piątek, 25 stycznia 2013

Ścieżka sotapanny -1



Z sati - uważnością - stabilnie ustanowioną w sferze naszego ciała, nasze niespokojne myślenie zmniejszy swą aktywność i umysł stanie się spokojnym. To samadhi. Kiedy umysł jest cichy, będziemy jasno widzieć jak to jest, gdy nie ma się żadnych mentalnych impresji czy zakłócających przeszkód. Umysł jest jasny i czysty. Z cichym umysłem możemy badać i poznawać mentalne impresje, namarupę, jako anicca, dukkha i anatta, jako będącą nietrwałą, cierpieniem i nie-ja. Wtedy umysł wycofa się z tego wszystkiego, włączając w to ciało. Cało jest zaledwie ciałem, nie osobą, mną, nie należy do mnie ani do nikogo innego.

Ta wiedza powstaje u "tego kto wie" i nie jest utrzymywana jako coś "mojego". To umysł totalnie wyciszony i wolny. Chociaż może w tym być jakieś doznanie zmysłowe i myśli, umysł będzie nadal cichy, ponieważ wyszedł poza swe obiekty.

Kiedy wiemy jak je przekroczyć, wtedy prawdziwie rozumiemy, jaki jest cichy umysł a jaki umysł jest wzburzony. Czasami zauważymy, że nawet kiedy jest myślenie i ruch w umyśle, czy nawet kiedy mówimy, jest on ciągle cichym. Luang Pu Chah objaśniał to za pomocą takiego przykładu, "Gdy umysł jest doprowadzony do takiego poziomu, jest taki sam jak woda. Znamy płynącą wodę, znamy nieruchomą wodę. Ale czym jest nieruchoma płynąca woda? Czy widzieliście kiedyś nieruchomą płynącą wodę?"

To sabhava citta, umysł w swym naturalnym stanie. Ma w sobie niewzruszoność i wszelkie nastroje przepływają przez niego ... ale sam umysł się nie porusza. To dwie oddzielne rzeczy. Powód dla którego praktykujemy, to wpierw ustabilizować umysł, uspokoić go i wyjść poza te mentalny obiekty. Kiedy badamy w ten sposób, separujemy umysł od ciała. Umysł wtedy odwróci się u stanie się wolny od utrzymywania namarupy, choćby było to tylko czasowym uwolnieniem.

To jest ścieżka wiodąca do pańńa - zrozumienia. Ten kto idzie tą ścieżką idzie ścieżką sotāpattimagga. To ścieżka sotapanny*.

*Porzucenie pierwszych trzech pęt (z całkowitej liczby dziesięciu), mianowicie sakkàyaditthi - poglądu na osobowość, czy poglądu ucieleśniającego; vicikicchā, wątpliwości i silabbata parāmāsa przywiązania do reguł i rytuałów daje nam poziom sotapanny. Na następnym poziomie są sakadāgāmi, anāgāmi, i arahat.



Ajahn Anan

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.