Mnich, a potem przełożony klasztoru na Pustyni Libijskiej w
połowie VII wieku. Był zaprzyjaźniony z Maksymem Wyznawcą,
który podczas swego wygnania korzystał z jego gościnności,
następnie pisał do niego listy i zadedykował mu dwa dzieła.
Talazjusz był autorem czterech
centurii o duchowym życiu, pt. O
miłości, wstrzemięźliwości i kierowaniu się rozumem.
Jest to zbiór powiedzeń, zwięzłych aforyzmów i krótkich
pouczeń, które wyznaczają miłości centralne miejsce w życiu
duchowym. By jednak miłość była prawdziwa, czysta i nieskończona,
wymaga „wstrzemięźliwości" (enkrateia). Potrzebne jest więc
świadome ograniczenie i opanowanie siebie, powściągliwość,
umiarkowanie, skromność i wreszcie kontrola swych emocji i pragnień
(czyli namiętności, jak je nazywa sam autor). Aby jednak miłość
stawała się wciąż większa, należy rozwijać w sobie żarliwe
pragnienie Boga oraz życzliwość wobec ludzi. Trzeba też
praktykować modlitwę, która jest wyrazem miłości i do miłości
prowadzi.
Cztery centurie mają podobną
strukturę, tematykę i formę, jak pismo Maksyma
O miłości.
Nie są jednak tylko dodatkiem do tego dzieła, wytyczają bardziej
praktyczne zasady codziennej ascezy w życiu nie tylko monastycznym.
JAK
ZYSKAĆ WIĘKSZĄ MIŁOŚĆ
O
miłości, wstrzemięźliwości i kierowaniu się rozumem:
II
Miłość
i wstrzemięźliwość oczyszczają duszę, a czysta modlitwa
oświeca umysł.
8.
Nakazano, byś uczynił swe ciało sługą, a nie byś wbrew naturze
służył jego przyjemnościom.
10.
Zamknij swe zmysły w twierdzy wyciszenia (hezychii), żeby nie
wciągały duszy do swoich działań.
12.
Mocny jest człowiek, który czynem i poznaniem wypędza zło.
13.
Znalazł łaskę u Boga ten, kto osiągnął opanowanie siebie i
poznanie duchowe.
15.
Strzeż się przed nieopanowaniem i zawiścią, a nie znajdziesz
przeszkody w czasie modlitwy.
21.
Wstrzemięźliwość i wysiłek hamują pożądanie. Osłabiają je
także wyciszenie i żarliwa miłość Boga.
24.
Wyciszenie (hezychia), modlitwa, miłość i wstrzemięźliwość
to czterokonny zaprzęg, który wprowadza umysł do nieba.
25.
Zmiękcz ciało postem i czuwaniami, a odpędzisz swego kata - myśl
o przyjemności.
26.
Jak wosk mięknie przy ogniu, tak nieczysta myśl przy bojaźni
Bożej.
28.
Znoś ataki tych, którzy cię zasmucają i zadają ból; przez nie
bowiem oczyszcza cię Opatrzność Boża.
40.
Beznamiętność (apatheia) to brak skłonności do zła. Nie można
tego osiągnąć bez miłosierdzia Chrystusa.
41.
Chrystus jest zbawicielem duszy i ciała. Kto idzie Jego śladami,
zostaje wybawiony od zła.
42.
Jeśli chcesz zyskać zbawienie, wyrzeknij się przyjemności i
weź na siebie wstrzemięźliwość i miłość a także żarliwą
modlitwę.
44.
Jezus Chrystus jest naszym Panem i Bogiem. Umysł, który idzie za
Nim, nie pozostaje w ciemnościach.
48.
Nie zaniedbuj ascetycznej praktyki, a twój umysł zostanie
oświecony. Powiedziano: „W tajemny sposób otworzę ci skarby
niewidzialne" .
49.
Ten znalazł łaskę u Boga, kto wyzwolony jest z namiętności,
dostąpił zaś wielkiego miłosierdzia, kogo obdarzono duchowym
poznaniem.
50.
