sobota, 12 stycznia 2013

Ogień w naszych sercach



Przy innej okazji mówiłeś o zmysłowych przyjemnościach i porównałeś je do ognia w naszych sercach...

Luang Por Liem: Jeżeli będziemy badać z uważnością, możemy dostrzec ich niekorzystność, ich nietrwałość, fakt że nie ma w nich niczego substancjalnego czy stałego. Jeżeli jesteśmy uważni, możemy to dostrzec. Miłe rzeczy są częścią tego co Budda nazywał światowymi dhammami (lokadhammā). Te dhammy zdominowały świat. Miłe rzeczy są tym co jest uważane za szczęście w świecie, podczas gdy niemiłe rzeczy są tym co jest rozpoznawane jako nieszczęście. Ale dla kogoś kto rozumie rzeczy z perspektywy widzenia niebezpieczeństwa światowych dhamm, wszystkie one są związane z cierpieniem. Nie ma w nich do znalezienia nic co dałoby szczęście. Nic nie powstaje poza cierpieniem i nic nie znika jak tylko cierpienie. Ten kto widzi w ten sposób, rozumie świat w zgodzie z prawdami o egzystencji, taka jednostka ma wbudowaną percepcje nietrwałości, i stale realizuje nietrwałość doświadczenia, rozwijając uczucie znużenia światem. "Być znużonym" w tym kontekście odnosi się do faktu, że nie ma niczego stałego, stabilnego, pewnego czy godnego zaufania w świecie. Czego dotyczy osiem światowych rzeczy, tak jak je ujmują Sutty? Z pewnością to wiecie. Mają one do czynienia z bogactwem i posiadaniem, gdy to osiągamy, nazywają się "zyskiem". Nasz "zysk" staje się "stratą", gdy to gubimy. Co do społeczeństwa, mamy pochwałę, jaką mogą obdarzyć nas ludzie, jeżeli doceniają nas i krytykę, gdy tego nie robią. I tak, te osiem światowych rzeczy to zysk i strata, bogactwa, osiągnięcie odpowiedniej rangi, sława czy status, jego strata, pochwała czy nagana i przyjemność i ból.

Właściwie można zsumować te osiem światowych rzeczy w dwie sukkha i dukkha. Ale ariya puggala, który żyje zgodnie z prawdami o egzystencji i posiada pogląd zgodny z nimi, powie: nic innego jak dukkha tu nie powstaje i nic innego jak dukkha nie zanika. W taki sposób, ariya puggala doświadcza uczucia znużenia rzeczami. To wszystko, to sposób w jaki doświadczenie się manifestuje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.