sobota, 19 stycznia 2013

Agati-dhamma

I tak, chciałbym by wszyscy z was rozwinęli umysł nie podążający błędnymi kursami percepcji (agati-dhamma). Normalnie mamy takie błędne percepcje. Nasze poglądy nie są prawdziwą Dhammą; jesteśmy uprzedzeni. Jeżeli widzi się rzeczy pod odpowiednim kątem, bez wstępnych założeń warunkowanych przez ignorancję, można zobaczyć rzeczy takimi jakimi są. Przykładem jest nasze życie razem: jeżeli patrzymy na fizyczne cechy, czy warunki cielesne, każdy jest inny. Są duzi i mali, kolor skóry nie jest taki sam, są różnice w tonacji głosu, używane są odmienne języki do komunikacji.

Jeśli zatem chodzi o takie aspekty, każda jednostka jest specjalna, ale jeżeli widzimy rzeczy w świetle faktów natury, w terminach formy, elementów i agregatów, wszyscy są tacy sami. Śpiewamy o tym w "pięciu przedmiotach dla częstej rekolekcji": wszyscy starzejemy się, chorujemy i doznajemy odseparowania wraz ze śmiercią - to samo dzieje się ze wszystkimi. Z tego punktu widzenia, poczucie bycia specjalnie i ściśle związanym z pewnymi osobami nie powstaje. Widzimy każdego w ten sam sposób. Faktycznie, każdy jest naszym bliskim krewnym w terminach natury. Jeżeli uda nam się zrealizować ten aspekt natury, będziemy obdarzeni umysłem nieskłonnym do widzenia innych na bazie percepcji bycia lepszym czy gorszym, czy na tym samym poziomie. Terminem na te zniekształcone percepcje jest mana, wyobrażenie. Budda chciał byśmy obserwowali w jaki sposób przejawia się mana. Myślenie: "Nie jestem taki jak ta czy tamta osoba", będzie w końcu prowadziło do widzenia innych jako lepszych lub gorszych. Będzie prowadziło do ich akceptowania bądź odrzucenia. Kiedy takie stany umysłu powstają, musimy umieścić rzeczy w odpowiedniej perspektywie, perspektywie bazującej na Dhammie, prawdzie o rzeczywistości w jej uniwersalnym wymiarze. Z tego kąta, stany umysłu, które są wolne od awersji, gdzie ani nie potępiamy ani nie chwalimy innych, przyjdą naturalnie. Widzimy innych jako część natury, jako coś doskonale odpowiedniego i normalnego, Budda nazywał tą postawę Właściwym Poglądem. To stan umysłu jednostki żyjącej w zgodzie z Dhammą, o czystych cechach i cnotach, prawdziwego członka Zgromadzenia.


Luang Por Liem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.