5.
Przeciw myśli chciwości, która każe nam zamykać serce przed
potrzebującym w czasie własnego niedostatku, by odkładać dla
siebie samych - Będziesz miłował bliźniego swego jak
siebie samego, ja bowiem jestem Pan, Bóg twój (Kpł19,18).
7.
Przeciw myśli chciwości odwracającej się od złożonego
przewlekłą chorobą i od gnębionego ciężko biedą - Jeśli
cierpi biedę twój brat i jeśli słabe są jego ręce, nie
pozostawiaj go, ale niech żyje z tobą, jak przybysz i sąsiad (Kpł
25,35).
9.
Przeciw myśli zabraniającej dać coś potrzebującemu bratu
lub mu pożyczyć, gdy prosi - nie zamkniesz swojej ręki
przed potrzebującym, ale wyciągniesz do niego swą rękę i
dasz mu, ile potrzebuje (Pwt15,7).
15.
Do duszy biorącej złoto niby na potrzeby braci, a chcącej wydać
je na własne pragnienia i zapominającej o trądzie Gechaziego.
Ci bowiem, którzy o tym czytali, niech zrozumieją, że prorok
Elizeusz ujawnił, iż myśl chciwości jako pierwsza sprowadza złe
namiętności. I wspólnie z pozostałymi myślami, z czego
powstaje ich przewlekłe trwanie [w umyśle], utrzymuje umysł w
złych dążeniach i zaraża go trądem - I powiedział
Elizeusz do niego: „gdzie byłeś, Gechazi?"; i odpowiedział
mu sługa, że nigdzie nie chodził. Rzekł mu: „serce moje mi
pokazało, ilekroć..." (2 Krl 5,25-27).
19.
Do duszy, która nie rozumie, że czeka nas sąd razem z diabłem,
jeśli nie zarządzimy należycie majętnościami danymi nam
przez Pana - Grzesznik czyha na sprawiedliwego i usiłuje go
zabić, zaś Pan nie pozostawi go w jego rękach, ale osądzi jego
sprawę (Ps 37[36],32).
24.
Do Pana w związku z myślą chciwości trwającą w nas i nękającą
nasz umysł, czy to pamięcią o majętnościach, z których
zrezygnowaliśmy, czy to dążeniem do rzeczy, które pragniemy
nabyć, ale dotąd jeszcze nie są w naszym zasięgu, czy to troską,
by zachować te, które mamy - Nakłoń serce moje do Twego
świadectwa, nie do bogactw! (Ps 119[118],36).
27.
Do duszy, która przez namiętność chciwości buntuje się
przeciw nieco zwiększonej jałmużnie - Litość i wierność
niech cię nie opuszczają, ale powieś je sobie na szyi, wypisz je
na tablicy swego serca, a znajdziesz życzliwość i łaskę w oczach
Boga i ludzi (Prz3,3n).
28.
Przeciw myśli chciwości zakazującej nam dobrze czynić i nękającej
nas troskami z powodu ubóstwa i słabości ciała - Nie
zaprzestawaj dobroczynności, skoro ręka twoja może działać. I
jeśli masz, nie mów bliźniemu swemu: „odejdź i przyjdź jutro,
a dam ci" (Prz3,27).
35.
Przeciw myśli chciwości, która pragnie strzec rzeczy złożonych
do wspólnego użytku i brać z nich niby po to, aby ulżyć braciom
i żeby nabyć Święte Pisma - Kochający pieniądze nie
nasyci się pieniędzmi i kochający mamonę nie użyje jej, bo i to
jest marność (Koh5,9)
45.
Przeciw duchowi jakoby czyniącemu sprawiedliwość i udającego
pewien rodzaj trudu, narzekania i smutku, co jest obce przykazaniom
miłości [bliźniego], który nie chce być gnębiony tego
rodzaju namiętnościami ze względu na świętą wiedzą,
osiąganą w duchu wyzutym z obrzydliwych namiętności - Dający
jałmużnę [niech czyni to] w radości, a miłość niech będzie
szczera (Rz 12,8n).
47.
Przeciw myśli, która żałuje tego, co daje potrzebującym. Z
jednej bowiem strony poprzez dawanie jałmużny uwalnia ona
ducha od pokus, ale z drugiej strony, przez przygnębienie i żal z
powodu tego, co dała, wydaje naszego ducha na pastwę myśli jemu
przeszkadzających, które sprawiają, że dostępuje on w stopniu
ograniczonym wiedzy Bożej - por. 2 Kor 9,6.
50.
Przeciw myśli unaoczniającej korzyść [płynącą z] pieniędzy i
pokazującej nam dawne bogactwo, pod pozorem że mogłoby wystarczyć
dla wielu braci -Flp3,7-8.
53.
Do duszy pożądającej więcej niż trzeba, żeby się wyżywić i
okryć, i nie pamiętającej, że przyszła na świat naga i z
powrotem odejdzie ze świata naga - por. 1 Tm 6,7n.
54.
Przeciw myśli chciwości mówiącej, że nic złego nie wiąże się
z umiłowaniem pieniędzy, a wielka ulga z nich jest dla braci i
gości - por. 1 Tm 6,10.
56.
Przeciw myśli zajętej pracą w trudnych warunkach, pod
pretekstem, że pieniądze rozchodzą się i nie ma ich już, i nie
można ich z powrotem zdobyć - Jeśli ktoś posługuje, tak jak
Bóg mu dostarcza, niech tym służy i wielbi Boga (1 P 4,11).
57.
Przeciw myśli chciwości odciągającej nas od dawania jałmużny
braciom, jakoby nie byli oni w potrzebie, i czynem
zaprzeczającej miłości Boga - por. 1 J3,18.
58.
Przeciw myślom sprawiającym, że słowem deklarujemy miłość
do braci, w czynach zaś przeczymy temu z powodu chciwości - 1 J
3,18. Niech będzie pochwalony Pan nasz i Bóg nasz, i Zbawca, Jezus
Chrystus, że dał nam zwycięstwo, nad demonem chciwości.
Ewagriusz
z Pontu: „O sporze z myślami” (Antirrheticus), przekład Ojciec
Leon Nieściór OMI i Beata Spieralska, za: Tłum. za: W.
FRANKENBERG, Evagrius Ponticus, 472-545.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.