Ewagriusz
rozwinął precyzyjną i spójną terminologię opisującą kolejne
etapy na drodze duchowego postępu. Niektóre z najważniejszych
określeń przedstawiamy poniżej.
Acedia:
Pojęcie często tłumaczone w niedokładny sposób jako „lenistwo";
bardziej poprawne jest rozumienie tego słowa jako „apatia"
lub „zniechęcenie". Stanowi jedną z ośmiu złych
„myśli" (logismoi).
Apatheia:
Beznamiętność, niecierpiętliwość; wolność od
destrukcyjnych namiętności. Nie przypomina znaczeniem angielskiego
[i polskiego (uwaga tłum.)] słowa „apatia"; oznacza raczej
stan absolutnego spokoju, który sięga aż do głębi
nieświadomości, opanowany spokój w obliczu codziennych
przeciwności losu. Według Ewagriusza osiągnięcie tego stanu
oznacza przejście od praktyki ascetycznej (praktike) do życia
opartego na mistycznym poznaniu (gnostike).
Epithymia
lub epithymetikon: Pożądliwa część duszy, tj. źródło
pragnień, szczególnie tych związanych z cielesnością (a zatem
zjedzeniem, seksem, zdrowiem). Razem z częścią popędliwą
tworzy namiętną stronę duszy. Cnotami części pożądliwej są
wstrzemięźliwość, miłosierdzie i powściągliwość.
Gnostike:
Etap związany z poznaniem i wiedzą(gnósis). Ewagriusz używa tego
określenia, gdy pisze o późniejszym etapie życia monastycznego,
o życiu polegającym na mistycznym poznaniu. Czasami porównuje je z
wcześniejszą fazą opartą na ascetycznej praktyce (praktike). Dla
Ewagriusza „gnostyk" to dojrzały mnich, abba, który
ostrożnie przekazuje swoje spostrzeżenia grupie uczniów.
Henada:
„Jedność", termin Ewagriusza określający pierwotną
wspólnotę czystych intelektów zjednoczonych w Bogu w
kontemplacyjnej wiedzy. Według Ewagriusza ta pierwotna jedność
zostanie odnowiona
na końcu czasu, który nazywa on „ósmym dniem".
Kenesis:
Dosłownie „ruch"; ewagriańskie określenie prekosmicznego
upadku czystych intelektów (logika).
Kephalaia:
Rozdziały. Większość dzieł Ewagriusza składa się z
licznych „rozdziałów", które właściwie są krótkimi
ustępami, obejmującymi najczęściej od jednego do czterech zdań.
Setka takich rozdziałów nazywana j est centurią.
Logika:
Istoty rozumne. Według
Ewagriusza były pierwszymi, oryginalnymi stworzeniami
istniejącymi przed prekosmicznym upadkiem w ciała. Istoty te były
czystymi intelektami (noes). Kiedy doszło do prekosmicz-nego upadku,
stały się duszami. W drugim stworzeniu Bóg zamknął te upadłe
dusze w ciałach aniołów, ludzi bądź demonów.
Logismoi:
Myśli. Dla Ewagriusza, podobnie jak i dla całej tradycji
pustyni, słowo to ma w zasadzie negatywną konotację, np. „złe
myśli". W systemie Ewagriusza istnieje osiem rodzajów złych
myśli: (1) obżarstwo, (2) nieczystość, (3) chciwość, (4)
smutek, (5) gniew, (6) acedia, (7) próżność, (8) pycha. Każda ze
złych myśli posiada odpowiadającego j ej demona.
Logistikon:
Racjonalna, rozumna część ludzkiej duszy, najwyższa z trzech.
Ewagriusz czasami przeciwstawia ją pozostałym dwóm, namiętnym
częściom duszy: thymos i epithymia. Cnotami rozumnej części duszy
są roztropność, bystrość, mądrość.
Nous:
Umysł, intelekt. Najwyższa część ludzkiej osoby, obraz
Boga wewnątrz człowieka. To element kontemplatywny, część,
której naturalną aktywnością jest modlitwa. Według Ewagriusza
pierwsze stworzenie - przed kreacją tego widzialnego wszechświata -
było stworzeniem przez Boga jedności czystych intelektów (noes).
Physike:
Dosłownie: „fizyka". Dla Ewagriusza nie oznacza ona
naukowego badania natury, chodzi tu raczej o mistyczną
kontemplację świata stworzonego - dar dostrzegania Bożej obecności
w stworzeniu. Jest pierwszym z dwóch stopni poznania (gnostike).
Praktike:
Praktyka, a dokładniej, praktyka życia ascetycznego. Ewagriusz
odnosi ten termin do wcześniejszego etapu życia monastycznego.
Obejmuje on zdobywanie cnót, a także oczyszczenie i naukę
tego, jak walczyć z „myślami". Celem jest uwolnienie od
namiętności (apatheid).
Teologia:
Dla Ewagriusza nie jest to akademickie studiowanie doktryny, a raczej
posiadanie mistycznej wiedzy o Bogu w Trójcy - drugi, wyższy
stopień poznania.
Theoria:
Kontemplacja. Dla Ewagriusza kontemplacja jest naturalną
aktywnością umysłu. Rozróżnia on dwa rodzaje kontemplacji:
kontemplację natury - świata stworzonego, i kontemplację Boga.
Thymos
lub thymikon:
Popędliwa część duszy; w negatywnym znaczeniu źródło
gwałtownych namiętności, takich jak gniew lub strach; w
pozytywnym - energia duszy. Razem z częścią
pożądliwą(epithymia stanowi namiętną część duszy.
Cnotami tej części są męstwo i wytrwałość.
Za:
William Harmless SJ, Chrześcijanie pustyni. Wprowadzenie do
literatury wczesnego monastycyzmu. Tytuł oryginału: Desert
Christians - An Introduction to the Literature of Early Monasticism.
Przekład: Marta Höffner. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wydanie I, Kraków 2009. Seria MYSTERION
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.