Kasjan
nie zaleca dodatkowych praktyk ascetycznych. Odnosi się z
rezerwą do zakładania wora jako stroju zalecanego przez Ewagriusza,
co rzeczywiście jest najbardziej przesadną z wszystkich praktyk,
jakie bierze pod uwagę. Chociaż Kasjan wspomina o ćwiczeniach
ascetycznych, do których należy zakładanie folii ołowianej w
okolicy genitaliów dla „ochłodzenia" ciała, podaje to jako
analogię, a nie jako przepis. Porównuje trening atletyczny
niewierzących do prób praktyk ascetycznych w życiu monastycznym,
które zaczynają się od oczyszczenia serca (Reguły 6.9).
Nie zaleca praktyk dramatycznych, takich jak sposób stosowany
przez Ewagriusza, polegający na staniu nago w studni podczas zimowej
nocy. Nadzwyczajne praktyki wielkich są niebezpieczną pokusą
dla przeciętnego mnicha, zwykłe praktyki są wystarczająco
trudne.
Ważniejsze
od fizycznych są praktyki duchowe -czytanie, medytacja meditatio
i nieustanna modlitwa. Praktyka meditatio Pisma
Świętego i nieustanna modlitwa stanowią klamrę spinającą
ascetyczny i kontemplacyjny aspekt ludzkiego życia, wypełniają
umysł i serce dobrą treścią i jednocześnie blokują wstęp
niezdrowym myślom. Są to stali towarzysze czystego mnicha, bo
najistotniejszą cechą czystości jest umożliwienie głębszego
wniknięcia w teksty biblijne i dalszego postępu w
kontemplacji. Te aspekty „troski duszy" (cura animae) lub
„skupienia serca" (directio cordis) są związane
szczególnie z czujnością podczas nocy, dlatego łączy się
praktyki duchowe z ascezą polegającą na wyrzeczeniu się snu. Noc
to pora najbardziej bezbronna wobec ataków demonów, niezależnie od
tego, czy się śpi, czy nie, i Kasjan - podobnie jak inni
pisarze monastyczni - stara się wydłużyć czas ascetycznego
czuwania na okres nocny, jeśli to tylko możliwe. Kasjan pochwala
zwyczaj cenobitów egipskich, którzy pozostawali na modlitwie lub
pracy fizycznej po nocnym oficjum, zamiast pójść spać i stwarzać
okazję do snów erotycznych i „zmaz". Ci, którzy ustrzegą
się w nocy, będą przygotowani na dzień, bo nic, według
Kasjana, nie umacnia czystości lepiej niż nocne czuwania
(Reguły 6.23).
Za:
Columba Stewart OSB, Kasjan Mnich, Kraków - Tyniec 2004,
[źródła monastyczne t. 34, (opracowania, t. 6), przekład Teresa
Lubowiecka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.