Gdy Orygenes kładł w swych naukach nacisk na wycofanie się ze
świata, jasno zaznaczył, że chodzi o odseparowanie moralne, nie
zaś przestrzenne. „Musimy wyjść z Egiptu, musimy porzucić
świat, jeśli chcemy podążać za Panem. Rozumiem przez to, że
musimy porzucić nie miejsce, ale sposób myślenia, nie poprzez
ucieczkę fizyczną, ale postępowanie w wierze". Później
jednak, gdy warunki społeczne uległy zmianie, odseparowanie
przestrzenne miało się stać jedną z istotnych cech
charakterystycznych monastycyzmu. Orygenes był człowiekiem
nieustannej modlitwy, a jego dzieło O modlitwie to pierwszy, we
właściwym tego słowa znaczeniu, komentarz do ogólnie rozumianej
modlitwy chrześcijańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Modlitwy
Pańskiej. W rozumieniu Orygenesa modlitwa była istotna dla
uczestniczenia w życiu Boga.
W życiu i pracy tego człowieka znaleźć można motywy będące
kluczem do jego myśli i tego, co później miało się stać życiem
monastycznym. Były to: waga przypisywana nieustannej modlitwie,
która koniecznie musi być połączona z cnotliwym życiem;
znaczenie lektury w życiu ascetycznym, przede wszystkim lektury
Pisma Świętego, a także medytacji; konieczny wzajemny związek
między modlitwą a aktywnością duszpasterską; asceza jako
namiastka męczeństwa; dynamiczna koncepcja życia duchowego jako
nieustannego rozwoju i cudownej, choć trudnej wspinaczki ku
osobistemu spotkaniu z Bogiem. Praktykowanie owych zasad doprowadziło
samego Orygenesa do wnikliwego zrozumienia tajemnicy wcielenia i
transformacji, jakiej Logos dokonuje w duszy ludzkiej. Idee
bogobojności, mistycyzmu oraz monastycyzmu wiele zawdzięczają
religijnemu doświadczeniu i pismom Orygenesa.
W sercu prac teologicznych Orygenesa znajdowało się jego
poświęcenie studiom nad Biblią oraz wysiłek włożony w jej
zrozumienie i czerpanie z niej korzyści poprzez przywiązanie
do autentycznej wiary i prawdziwej pobożności. Właściwe
zrozumienie uświęconego Pisma to w jego przekonaniu „najwyższa
sztuka i najwyższa nauka". Codzienna lektura Biblii stanowiła
centrum życia religijnego tego teologa, a pod jego wpływem zwyczaj
ten miał się stać religijnym sercem monastycyzmu.
Za:
Mnisi Wschodu i Zachodu; Juan Maria Laboa, Historia monastycyzmu
chrześcijańskiego, tytuł oryginału: The Historical Atlas of
Eastern and Western Christian Monasticism, tłumaczenie: Gabriela
Jaworska, Katarzyna Malecha, CARTA BLANCA Sp. z o.o. Grupa Wydawnicza
PWN, Warszawa 2009
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.