Antoni nie widzi w każdej
pokusie nękającej człowieka podstępu demona. Natomiast
podkreśla różne formy jego działania: jak różnorodne są zgubne
pułapki zastawiane przez niego i jego zauszników. Według
obserwacji Wielkiego Pustelnika można mówić o trzech rodzajach
działań, które dają się zaobserwować w życiu człowieka.
Pierwsze działanie jest wrodzone, zauważalne w ruchach ciała.
Działa ono za przyzwoleniem duszy. Drugie działanie jest efektem
pożywienia. Antoni mówi, że stąd pochodzi żar krwi, który
pobudza ciało do działania. Tu jednak nasuwa się Pustelnikowi myśl
o pewnym niebezpieczeństwie dla duszy człowieka, wyrażona przez
Autora do Efezjan 5, 18: A nie upijajcie się winem, bo jest w nim
rozwiązłość, oraz w słowach Jezusa: Oby serca wasze nie były
ociężałe wskutek opilstwa, obżarstwa, czy rozkoszy (Łk 21, 34).
Nadużywanie pokarmów i napojów, szczególnie wina, prowadzi do
rozwiązłości i obciążania serc. W ciele człowieka zaczyna
toczyć się wówczas walka. Dlatego też w Liście I, Antoni
zwracając się do zachowujących celibat, wskazuje i zachęca ich
słowami św. Pawła: Poskramiam moje ciało i biorę je w niewolę
(1 Kor 9, 27)21. Warto zauważyć, że omawiając dwa pierwsze
rodzaje działań, czy też poruszeń, które mogą prowadzić do
grzechu, Pustelnik nie wskazuje na szatana jako ich inspiratora, czy
też kusiciela. Natomiast przyczyną trzeciego rodzaju działania, są
złe duchy, które kuszą nas przez, zazdrość i starają się
splamić tych, którzy chcą się uświęcić21. Człowiek musi być
świadomy obecności tych działań w swoim życiu. Jeśli bowiem je
zlekceważy, jego serce opanują demony, zasiewając namiętności
w naturalnych poruszeniach ciała.
Antoni podaje
katalog sposobów działania złych duchów w sercu człowieka. Są
to: złe zamysły, skryte prześladowania, złośliwa przebiegłość,
wodzenie na pokuszenie, myśli bluźniercze (...), codzienne
przeniewierstwa (...), unoszenie się gniewem z byle powodu, wzajemne
złorzeczenia, usprawiedliwianie własnych czynów, a potępianie
cudzych. Efektem ich działania jest pogarda, zatwardziałość
serca, obopólne urazy, oziębłość w mowie, nieustanne żale,
oskarżanie innych zamiast siebie, oczernianie bliźniego, obwinianie
bliźnich za własne cierpienia, niepokój i tocząca się wewnątrz
człowieka walka, podejmowanie wysiłków ponad miarę i odwodzenie
od właściwej pracy korzystnej dla pełnego rozwoju człowieka.
Szatan sprawia, że poddani jego działaniu nie potrafią trwać w
jedności z bliźnimi. Tak więc wszelkie działania złych duchów
służą sprowadzeniu człowieka z drogi prawości i zmierzają ku
jego zniewoleniu. Szczególny atak diabła skierowany jest zawsze
przeciwko tym, którzy osiągnęli wysoki stopień świętości.
Antoni mówi tu o ludziach cnotliwych i bogobojnych. Diabelska
taktyka postępowania wydaje się dość klarowna. Zdaje sobie on
sprawę, że w każdym człowieku, również w praktykującym ascezę
mnichu, zawarte są elementy pychy i próżności. A właśnie pycha
i próżność były kiedyś przyczyną jego strącenia z nieba.
Stara się więc teraz je tak wykorzystać, aby tą samą „bronią"
oddzielić człowieka od Boga. Kolejnym celem szatańskiego ataku
jest miłość bliźniego. Antoni zauważa, że ponieważ jest ona
podobna do miłości do Boga, stąd wrogowie świętości rzucają w
nasze serca ziarno podziału, pragnąc, by wzrosło w nas uczucie
głębokiej nienawiści, wskutek którego nie potrafimy przemówić
słowem do bliźniego, nawet na odległość. Człowiek nie potrafi
już zgodnie z zaleceniem św. Pawła (Rz 15, 12), płakać z
płaczącymi i śmiać się z śmiejącymi się. Również
Antoni popadł w pokusę: kiedy mieszkał na pustyni, popadł raz w
zniechęcenie i wielką ciemność wewnętrzną. Wprowadzenie
niepokoju, podziału, rozdarcie jedności między człowiekiem i
Bogiem oraz między ludźmi jawi się jako pierwszorzędny cel
wszelkiego diabelskiego działania. W Żywocie św. Antoniego,
Atanazy podkreśla, że demony pragną zła i są nastawione na to,
aby szkodzić, bo - jak powiedział Zbawca - diabeł jest mordercą
od początku i ojcem kłamstwa (J 8, 44). Diabeł chce sprowadzić do
piekła jak największą liczbę ludzi i w ten sposób powiększyć
liczbę potępionych. Wydaje się, iż głównym motywem
działania diabła wobec człowieka jest zazdrość. Diabeł wie, że
Bóg przebaczył człowiekowi jego grzech. Wybaczając jednak
człowiekowi, demonom zgotował gehennę jako wynik ich zaparcia się.
Za:
Demonologia w nauce Ojców Kościoła (Materiały z sympozjum
patrystycznego „Demonolgia w nauce Ojców Kościoła”, Siedlce,
wrzesień 1998; Hipolit „O Antychryście” (przekład: Stanisław
Kalinkowski), Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2000
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.