piątek, 18 stycznia 2013

Jesteśmy o odmiennym statusie

Budda nauczał, że cieszenie się zmysłowymi przyjemnościami i strunami zmysłowych przyjemności jest jednym z niebezpieczeństw dla Sanghi, i także chęć by mieć tych przyjemności coraz więcej i więcej. Oto dlaczego jesteśmy zdeterminowani by teraz spojrzeć, poznać i zarobaczyć - zobaczyć na sposób nie angażujący więzów i pęt powstałych z poczucia "ja". Jesteśmy zdeterminowani by kontemplować, pozwalając poczuciu jaźni na ostateczne rozpłynięcie się w Trzech Charakterystykach, które tak jak je rozumiemy są saccadhammą. To co mamy na myśli przez sccadhammę to ostateczne prawdy natury, aniccata, stan nie bycia trwałym, anattata, to co nie czyni obciążenia wyobrażeniem. Nic nie może być nazwane stałym czy trwałym, ani "ja". Zobaczenie tego daje prawdziwe uczucie ulgi, wolności od stanów umysłu gdzie cieszyliśmy się rzeczami ulegając złudzeniu. Stan umysłu gdy doświadczaliśmy ignorancji na różne sposoby, będzie nieco zredukowany. To jest odczuwane jak redukcja gorąca, wyciągnięcie z ciemności i ulga w cierpieniu.

Kiedy odkrywamy, że możemy wchodzić w relacje z rzeczami w taki sposób, doprowadzi to nas do zmiany, ze stanu zwykłego doświadczenia puthujjany  zapoczątkuje stan mający cenne cechy, stanu uczucia spokoju, wychłodzenia i cienia. Budda nauczał w ten sposób byśmy pamiętali o tym, że obecnie jesteśmy o odmiennym statusie niż ludzie świeccy. Musimy wiedzieć jak uprawiać refleksję nad sobą i faktem, że zależymy od wsparcia innych. Z tego powodu potrzebujemy rozwinąć siebie tak, byśmy akceptowali wszystko cokolwiek dostajemy, zadowoleni bez chęci czy uczucia, że musimy coś zmienić czy udoskonalić rzeczy by odpowiadały naszemu pragnieniu i ignorancji. W ten sposób staniemy się kimś kto odkłada na bok takie uczucia i trwa w stanie który jest lekkością ugruntowaną w spokoju - niezależnie od tego czy to co dostane jest dobre czy złe, to tylko od momentu gdy mamy pragnienia i opieramy się na nich, pojawiają się dobre i złe rzeczy. Musimy podejść do rzeczy rozmyślając w ten sposób, co oznacza ukorzenie się i stanie się tym kto akceptuje prawdę natury. Ktokolwiek akceptuje prawdę natury, nie zazna wielu trudów i nie doświadczy zbyt wielu problemów. A to w celu spokoju umysłu, nie w jakimś innym. Spokój wolny od stanów umysłu zabarwionych przez kilesa i tanhę. Spokój od chęci i pragnienia.

Luang Por Liem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.