Jedynie św. Mateusz podaje na
pewno autentyczne słowa Jezusa o trojakiego typu bezżennych
(Mt 19,10-12). Byli rzeczywiście ludzie, którzy zrezygnowali z
małżeństwa przez wzgląd na królestwo niebieskie: Jan
Chrzciciel, Jezus, niektórzy Jego uczniowie. Ta decyzja - to
odpowiedź na dar Boga: Kto może pojąć, niech pojmuje. Św.
Paweł mówi o „charyzmacie" (1 Kor 7,7). Możliwe, że słowo
„bezżenny" było obelgą ze strony przeciwników Jezusa,
którzy w ten sposób zarzucali Mu, że nie żeniąc się łamie
Prawo. Słowa Jezusa uzasadniają po części Jego postępowanie:
dziewictwo jest znakiem obecności Królestwa; w przyszłym świecie
nie będą się już żenić ani za mąż wychodzić, gdyż nie
będzie tam śmierci (Mt 22,30 par.); celibat antycypuje stan
człowieka zmartwychwstałego.
Marek i Łukasz opuścili tę
naukę z racji jej ostrego sformułowania, ale Łukasz wprowadza
ponownie jej treść w innych sentencjach, charakteryzujących
prawdziwego ucznia (Łk 14,26 i 18,29n).
Za:
O. Vincent Desprez OSB, Początki monastycyzmu, tom 1, Dzieje
monastycyzmu chrześcijańskiego do Soboru Efeskiego (431), przekład:
Janina Dembska, tytuł oryginału: Le monachisme primitif. Des
origines junqu 'au concile d' Ephese, [seria: źródła monastyczne,
t. 21, opracowania: t. 3], przedmowa O. Pierre Miquel OSB, redakcja
naukowa: Ks. Marek Starowieyski, Tyniec - Wydawnictwo Benedyktynów,
Kraków 1999
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.