piątek, 11 stycznia 2013

Intelektualna samotność

Ponieważ moje rozumienie Dhammy różni się tak bardzo od rozumienia innych nauczycieli, trudno mi jest z nimi pracować. Nie mogę rozmawiać z żadnym Sayadaw z całkowitą otwartością. Trudno mi to również wytłumaczyć wszystkim innym. Dlatego jestem sam. Im bardziej pogłębia się moja praktyka, tym bardziej widzę, jak pogłębia się przepaść między mną, a innymi mnichami. Czasami zupełnie nie mam ochoty rozmawiać o praktyce. Mogę nigdy nie stać się nauczycielem i jestem z tym pogodzony. Nie jestem zbawcą, ale mogę być pomocny dla dwójki moich przyjaciół.

Nudno jest rozmawiać z kimś, kto sam nie myśli, tylko cytuje przeczytane, kto nie ma wątpliwości, kto wierzy we wszystko, co jest napisane w książkach. Nawet rozmawianie z taką osobą jest nudne, chociaż może być ona miła i bardzo niewinna. Ja utraciłem swoją niewinność.

Ludzie, którzy patrzą na mapę, mają różne wyobrażenie o prawdziwym krajobrazie. Mapy są użyteczne, bez nich możesz się zgubić, ale sam musisz podróżować i zbadać, aby wiedzieć, jak naprawdę wygląda miejsce na mapie. A one mogą wyglądać całkiem różnie, chociaż są ze sobą powiązane. Jest duża różnica między mapą, a prawdziwym krajobrazem; mapa to uproszczona wersja prawdziwego krajobrazu.

Myślę, że najlepszy sposób, aby przygotować się do funkcji nauczyciela, to pogłębić rozumienie Dhammy. Jeśli jesteś głęboko zainteresowany Dhammą, wtedy masz dużo energii przy odkrywaniu. Nigdy nie przestaniesz ani na chwilę. Nigdy nie będziesz czuł się zadowolony, dopóki nie dotkniesz twardego dna. Wiesz, że jednym z powodów upadku sāsany (nauki Buddy) są niedoświadczeni nauczyciele, niedoświadczeni zarówno w nauczaniu, jak i praktyce.

Pośpiech, aby zostać nauczycielem, to duża przeszkoda w praktyce. Jeśli chcesz być nauczycielem, musisz być kreatywny. Uczenie się faktów i przekazywanie ich to nie wszystko. Musisz rozumieć ludzi, ich życie, problemy, ich możliwości, skłonności, a wtedy rozmawiaj z nimi w taki sposób, aby oni cię także zrozumieli i mogli się do tego odnieść. Pomóż im zrozumieć ich kłopoty z dhammicznego punktu widzenia. Prowadź ich powoli, tak żeby zauważyli prawdziwą naturę rzeczywistości w ich własnym życiu i doświadczeniu. Aby być do tego zdolnym, najpierw musisz zrozumieć swoje życie, doświadczenia i problemy, ból, szczęście, radość, nadzieję, w rzeczy samej wszystkie aspekty swego życia. Dlatego najpierw zrozum siebie. Później pomagaj innym.

Sayadaw U Jotiko

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.