sobota, 3 maja 2014

Bezżenność przez wzgląd na Królestwo Boże


  Jedynie św. Mateusz podaje na pewno autentycz­ne słowa Jezusa o trojakiego typu bezżennych (Mt 19,10-12). Byli rzeczywiście ludzie, którzy zrezygno­wali z małżeństwa przez wzgląd na królestwo niebie­skie: Jan Chrzciciel, Jezus, niektórzy Jego uczniowie. Ta decyzja - to odpowiedź na dar Boga: Kto może po­jąć, niech pojmuje. Św. Paweł mówi o „charyzmacie" (1 Kor 7,7). Możliwe, że słowo „bezżenny" było obelgą ze strony przeciwników Jezusa, którzy w ten sposób zarzucali Mu, że nie żeniąc się łamie Prawo. Słowa Jezusa uzasadniają po części Jego postępowanie: dziewictwo jest znakiem obecności Królestwa; w przyszłym świecie nie będą się już żenić ani za mąż wychodzić, gdyż nie będzie tam śmierci (Mt 22,30 par.); celibat an­tycypuje stan człowieka zmartwychwstałego.

  Marek i Łukasz opuścili tę naukę z racji jej ostrego sformułowania, ale Łukasz wprowadza ponownie jej treść w innych sentencjach, charakteryzujących praw­dziwego ucznia (Łk 14,26 i 18,29n).

Za: O. Vincent Desprez OSB, Początki monastycyzmu, tom 1, Dzieje monastycyzmu chrześcijańskiego do Soboru Efeskiego (431), przekład: Janina Dembska, tytuł oryginału: Le monachisme primitif. Des origines junqu 'au concile d' Ephese, [seria: źródła monastyczne, t. 21, opracowania: t. 3], przedmowa O. Pierre Miquel OSB, redakcja naukowa: Ks. Marek Starowieyski, Tyniec - Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 1999  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.