Umysł wyzwolony z namiętności staje się jaśniejący, nieustannie
oświetlany kontemplacją bytów.
53,.
Kto kocha Jezusa, będzie wybawiony od zła, a kto idzie za Nim,
ujrzy prawdziwe poznanie.
56.
Błogosławiony, kto przeniknął do bezgranicznej nieskończoności,
przekroczył rzeczy skończone.
57.
Szuka racji Boga ten, kto Go czci. Znajduje je zaś miłośnik
prawdy.
59.
Jak Bóg jest niepoznawalny w swym bycie, tak nieskończony w swej
wielkości.
60.
Byt ten nie ma początku ani końca, nie można przeniknąć
Jego natury.
64.
Jeśli chcesz panować nad duszą i ciałem, najpierw odetnij
przyczyny namiętności.
71.
Prawdziwym nauczycielem jest sumienie. Kto jest mu posłuszny, nigdy
się nie potknie.
78.
Taką samą miłość wobec wszystkich zdobył ten, kto nie zazdrości
dobrym i jest miłosierny wobec złych.
84.
Nie ufaj myśli, która osądza bliźniego. To bowiem ze złego
skarbca pochodzą złe myśli.
85.
Dobre serce wydaje dobre myśli. Jaki bowiem jest skarbiec, takie i
myśli.
88.
Złe podejrzenie powoduje zaciemnienie umysłu i sprawia, że
nie patrzy się na drogę, ale na to, co poza nią.
90.
Umysł, który trwa w rozkoszy i smutku, szybko wpadnie w stan
zobojętnienia.
91.
Czyste sumienie podnosi duszę, myśl brudna przygniata ją.
93.
Jeśli chcesz wyzwolić się od wszystkich namiętności naraz,
podejmij wstrzemięźliwość, miłość i modlitwę.
95.
Bóg, który dał bytom istnienie, wszystko razem związał ze swą
Opatrznością.
96.
Gdy Ten, który był Panem, stał się sługą, okazał stworzeniu
szczyt swej Opatrzności.
97.
Słowo Boże, które stało się Ciałem nie podlegając zmianie,
przez swoje Ciało złączyło się z całym stworzeniem.
98.
Przedziwny cud w niebie i na ziemi: Bóg na ziemi, a człowiek w
niebie.
III.
1.
Myśl dobrze o tym, kto jest dobry z natury. I o każdym człowieku
miej dobre myśli.
10.
Asceza wymaga cierpliwości i wielkoduszności. Podejmując
długotrwałe trudy, wyzbędziesz się pragnienia przyjemności.
14.
Trudy ascezy, jak post, czuwanie, cierpliwość i wielkoduszność,
zapewniają czyste sumienie.
26.
Oto wyzbyliśmy się myśli namiętnych i odzyskaliśmy czystą,
duchową modlitwę, czy jeszcze nie?
27.
Wielki jest umysł, który wyzbył się namiętności i oddzielił
od bytów, i pozostaje w Bogu.
35.
Umiarkowany post, czuwanie i psalmodia ze swej natury równoważą
usposobienie ciała.
37.
Z namiętnych wspomnień można oczyścić się przez modlitwę,
czytanie duchowe, wstrzemięźliwość i miłość.
46.
Pamiętać o urazach jest trądem duszy. Pochodzi zaś ona z doznanej
zniewagi, krzywdy albo podejrzeń i wyobrażeń.
IV.
40.
Człowiekiem mądrym jest ten, kto słucha rad, zwłaszcza, gdy
zgodnie z wolą Boga daje mu je duchowy ojciec.
46.
Nasz Pan Jezus Chrystus wszystkim udzielił daru światła, ale
ci, którzy nie wierzą Mu, okrywają się ciemnością.
54.
Badaj Pisma, a znajdziesz przykazania. Czyń to, co jest tam
powiedziane, a wyzbędziesz się namiętności.
Za:
Filokalia: teksty o modlitwie serca, przekład i opracowanie: ks.
Józef Naumowicz, TYNIEC- Wydawnictwo Benedyktynów, Wydawnictwo „M”,
Kraków 1998
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.