I tak, chciałbym by wszyscy z was
rozwinęli umysł nie podążający błędnymi kursami percepcji (agati-dhamma). Normalnie
mamy takie błędne percepcje. Nasze poglądy nie są prawdziwą
Dhammą; jesteśmy uprzedzeni. Jeżeli widzi się rzeczy pod
odpowiednim kątem, bez wstępnych założeń warunkowanych przez
ignorancję, można zobaczyć rzeczy takimi jakimi są. Przykładem
jest nasze życie razem: jeżeli patrzymy na fizyczne cechy, czy
warunki cielesne, każdy jest inny. Są duzi i mali, kolor skóry nie
jest taki sam, są różnice w tonacji głosu, używane są odmienne
języki do komunikacji.
Jeśli zatem chodzi o takie aspekty,
każda jednostka jest specjalna, ale jeżeli widzimy rzeczy w
świetle faktów natury, w terminach formy, elementów i agregatów,
wszyscy są tacy sami. Śpiewamy o tym w "pięciu przedmiotach dla
częstej rekolekcji": wszyscy starzejemy się, chorujemy i doznajemy
odseparowania wraz ze śmiercią - to samo dzieje się ze wszystkimi.
Z tego punktu widzenia, poczucie bycia specjalnie i ściśle
związanym z pewnymi osobami nie powstaje. Widzimy każdego w ten
sam sposób. Faktycznie, każdy jest naszym bliskim krewnym w
terminach natury. Jeżeli uda nam się zrealizować ten aspekt
natury, będziemy obdarzeni umysłem nieskłonnym do widzenia innych
na bazie percepcji bycia lepszym czy gorszym, czy na tym samym
poziomie. Terminem na te zniekształcone percepcje jest mana, wyobrażenie. Budda
chciał byśmy obserwowali w jaki sposób przejawia się mana. Myślenie: "Nie jestem
taki jak ta czy tamta osoba", będzie w końcu prowadziło do
widzenia innych jako lepszych lub gorszych. Będzie prowadziło do
ich akceptowania bądź odrzucenia. Kiedy takie stany umysłu
powstają, musimy umieścić rzeczy w odpowiedniej perspektywie,
perspektywie bazującej na Dhammie, prawdzie o rzeczywistości w jej
uniwersalnym wymiarze. Z tego kąta, stany umysłu, które są wolne
od awersji, gdzie ani nie potępiamy ani nie chwalimy innych,
przyjdą naturalnie. Widzimy innych jako część natury, jako coś
doskonale odpowiedniego i normalnego, Budda nazywał tą postawę
Właściwym Poglądem. To stan umysłu jednostki żyjącej w zgodzie z
Dhammą, o czystych cechach i cnotach, prawdziwego członka
Zgromadzenia.
Luang Por Liem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.