Uchwycenie fenomenu tożsamości nie
jest zadaniem łatwym. Trudność w wypracowaniu spójnego podejścia
do zjawiska tożsamości na gruncie psychologii znajduje swoje
odzwierciedlenie w mnogości pojęć stosowanych z pojęciem
tożsamości zamiennie, nazbyt często bez należytej dbałości o
ich zróżnicowanie. Wśród wielu terminów używanych na określenie
zjawisk tożsamościowych można odnaleźć takie pojęcia, jak self,
ego, jaźń, Ja, schemat Ja czy koncepcja Ja (np. James, 1890;
Markus, 1977; Kihlstrom, Beer i Klein, 2003; Erikson, 2004). Nie brak
również niezgodności w poglądach na podmiotowy (fenomenologiczny)
i przedmiotowy (poznawczy) wymiar tożsamości, przy czym niejasności
dotyczą zarówno ich wzajemnych relacji, jak i tego, który z nich
powinien być przedmiotem badań psychologicznych (np. Jarymowicz i
Szustrowa, 1980; Kozielecki, 1986; Bikont, 1988; Sokolik, 1996;
Majczyna, 2000; Erikson, 2004; Oleś, 2008). Wreszcie, trudności
nastręcza rozstrzygnięcie statusu tożsamości – czy stanowi ona
nabytą z czasem i względnie stałą charakterystykę osoby, czy też
jest procesem ciągłego stawania się sobą (np. James, 1890;
Marcia, 1966; Hall, 1996; Jarymowicz, 2000; Erikson, 2004).
Choć poglądy różnych autorów na
kwestie tego, czym jest tożsamość, różnią się od siebie,
większość z nich jest zgodna co do tego, że poznawczą bazą
tożsamości stanowi Ja jednostki (np. James, 1890; Markus, 1985, za:
Grzelak i Jarymowicz, 2002; Mandrosz-Wróblewska, 1988b; Erikson,
2004). Trafnie ujmuje tę kwestię Mellibruda (2008): „analizując
strukturę psychologicznego funkcjonowania człowieka, możemy
rozpoznać takie miejsce w psychice czy osobowości, w którym przede
wszystkim rozgrywają się zjawiska i problemy tożsamości. Miejsce
to, w różnych koncepcjach teoretycznych nazywane jest – Ja, Jaźń,
Self, Ego, struktura Ja itp., czasem mówi się o obrazie własnej
osoby” oraz Oleś (2008), podkreślając, że „opracowanie
tożsamości implikuje uprzednie wytworzenie koncepcji siebie” (s.
45), w innym zaś miejscu, że „tożsamość stanowi ekstrakt z
koncepcji siebie” (s. 50) *
* Taki sposób ujęcia tożsamości
prezentuje już James (1890), dla którego stanowi ona efekt
konfliktu między różnymi Ja tej samej osoby oraz niemożności
utrzymania i umacniania wszystkich Ja jednocześnie. W wyniku tego
jednostka jest zmuszona do rezygnacji z pewnych Ja i tłumienia ich
na rzecz tych, które (z konieczności lub w rezultacie świadomego
wyboru) będą urzeczywistniane. Podobne założenie czyni Markus
(1985, za: Grzelak i Jarymowicz, 2002), traktując tożsamość jako
prototyp Ja powstały w wyniku wyabstrahowania i zintegrowania róż-
nych wizji siebie, czy choćby Erikson (2002), dla którego tożsamość
stanowi zbiór selektywnie zaakcentowanych, znaczących identyfikacji
i ról jednostki.
Ja i tożsamość a dobrostan
psychiczny
Aleksandra Pilarska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.