Omówimy kilka tylko najbardziej
znanych przykładów pitagorejskiego wychowania i to, co zostało
zapamiętane z nauk właściwych tym mężom. Najpierw więc,
przeprowadzając próby, obserwował [Pitagoras], czy adepci są
zdolni do zachowania milczenia (echemythia) (— taką bowiem nazwą
się posługiwał) i patrzył, czy potrafią zachować w milczeniu
to, czego się nauczyli i wysłuchali; dalej, [obserwował] czy są
skromni. Bardziej się bowiem troszczył o milczenie, niż o
[umiejętność] mówienia. Obserwował także wszystko inne — czy
nie ulegają niepoha mowaniu w namiętności i żądzy; nie pomijał
w obserwacjach również innych rzeczy, na przykład, jacy są w
gniewie, jacy w żądzach, czy są skłonni do kłótni, czy żądni
zaszczytów, jak też jacy są w kłótniach i w przyjaźni. Jeśli
zaś dokładnie wszystko zbadawszy uznał, że odznaczają się
dobrymi obyczajami, przystępował do obserwacji łatwo ści uczenia
się i pamięci; najpierw więc [patrzył], czy potrafią szybko i
właściwie pojmować to, o czym się mówi; następnie, czy do tego,
czego się uczą, odnoszą się z miłością i umiarkowaniem. Badał
bowiem, czy z natury są podatni na wychowanie, a ową podatność
nazywał harmonią charakteru (katartysis). Gwałtowność uważał
za szczególnie sprzeczną ze swoją szkołą wychowania; jej
konsekwencjami są bowiem prostactwo, brak wstydu, zuchwałość,
gnuśność, nieuctwo, anarchia, niesława i im podobne; z łagodności
zaś i harmonii charakteru wynikają skutki przeciwne tamtym. A w
obserwacjach zwracał na powyższe rzeczy szczególną uwagę i
ćwiczył w nich swych uczniów; tych, których uznał za godnych
dóbr swojej mądrości, starał się przyciągnąć do nauki; jeśli
zaś uznał kogoś za nieprzydatnego, odsyłał go jak obcego.
Jamblich, O Życiu Pitagorejskim
tłumaczenie: Janina Gajda –
Krynicka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.