sobota, 19 stycznia 2013

Nissaya

Pierwszą jest to co Budda nazywał nissaya (rzeczy od których się zależy), drugim jest to co Budda nazywał akaraniyakicca (rzeczy których nie można robić). Nissaye wskazują na sposób w jaki wieść życie, tak by było prostym i łatwym. Są cztery nissaye:

Dla utrzymania się przy życiu, jako mnich, udajemy się na żebraczy obchód do wiosek. To od innych zależy, jak bardzo będą nas wspierali. My wykonujemy swój obowiązek udawania się na żebraczy obchód w taki sposób, że nie żądamy ani nie prosimy o nic. To w zgodzie z zadaniami i obowiązkami samany, kogoś kogo celem jest spokój. Budda nazywa to "zależnością żebraczego obchodu"

Dalej mamy "zależność od noszenie szaty pamsukula". To oznacza stworzenie w nas uczucia beznamiętności, gdyż szata pamsukula jest używana do owijania czegoś brzydkiego i prowadzącego do zdegustowania (np. zwłok). Nasze ciało jest na wiele sposobów obrzydliwe i wykazuje znaki rodzące zdegustowanie. Jeżeli to co używamy do okrycia ciała wchodzi w kontakt z tą brudną rzeczą, staje się tak samo obrzydliwe jak samo ciało. To "zależność od szaty pamsukula".

Za nasze mieszkanie, miejsce gdzie żyjemy, Budda chce byśmy wybrali sobie spokojne i odosobnione miejsca. To oznacza zamieszkanie w sytuacji gdzie możemy wieść proste i nieskomplikowane życie. Budda powiedział, że mieszkając u korzenia drzewa - w miejscu które jest ciche i odosobnione - trudniej rozwinąć upadana, tendencję chwytania się rzeczy, takich jak myśli, że coś jest nasze czy do nas należy i tym podobne postawy. I tak, to dla zredukowania w umyśle stanów przywiązania do naszych pragnień, potrzebujemy praktykować ten obowiązek.

Czwarta zależność dotyczy praktyki medycznej, gdy nasze ciało jest chore - na przykład kiedy nie potrafimy się zaadoptować do zmiany pogody. Wtedy używamy czegoś co mają wszyscy bez wyjątku: pijemy sfermentowany mocz, podążając za radą Buddy. Budda nazywał to "dopasowaniem własnych elementów", w znaczeniu doprowadzenia naszego ciał z powrotem do stanu gdzie jest wystarczająco odporne wobec zmiany zewnętrznych warunków.

Luang Por Liem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.