Kilku
autorów miało szczególną wagę dla popularyzacji i
rozpowszechnienia duchowości egipskiego monastycyzmu w
rozległym świecie rzymskim. Na przykład Jan Kasjan odegrał
zasadniczą rolę w przeniesieniu egipskich ideałów i praktyk na
łaciński Zachód. Coś podobnego można powiedzieć o abba Izajaszu
ze Sketis: pomógł wprowadzić egipską duchowość do Palestyny.
Izajasz - według najlepszej próby rekonstrukcji wydarzeń - był
egipskim mnichem, który odszedł ze Sketis w latach trzydziestych V
wieku. Odbył pielgrzymkę do Ziemi Świętej i ostatecznie
osiedlił się w Beit Daltha niedaleko Gazy. Towarzyszył mu uczeń
imieniem Piotr. Izajasz stał się głową wspólnoty mnichów w
Gazie, gdzie pozostał aż do śmierci w 491 roku. Był monofizytą i
niektórzy z jego uczniów pozostawali niezłomnymi przeciwnikami
Soboru Chalcedońskiego. Izajasz, ku konsternacji swoich uczniów,
okazywał się wszakże bardzo tolerancyjny wobec konkurencyjnych
poglądów i radzili się go oraz darzyli szacunkiem zarówno
monofizyci, jak i chalcedończycy oraz nestorianie. Dzisiaj
nazwalibyśmy Izajasza ekumenistą.
Obszerne
dzieło znane jako Asceticon czyli Rozprawy ascetyczne
dotrwało do naszych czasów opatrzone jego imieniem. Tekst
- oryginalnie napisane po grecku - jest sporą antologią, ponad 200
stronicową we współczesnym wydaniu. Najlepiej znany
manuskrypt zawiera 29 Logoi („wykładów", „esejów"),
ale ważny trzydziesty wykład został odkryty zarówno w greckich
manuskryptach, jak i we wczesnych syryjskich przekładach. Logos 30
zawiera opowieści, które znalazły się w ostatecznej wersji
Apoftegmatów Ojców, różnice zaś między nimi a ostateczną
wersją Apoftegmatów dają wskazówkę dotyczącą tego, w
jaki sposób Apoftegmaty ostatecznie zyskały formę
pisaną. Jak się zdaje, Izajasz i jego środowisko mogli być jedną
z tych monastycznych grup odpowiedzialnych za kompilowanie opowieści
i sentencji, które ostatecznie stały się Apoftegmatami.
Jednak dzieło Izajasza jest
fascynujące samo w sobie. Zawiera różnorodną mieszankę
gatunków: krótkich esejów, listów, sentencji i kazań. Część
Logoi to wskazówki dla początkujących:
Logos
3: „Statuty dla nowicjuszy"
Logos
9: „Zasady dla tych, którzy wyrzekli się świata"
Niektóre Logoi są krótkimi
antologiami powiedzeń Izajasza lub opowieści o nim, które utrwalił
jego uczeń Piotr (np. Logoi 8, 10, 18, 23 i 26), a Logos 8 jest
zatytułowany „Apoftegmaty". Spora część nauczania Izajasza
ma charakter praktyczny oraz nieco kategoryczny i jest bardzo podobna
do nauczania, które pojawia się w Apoftegmatach.
PRACA
RĘCZNA
Jeśli
wykonujesz pracę ręczną, nie bądź niedbały, lecz przykładaj
się [do niej] z bojaźnią Bożą, aby nie grzeszyć niewiedzą.
(Izajasz ze Sketis, Asceticon, Logos 3,29)
HEZYCHIA
I ŻYCIE W CELI
Jeśli ktoś pytał [Izajasza]:
„Czym jest życie w spokoju wewnątrz celi?". A on odpowiadał:
„Żyć w spokoju wewnątrz celi oznacza upaść przed Bogiem i
uczynić wszystko co możliwe, aby oprzeć się każdej złej myśli
podsuniętej przez wroga. To właśnie znaczy uciec przed światem".
(Izajasz ze Sketis, Asceticon, Logos 21,13)
WYJAWIANIE
MYŚLI
Kiedy pytasz starca o jakąś
„myśl", chętnie ujawniaj „myśl" przed nim, jeśli
wiesz, że wart jest zaufania i że zachowa w tajemnicy to, co
powiesz. (Izajasz ze Sketis, Asceticon, Logos 4,3)
NIE
KRYTYKUJ KUCHARZA
Jeśli twój brat przygotował
posiłek, który nie jest smaczny, nie mów mu: „Źle to
ugotowałeś!". Ponieważ jest to śmierć dla twojej duszy.
Raczej przyjrzyj się samemu sobie. Jeśli dotyczyłoby to ciebie i
usłyszałbyś to od kogoś innego, jak by cię to dręczyło!
(Izajasz ze Sketis, Asceticon, Logos 5,5)
SZUKANIE
PRZEBACZENIA
Jeśli zrobiłeś coś złego w
jakiejś sprawie, nie pozwól, by kierował tobą wstyd, ale nawróć
się i powiedz: „Wybacz mi", a twoja wina zostanie ci
odpuszczona. (Izajasz ze Sketis, Asceticon, Logos 3,24)
POKORA
Miłuj
pokorę, a to uchroni cię przed twoimi grzechami. (Izajasz ze
Sketis, Asceticon, Logos 9,15)
KAŻDY
DZIEŃ DNIEM OSTATNIM
Każdego
dnia myśl: „Mam tylko dzisiejszy dzień do przeżycia na tym
świecie", a nie będziesz grzeszył przeciwko Bogu.
(Izajasz ze Sketis, Asceticon, Logos 9,21)
NIEUSTANNA
MODLITWA
Miłuj
modlitwę nieustanną, aby twoje serce zostało oświecone. (Izajasz
ze Sketis, Asceticon, Logos 16,23)
Jednak te krótkie powiedzenia i
wezwania są tylko jedną stroną nauczania Izajasza. Istnieją także
długie homilie, które posługują się orygenistycznym stylem
interpretacji, to jest szczegółowymi alegoriami (np. Logoi 4, 11,
12, 21). Znajdujemy tam również obszerny i wzruszający list, który
Izajasz napisał do Piotra, kiedy ten rozpoczął życie monastyczne.
Niektóre traktaty są skierowane do anachoretów, inne do cenobitów.
Logos
4: „O sumieniu tych, którzy zwykle żyją w celi".
Logos
5: „O pewnych zasadach i umocnieniu tych, którzy pragną żyć
razem
w
spokoju".
Asceticon zawiera również
krótkie traktaty poświęcone poszczególnym cnotom i życiu
duchowemu.
Logos
14: „Praktyka dawania jałmużny".
Logos
15: „O wyrzeczeniu".
Logos
20: „Pokora".
Logos
21: „O żalu".
Logos
23: „O doskonałości".
Logos
24: „O beznamiętności".
(…)
Za:
William Harmless SJ, Chrześcijanie pustyni. Wprowadzenie do
literatury wczesnego monastycyzmu. Tytuł oryginału: Desert
Christians - An Introduction to the Literature of Early Monasticism.
Przekład: Marta Höffner. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wydanie I, Kraków 2009. Seria MYSTERION
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.