Esseńczycy (od 135-104 r.
p.n.e. do 68-70 r. n.e.) podobnie zwrócili się w stronę
przeszłości, idealnych dni spędzonych na pustkowiu i radykalnego
przestrzegania Prawa i innych tradycji ludu.
Trwała w nich żywa nadzieja na eschatologiczną i mesjanistyczną
przyszłość, ponieważ jedynie ze strony Mesjasza mogli się
spodziewać ostatecznego zwycięstwa Pana nad Belialem. Byli
przekonani, że żyją na końcu czasów, w owym ostatnim okresie
poprzedzającym apokaliptyczne zmagania. Kilka ówczesnych źródeł
wspomina esseńczyków, jednakże głębsze poznanie ich organizacji
było możliwe dzięki rękopisom z Qumran odkrytym ponad 50 lat temu
na Pustyni Judzkiej, gdzie prawdopodobnie istniał najważniejszy
ośrodek sekty.
Najbardziej charakterystyczną
cechą formy organizacyjnej esseńczyków był podział na dwie
wyraźnie wyodrębnione grupy. Pierwsza z nich żyła w surowej
wspólnocie, której członkowie zobowiązani byli do posłuszeństwa,
dzielenia dóbr i wstrzemięźliwości. Druga grupa składała się z
rodzin żyjących na pustkowiu, w całkowitej wspólnocie duchowej z
grupą pierwszą, od której zresztą była zależna materialnie.
Esseńczycy spędzali dzień na
modlitwie i pracy, zarówno intelektualnej, jak i fizycznej
(rzemiosło i uprawa roli). Mieli też skryptorium, czyli miejsce
przeznaczone do kopiowania pism. Nocami organizowali zgromadzenia
liturgiczne podobne do tych, które odbywały się w synagodze w
szabat, z tą jednak różnicą, że spożywali w ich trakcie posiłek
o znaczeniu religijnym i eschatologicznym, podczas którego dzielili
się chlebem i winem.
Cel tego surowego ruchu
religijnego zapisany jest w „Regule Zrzeszenia": „(...) żyć
[zgodnie z] Księgą »Reguły Zrzeszenia«, aby mogli szukać Boga
całym sercem i duszą, czynić co dobre i słuszne według Niego,
tak jak On nakazał ręką Mojżesza i wszystkich Jego sług i
proroków" (tłum. G. Vermes).
Asceci z Qumran postrzegali
rzeczywistość w sposób głęboko ascetyczny i mistyczny: cenili
modlitwę i kultywowali pełne szacunku, bardzo gorliwe
nastawienie wobec boskości. Trwali w dążeniu do wewnętrznego
oświecenia i w poszukiwaniach pełnej mądrości, opartej na
doświadczeniu i znajomości spraw boskich.
Podobną postawę obserwowano
też w żydowskiej diasporycznej sekcie terapeutów, żyjących w
Egipcie nad jeziorem Mareotis, a poświęcających się przede
wszystkim życiu kontemplacyjnemu. Głównym ich celem było
wyeliminowanie własnych namiętności. Mieszkali w osobnych celach z
dwoma pokojami, z których jeden zarezerwowany był wyłącznie do
kontemplacji. Czytanie Pisma Świętego i innych ksiąg umożliwiało
skupienie się na medytacji i pełnym miłości podporządkowaniu się
wobec Prawa. Terapeuci wyrzekli się dóbr osobistych, praktykowali
celibat i wiedli ascetyczne życie. Mimo że było to życie
głownie w odosobnieniu, nie brakowało również zajęć
wspólnotowych. W soboty organizowano spotkania z czytaniami,
śpiewami i przemówieniem najstarszego członka wspólnoty, kończące
się spożywanym wspólnie posiłkiem, który składał się z
chleba, soli, hizopu i wody. Co siedem tygodni organizowano bardziej
uroczyste zebrania, podczas których odbywały się śpiewy
chóralne, trwające przez całą noc.
Terapeuci
dopuszczali do swych uroczystych niedzielnych spotkań kobiety,
szczególnie te będące dziewicami oraz te w starszym wieku,
jednakże były one oddzielone od mężczyzn dość wysokim murem.
Za:
Mnisi Wschodu i Zachodu; Juan Maria Laboa, Historia monastycyzmu
chrześcijańskiego, tytuł oryginału: The Historical Atlas of
Eastern and Western Christian Monasticism, tłumaczenie: Gabriela
Jaworska, Katarzyna Malecha, CARTA BLANCA Sp. z o.o. Grupa Wydawnicza
PWN, Warszawa 2009
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.