Zarówno osoba o tożsamości
przejętej, jak i rozproszonej może wejść w okres kryzysu, który
Marcia określa mianem moratorium. W przypadku osoby o tożsamości
przejętej obejmuje to poddanie w wątpliwość dotychczasowych
zobowiązań i podjęcie samodzielnego wysiłku w kierunku
samookreślenia poprzez testowanie i refleksję nad różnymi
alternatywnymi drogami życiowymi. W przypadku osoby o tożsamości
rozproszonej, pozbawionej zobowiązań, które mogłyby lub musiałyby
ustąpić miejsca nowym, przejście w stan moratorium oznacza
eksplorację siebie i swojego otoczenia, konieczną do refleksyjnej
konstrukcji zobowiązań.
*
Niezależnie od dróg dojścia
tożsamość moratoryjna oznacza tymczasowy brak zobowiązań, przy
jednoczesnym aktywnym ich poszukiwaniu. Osoba w stanie moratorium
wypróbowuje potencjalne składowe swej tożsamości, a jej
zaangażowania są zmienne i krótkotrwałe. I choć podejmuje
aktywne próby autonomicznego rozważenia alternatyw tożsamości,
towarzyszy temu wysoki poziom niepokoju oraz poczucie niepewności
(np. Meeus, 1996a, 1996b; Kidwell, 1995, za: Côté i Schwartz,
2002). Tak jak tożsamość rozproszona i przejęta mogą okazać się
trwałymi rozwiązaniami w zakresie tożsamości, tak tożsamość
moratoryjna jest uznawana za stan bardziej niestabilny (np. Waterman,
Geary i Waterman, 1974, za: Rothman, 1978; Meeus, 1996b; Meeus,
Iedema, Helsen i Vollebergh, 1999). Oczekuje się, że sytuację
kryzysu jednostka rozwiąże na jeden z dwóch sposobów. Pozytywne
rozwiązanie oznacza podjęcie zobowiązań, czyli osiągnięcie
tożsamości, a negatywne – porzucenie eksploracji i przejście w
stan rozproszenia tożsamości (np. Orlofsky, 1977). Zgodnie z myślą
Marcii (1967), jeśli jednostka podjęła eksplorację, regres
bezpośrednio do tożsamości przejętej nie jest już możliwy.
Ja i tożsamość a dobrostan
psychiczny
Aleksandra Pilarska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.