Sposób praktyki co nigdy nie jest
błędny.
Posiadając wstrzemięźliwość i używając
ostrożności odnośnie oka, ucha, nosa, języka, ciała, i umysłu:
Luang Pu Chah podkreślał, że to sposób praktyki który nigdy nie
jest błędny. To ścieżka która doprowadzi nas do widzenia Dhammy.
Musimy mieć sati, by dociekać w tym miejscu i obserwować
powstałe uczucia. Nie pozwolić sobie na wędrowanie umysłu, ale
obserwować doświadczenie dokładnie teraz - Luang Pu Chah wskazywał
na to bardzo jasno. Pewnego dnia praktykowałem chodzoną medytację,
wieczorową porą i zastanawiałem się: "Jaki jest rzeczywiście
właściwy sposób praktyki? Naprawdę chcę znać jasno tą ścieżkę
praktyki, tak że będę zdolny do podążania nią z pełnym wysiłkiem,
uważnie i z mądrością".
Wkrótce potem Luang Por Chah dał mowę
Dhammy, wyjaśniającą sposób praktyki, który nigdy nie jest błędny.
Mówił o ochranianiu i wstrzemięźliwości odnośnie sześciu indriya:
oka widzącego formy, ucha słyszanego dźwięki, nosa wąchającego
zapachy, języka doświadczającego smaków i umysłu doświadczającego
mentalnych obiektów. Metoda by nie dać się pochwycić w upodobanie
i awersję jest drogą środkową. To bezpośrednia ścieżka która
doprowadzi nas do zrozumienia Dhammy. Praktykujcie w ten sposób.
Czasami, podczas praktyki, nasze umysły nie mają odpowiedniej
siły. Doświadczamy tylko niewielkiego spokoju i wciąż mamy
rozliczne wątpliwości. Ale musimy kontynuować utrzymywanie wysiłku
na tej ścieżce, dzięki któremu w przeszłości zaznaliśmy spokoju
umysłu, używając metod które okazały się dla nas skuteczne. Możemy
używać kontemplacji śmierci, obserwować oddech, wykonywać praktykę
ashuba, uprawiać rekolekcję Buddy, czy rozwijać metta i
brahmavihary. To jest to czego potrzebujemy. Podążajmy za
jakąkolwiek z tych praktyk, w której czujemy się silni i które
przynosi rezultaty.
Rzeczy w których nie jesteśmy mocni,
czasami je także musimy robić. Przypuśćmy, że znajdujemy
upodobanie w formie. Cóż, co mamy w takim wypadku robić? Musimy
dążyć do bezpośredniej konfrontacji i skontrować te odczucie za
pomocą opozycyjnego uczucia. Zobaczyć formę jako ashuba.
Utrzymywać uważność percepcji ashuba cały czas. jeżeli ta
uważność jest nieprzerwana, będzie strażnikiem serca, chroniącym
je przed popadnięciem w upodobanie formy.
Zachowywanie naszego ciała w dobrym
stanie jest rzeczywiście ważne - musimy stale obserwować nasze
serca. Luang Pu Chah często to podkreślał, że ten kto pilnuje
swego serca, ucieknie z pułapki Mary.
Zatem jak zobaczyć Dhammę?
Powiedziałby: "Nie musimy robić wiele. Jest to jak sprawienie by
ludzie weszli do tej sali: gdy raz odkryjemy technikę ścigającą
ich tutaj, sami będą przychodzić".
Mówił by robić co tylko się da aby
skupić umysł na ciele. Kiedy to osiągniesz, umysł sam zobaczy: jak
to jest, na zewnątrz i wewnątrz. Zatem znajdźcie metodę
utrzymywania sati właśnie
teraz w tym miejscu, albo prosto obserwujecie wdech i wydech.
Dokładnie tutaj jest ścieżka która doprowadzi cię do zrozumienia i
zobaczenia Dhammy. Idź nią, praktykuj w ten sposób - trenuj sila,
trenuj samadhi, trenuj pańńa. Dokładnie tutaj, oto
jak jasno to zobaczymy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.