lub zasad ich
selekcji, trzeba jednak podkreślić, że tożsamość nigdy nie jest
czymś danym raz na zawsze, lecz rozwija się i zmienia na
przestrzeni czasu, podlegając cyklicznym przeformułowaniom w
obliczu zdarzeń naruszających równowagę w jej obrębie, zwłaszcza
tych, które towarzyszą kolejnym osiągnięciom rozwoju
biopsychospołecznego (Marcia, 2002a; Erikson, 1997).
Ja i tożsamość a dobrostan
psychiczny
Aleksandra Pilarska
(z pominięciem przypisów)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.