czwartek, 24 stycznia 2013

Samiddhi

Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Rajagaha w Parku Gorących Źródeł. Wtedy czcigodny Samiddhi, po wstaniu, z pierwszymi zwiastunami świtu, udał się do gorących źródeł na kąpiel. Po okąpaniu się w gorących źródłach i po powrocie, stał w jednej szacie, susząc się. Wtedy, gdy noc była już zaawansowana, pewien bóg o olśniewającej piękności, iluminujący cały teren gorących źródeł, zbliżył się do czcigodnego Samiddhi. Po tym jak to zrobił, stanął w powietrzu i odezwał się do czcigodnego Samiddhi wersami:

„Bez cieszenia się szukasz jedzenia, mnichu.
Nie szukasz jedzenia po tym jak się nacieszyłeś.
Wpierw ciesz się, mnichu, potem szukaj jedzenia:
Nie pozwól by minął twój czas!”

„Nie wiem czym mógłby być czas,
Czas jest ukryty i nie może zostać zobaczony.
Dlatego bez cieszenia się, szukam jedzenia:
Nie pozwolę by minął mój czas!”

Wtedy ten bóg zszedł na ziemię i powiedział do czcigodnego Samiddhi: „Odszedłeś w bezdomność za młodu, mnichu, obdarzony czarnymi włosami, obdarzony błogosławieństwem młodości, w kwiecie wieku, bez cieszenia się zmysłowymi przyjemnościami. Ciesz się ludzkimi zmysłowymi przyjemnościami, mnichu, nie porzucaj tego co jest bezpośrednio widzialne w imię podążania za tym co zabiera czas”. „Nie porzuciłem tego co jest bezpośrednio widzialne w imię podążania za tym co zabiera czas, porzuciłem to co zabiera czas, w imię podążania za tym co jest bezpośrednio widzialne. Gdyż Zrealizowany, przyjacielu. określił zmysłowe przyjemności jako czasochłonne, pełne cierpienia, pełne rozpaczy i z jeszcze większym tkwiącym w nich niebezpieczeństwem, podczas gdy Dhamma jest (z efektem) widzialnym tutaj i teraz, a nie (po upływie) czasu, zapraszająca do wglądu, naprowadzająca, doświadczana przez mądrych dla każdego osobiście”.

„Ale jak to jest, mnichu, że Zrealizowany określił zmysłowe przyjemności jako czasochłonne, pełne cierpienia, pełne rozpaczy i z jeszcze większym tkwiącym w nich niebezpieczeństwem? Jak to jest, że Dhamma jest (z efektem) widzialnym tutaj i teraz, a nie (po upływie) czasu, zapraszająca do wglądu, naprowadzająca, doświadczana przez mądrych dla każdego osobiście?”. „Jestem młodym mnichem, niedługo po odejściu w bezdomność, dopiero ostatnio przyszedłem do tej Dhammy i Dyscypliny. Nie potrafię ci tego wyjaśnić szczegółowo. Ale Zrealizowany, Arahat, Całkowicie Przebudzony, mieszka w Rajagaha w Parku Gorących Źródeł. Podejdź do Zrealizowanego i spytaj go o tą sprawę. Tak jak ci to wyjaśni, tak powinieneś zapamiętać”. „Nie jest łatwo dla nas zbliżyć się do Zrealizowanego, mnichu, gdyż jest otoczony przez innych bogów o wielkich wpływach. Gdybyś zbliżył się do niego i spytał o tą sprawę, poszlibyśmy za tobą ażeby usłyszeć Dhammę”. „Dobrze, przyjacielu”, odpowiedział czcigodny Samiddhi. Wtedy zbliżył się do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i zdał sprawę Zrealizowanemu z całej dyskusji z bogiem dodając: „Jeżeli słowa tego boga były prawdziwe, musi on być tu blisko”. Kiedy to zostało powiedziane, ten bóg rzekł do czcigodnego Samiddhi: „Pytaj mnichu! Pytaj mnichu! Bo przyszedłem”. Wtedy Zrealizowany odezwał się do tego boga tak:

„Istoty które postrzegają to co może być wypowiedziane
Stają się ustanowione w tym co może być wypowiedziane.
Nie w pełni rozumiejąc to co może być wypowiedziane,
Wchodzą w jarzmo Śmierci.

Ale po pełnym zrozumieniu tego co może być wypowiedziane,
Nie wyobraża on tego kto mówi'.
Gdyż to nie istnieje dla niego
Przez co mógłby być opisany.

Jeżeli zrozumiałeś duchu, powiedz”. „Nie zrozumiałem szczegółowo, czcigodny panie, znaczenia tego co w skrócie zostało powiedziane przez Zrealizowanego, niech Zrealizowany wyjaśni mi to w taki sposób, bym mógł zrozumieć szczegółowo znaczenie tego co zostało powiedziane w skrócie”.

"Ten kto wyobraża sobie 'jestem równy, lepszy, czy gorszy'
Mógłby z tego powodu zaangażować się w dysputy.
Ale ten kto jest nieporuszony przez te trzy dyskryminacje
Nie myśli: 'Jestem równy czy lepszy'.

Jeżeli zrozumiałeś duchu, powiedz”. „W tym przypadku również nie zrozumiałem szczegółowo, czcigodny panie, znaczenia tego co w skrócie zostało powiedziane przez Zrealizowanego, niech Zrealizowany wyjaśni mi to w taki sposób, bym mógł zrozumieć szczegółowo znaczenie tego co zostało powiedziane w skrócie”.

"Porzucił rozpoznanie, nie utrzymuje wyobrażenia;
Odciął pragnienie imienia-i-materii.
Choć bogowie i ludzie szukają go
Tu i poza, w niebach i we wszystkich miejscach,
Nie znajdują tego kogo wszystkie węzły zostały odcięte,
Niezakłopotanego, wolnego od tęsknoty.

Jeżeli zrozumiałeś duchu, powiedz”. "Zrozumiałem szczegółowo, czcigodny panie, znaczenie tego co w skrócie zostało powiedziane przez Zrealizowanego w taki sposób:

Nie powinien czynić zła w całym świecie,
Ani mową, ani umysłem, czy ciałem.
Porzuciwszy zmysłowe przyjemności,
Uważny w pełni przytomny,
Nie powinien podążać drogą
Która jest bolesna i szkodliwa".

SN 1.20

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.