sobota, 12 stycznia 2013

Złudzenie kreuje świat

Budda nauczał, że złudzenie kreuje świat. Kiedy serce ulega złudzeniu, nieprzerwanie wspiera poczucie "ja" identyfikując je z ciałem, umysłem i doświadczeniem świata. Myślimy, że to "moje" - moja część w świecie, mój dom, mój samochód, moja ziemia, moje wszystko. Te poczucie jaźni jest dokarmiane przez złudzenie, niewiedzę. Wszystkie nasze pragnienia i przywiązania wypływają z tej niewiedzy, z niezrozumienia prawdy. Zatem droga Dhammy to kultywowanie opozycji niewiedzy. Kultywujemy wiedzę, zrozumienie, które pochodzi z stałej przytomności. Gdy tak rozwijamy tą stałą przytomność, zaczynamy widzieć powstawanie tego poczucia "ja" i wszystkich pragnień i przywiązań, w których zwykle się gubimy. Kiedy umysł może to zobaczyć, wtedy odrywamy się od normalnego procesu nazywania rzeczy i tworzenia poczucia "ja" wokół naszych doświadczeń. I z tym, już dłużej nikt nie tworzy świata. Nikt nie jest jego właścicielem. Nasz stary sposób patrzenia na rzeczy znika.

Ajahn Anan

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.