Z sati - uważnością - stabilnie
ustanowioną w sferze naszego ciała, nasze niespokojne myślenie
zmniejszy swą aktywność i umysł stanie się spokojnym. To samadhi. Kiedy umysł jest
cichy, będziemy jasno widzieć jak to jest, gdy nie ma się żadnych
mentalnych impresji czy zakłócających przeszkód. Umysł jest jasny
i czysty. Z cichym umysłem możemy badać i poznawać mentalne
impresje, namarupę, jako anicca, dukkha i anatta, jako będącą
nietrwałą, cierpieniem i nie-ja. Wtedy umysł wycofa się z tego
wszystkiego, włączając w to ciało. Cało jest zaledwie ciałem, nie
osobą, mną, nie należy do mnie ani do nikogo innego.
Ta wiedza powstaje u "tego kto wie" i
nie jest utrzymywana jako coś "mojego". To umysł totalnie
wyciszony i wolny. Chociaż może w tym być jakieś doznanie zmysłowe
i myśli, umysł będzie nadal cichy, ponieważ wyszedł poza swe
obiekty.
Kiedy wiemy jak je przekroczyć, wtedy
prawdziwie rozumiemy, jaki jest cichy umysł a jaki umysł jest
wzburzony. Czasami zauważymy, że nawet kiedy jest myślenie i ruch
w umyśle, czy nawet kiedy mówimy, jest on ciągle cichym. Luang Pu
Chah objaśniał to za pomocą takiego przykładu, "Gdy umysł jest
doprowadzony do takiego poziomu, jest taki sam jak woda. Znamy
płynącą wodę, znamy nieruchomą wodę. Ale czym jest nieruchoma
płynąca woda? Czy widzieliście kiedyś nieruchomą płynącą wodę?"
To sabhava citta, umysł w swym
naturalnym stanie. Ma w sobie niewzruszoność i wszelkie nastroje
przepływają przez niego ... ale sam umysł się nie porusza. To dwie
oddzielne rzeczy. Powód dla którego praktykujemy, to wpierw
ustabilizować umysł, uspokoić go i wyjść poza te mentalny obiekty.
Kiedy badamy w ten sposób, separujemy umysł od ciała. Umysł wtedy
odwróci się u stanie się wolny od utrzymywania namarupy,
choćby było to tylko czasowym uwolnieniem.
To jest ścieżka wiodąca do pańńa - zrozumienia. Ten kto
idzie tą ścieżką idzie ścieżką
sotāpattimagga. To ścieżka sotapanny*.
*Porzucenie pierwszych trzech pęt (z
całkowitej liczby dziesięciu), mianowicie sakkàyaditthi - poglądu na
osobowość, czy poglądu ucieleśniającego; vicikicchā, wątpliwości i silabbata parāmāsa
przywiązania do reguł i rytuałów daje nam poziom sotapanny. Na następnym
poziomie są sakadāgāmi, anāgāmi, i arahat.
Ajahn Anan
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.