Kiedy
Kasjan pisze o concupiscentia, normalnie rozumie przez to
„cielesne pożądania" łakomstwa i nieczystości albo
niezależnie, albo razem wzięte. Są to pierwsze dwie spośród
ośmiu wad głównych w systemie zarówno Ewagriusza, jak i
Kasjana. Łakomstwo i nieczystość są w myślach Kasjana tak blisko
złączone, że czasami trudno jest określić, na ile precyzyjnie
używa słowa concupiscentia. Czasem chciwość, inna wada z
kategorii „pożądań", miesza się z łakomstwem i
nieczystością (Rozm. 24.15.4) lub opisywana jest jako
„pożądanie", chociaż nie jest to wada angażująca ciało,
a jej przyczyna leży poza ludzką naturą. W przeciwieństwie
do tego, łakomstwo i nieczystość są chorobami duszy i ciała,
wyrastającymi z „naturalnych" odruchów niewłaściwie
użytych (Reguły 7.3-4). Łakomstwo jest niebezpieczne,
bo zmierza do pożądliwości: „Nikt nie byłby w stanie
powstrzymać podniety palącej pożądliwości (concupiscentia),
kto nie oprze się pragnieniom (desideria) żołądka".
Kiedy Kasjan używa określenia „pragnienia cielesne" nawet w
odniesieniu do żołądka, nie trzeba daleko szukać implikacji
seksualnych. Jego nauka jest typowo tradycyjna. Bazyli określa
ascezę (enkrateia) jako matkę czystości, Ewagriusz
nazywa łakomstwo matką pożądania. Później omówię
założenia fizjologiczne kryjące się za połączeniem łakomstwa z
nieczystością.
Ponieważ
pożądanie seksualne ma naturę zarówno cielesną, jak i duchową,
może posiadać charakter mieszany lub mieć swój udział w wadach,
które nie są z natury fizyczne. Najbardziej znaczący jest jego
związek z gniewem - pasją podobną do seksualnej w swym
„ognistym" duchu: „tam, gdzie znajduje się trucizna gniewu,
nieuchronnie wciska się ogień libido" (Reguły 6.23).
Gniew jest „poruszeniem duszy" (animi motus) analogicznym
do seksualnego „ognia ciała". Mówiąc bardziej precyzyjnie:
opanowanie gniewliwości przez łaskę ma bezpośrednie znaczenie w
zapewnieniu czystości cielesnej (Rozm. 12.6.1-6). W
trójpodziale antropologii Kasjana gniew i pożądliwość
stanowią najżywsze nieuporządkowanie, odpowiednio w
dziedzinie skłonności do kłótni i do pożądań, i wpływają
nawzajem na siebie. W historii, którą Kasjan opowiada w Rozmowie
12 o człowieku - wzorze cnoty czystości, żyjącym w
Aleksandrii - pojawiają się jednocześnie: czystość serca,
łagodność, cierpliwość i cnota czystości. Kiedy
niewierzący pytali go nachalnie o jego wiarę chrześcijańską,
domagając się, aby zapoznał ich z cudami, jakie Chrystus
uczynił dla niego, odpowiedział po prostu: „Niezależnie od
krzywd, jakie mi wyrządzicie, będę nieporuszony i nie podejmę
ataku" (Rozm. 12.13.3).
Pożądliwość
w dziedzinie płciowości ma znaczny związek z najpoważniejszymi
spośród ośmiu wad -próżnością i pychą. Pożądliwość nie
może współistnieć z pychą i w istocie dumne marzenia o
kapłaństwie i o dobrej opinii u innych mogą ukrócić myśli
nieczyste. Jest to jednak produkt uboczny, chociaż bowiem pycha
jest ciężarem łatwiejszym do uniesienia, trudniej ją wykorzenić.
Duma
stanowi o wiele bardziej niezauważalne i złożone
niebezpieczeństwo dla tego, kto czyni postępy w opanowaniu
pożądliwości. Zawierzenie wyłącznie ascezie bez uznania potrzeby
łaski może zniweczyć dotychczasowe postępy. Arogancja tych,
którzy nie doświadczyli pożądliwości, i osądzanie innych,
którzy padli jej ofiarą, może w efekcie sprowadzić dumnych na
kolana, jak w historii o starym mnichu, który zwymyślał brata,
kiedy ten w pokorze przyznał się do walki z pożądliwością.
Koniec starca był gorszy niż młodego mnicha (Rozm.
2.13.4-12).
Równie upokorzony, chociaż w inny sposób, był abba Paweł,
którego doprowadzona do przesady asceza i patologiczny strach przed
kobietami doprowadziły do załamania i, o ironio, musiał się
powierzyć opiece mniszek (Rozm.
7.26.2-4).
Nawet wielki Pafnucy sądził, że jest wolny od pożądliwości do
momentu, kiedy zaczęły go męczyć „poruszenia cielesne",
mimo ścisłej dyscypliny i zwycięstw wobec pospolitych form
pokus (Rozm.
15.10).
Za:
Columba Stewart OSB, Kasjan Mnich, Kraków - Tyniec 2004, [źródła
monastyczne t. 34, (opracowania, t. 6), przekład Teresa Lubowiecka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.