54. Po czym można poznać, o Keszawo,
człowieka o niewzruszonej myśli, który stale w Samadhi przebywa?
Jak mędrzec taki mówi, jak siedzi, jak chodzi?
Pan rzecze:
55. Gdy wszelkie pragnienia
ostatecznie człowieka opuszczą, gdy w Duchu i przez Ducha znajduje
swe jedyne zadowolenie i szczęście, wówczas nazwać go można
mędrcem o niewzruszonej myśli.
56. Kto jest równie spokojny wśród
nieszczęść jak i radości, wolny od tęsknot, lęków i gniewu, ten
jest zwany mędrcem o niewzruszonej myśli.
57. Kto nigdzie z niczym nie będąc
związany, dobre i złe przyjmuje jednako i nie zna niechęci ani
upodobań, ten zaprawdę posiadł mądrości równowagę.
58. I ten, który jak żółw, co swe
członki pod skorupę wciąga, tak on swe zmysły od wszelkich odrywa
przedmiotów, i ten ma umysł uciszony w mądrości równowadze.
59. Przedmioty zmysłów same niejako
odwracają się od człowieka, który nie podtrzymuje z nimi łącznika;
upodobania ku nim mogą w nim jeszcze trwać, jednak i te znikają
gdy ujrzy Najwyższe.
60. Napór podnieconych zmysłów, o synu
Kunti, może unieść myśl i spokoju pozbawić nawet człowieka
rozumnego, który nie ustaje w wysiłkach ku doskonałości.
61. Niech więc powściągnie wszystkie
swe zmysły i niewzruszony usiądzie, oddając się Jodze. Mnie mając
za jedyny swój cel; bowiem myśl tych co w pełni opanowali swe
zmysły trwa w równowadze harmonii.
62. Człowiek, który dużo uwagi i myśli
poświęca przedmiotom zmysłów, silny łącznik z nimi nawiązuje; ze
związania tego rodzi się pożądanie, a z pożądania gniew;
63. gniew mąci rozpoznawanie i ułudę
stwarza; do zaćmienia pamięci brak rozpoznawania wiedzie, pamięć
przyćmiona do zaniku Rozumu prowadzi, a zanik Rozumu to zguba
człowieka.
64. Lecz człowiek opanowany,
poruszający się swobodnie wśród rozlicznych przedmiotów, od
pożądań wolny i od wstrętów, o zmysłach w pełniej władzy Ducha,
osiąga spokój prawdziwy.
65. W spokoju tym wszelkie cierpienie
znajduje swój kres, bowiem gdy uciszą się wzruszenia, umysł
wkrótce podąża za nimi i równowagę osiąga.
66. Lecz człowiek nieopanowany w Rozum
czysty nie sięgnie, ni w skupienie najgłębsze; bez skupienia zaś
nie ma spokoju, a czyż może zaistnieć szczęście tam, gdzie spokoju
brak?
67. Ten spośród zmysłów który uwodzi
wzruszenia, pociąga też i rozsądek człowieka, jak wicher co łódź
bez steru na wzburzone porywa fale.
68. Toteż tylko ten może posiąść myśli
niewzruszoność, o mocno orężny, kto zmysły swe z zależności od
wszelkich uwolni przedmiotów.
69. Co nocą dla wszystkich innych, dla
niego jasnym świeci dniem; lecz co dniem dla innych dla mędrca
jest niewiedzy nocą.
70. Ten w spokój wchodzi prawdziwy,
kto jak ocean, co wody rzek wielkich przyjmując, niezmienny
zostaje, tak on wszelkie pragnienia w swą świadomość przyjmuje
szeroką, a niewzruszony w równowadze trwa. Lecz ten co pożądanych
wciąż pragnie przedmiotów, spokoju nie zazna.
71. Kto wszelkie odrzuci pragnienia,
kto żyje i działa bezosobiście, wolny od tęsknot i zachceń, od
"ja" i "moje", ten zaprawdę w Pokój Wielki wchodzi.
72. Jest to, o synu Prity, stan
niewzruszonego trwania w Brahmanie, kto go osiąga nie błądzi
więcej; a kto nawet w ostatniej chwili życia zdoła ten stan
posiąść, dostąpi wyzwolenia, Szczęśliwości w Brahmanie wieczystej.
Bhagawadgita
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.