Pisma dwóch starszych mnichów, którzy
rozmyślnie odmawiali bezpośredniego kontaktu z innymi,
uważając to za formę dyscypliny ascetycznej, wydają się być
zdumiewającym wehikułem czasu, który pozwala nam przyjrzeć się
złożonym aspektom życia na wsi i w mieście w okolicach Gazy
w VI wieku. Korespondencja Barsanufiusza i Jana jest też niezwykłym
oknem, przez które możemy oglądać społeczeństwo późnej
starożytności. W pytaniach, jakie stawiano tym duchowym
kierownikom i wskazówkach, jakich udzielali oni pytającym,
spotykamy przedstawicieli wszystkich warstw społecznych: mnichów,
świeckich chrześcijan, duchowieństwo, mieszkańców miasta i wsi,
bogatych i ubogich. Nawet ci, których własne głosy nie przechowały
się w Listach - heretycy, Żydzi, trędowaci, niewolnicy i
kobiety — są obiektami wielu dociekań. Pytający, przynosili
swoje problemy dotyczące szerokiej gamy spraw do anachoretów,
których porady nie ograniczały się jedynie do oczywistych
spraw religijnych, lecz całościowo obejmowały wszystkie dziedziny
życia ich uczniów, włączając w to: sprawy finansowe i prawne,
dyskusje polityczne i kościelne, relacje z rodziną,
przyjaciółmi, służącymi i sąsiadami. Listy pokazują
wiarę Barsanufiusza i Jana, że Bóg troszczy się o wszystkie
aspekty życia ludzi. Starcy uczyli, że uczeń powinien poddać
wszystko badaniu swego ojca duchowego, aby mógł on służyć
efektywnie jako boży instrument w życiu ucznia.
Na podstawie listów,
szczegółowo opisujących życie w tej wspólnocie, możemy dostrzec
to, co było charakterystyczne dla szerszego ruchu
monastycznego, jaki bujnie rozwijał się w Bizancjum VI wieku.
System rządów w klasztorze w Thawatha, oparty na bliskiej
współpracy pomiędzy dwoma stopniami przełożeństwa - anachoretów
i igumena - był wyjątkowo efektywny. Jednak pod wieloma innymi
względami opis życia w klasztorze w Thawatha daje nam obraz
tego, czym był monastycyzm palestyński i egipski, i jaki był jego
wpływ na ludzi żyjących we wschodniej części basenu Morza
Śródziemnego.
Za:
Jennifer L. Hevelone-Harper, Uczniowie Pustyni. mnisi, świeccy i
prymat ducha w Gazie VI wieku, tytuł oryginału: Disciples of the
desert: monks, laity, and spiritual authority in sixth-century Gaza,
przekład: Ewa Dąbrowska, seria: źródła monastyczne t. 52,
opracowania t. 12, TYNIEC Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.