Powiedzieliśmy, że w ramach
kontrolowanej przez rozum bezrozumnej części duszy wyróżnić
można namiętności pożądania i gniewu. Z kolei i pożądanie
dzieli się dwojako: na przyjemności i przykrości. Albowiem gdy
pożądanie nasze zostaje zaspokojone, rodzi to przyjemność, a gdy
zaspokojone nie jest — przykrość.
Skądinąd pożądania inaczej jeszcze
da się podzielić. Zważywszy bowiem, że wszystko, cokolwiek
egzystuje, to albo rzeczy dobre albo złe i że jedne z nich dane są
aktualnie, a innych dopiero się oczekuje, mnożąc dwa przez dwa
otrzymamy cztery kategorie pożądań.1 Każda wszak rzecz to rzecz
bądź dobra, bądź zła i przy tym albo już dana, albo
spodziewana. Odpowiednio do tego, gdy w grę wchodzi dobro
spodziewane, mówimy o żądzy, a gdy dobro to jest dane — o
przyjemności, z drugiej zaś strony oczekiwanie czegoś złego to
tyle, co obawa, a obecność tego złego to tyle, co przykrość. Tak
więc okazuje się, że przyjemność i żądza koncentrują się na
tym, co jest dobre, a obawa i przykrość — na tym, co jest złe, i
to był właśnie powód przyjęcia przez niektórych czterech,
kategorii namiętności: żądzy, przyjemności, obawy i przykrości.
Wiedzmy przy tym, że gdy mówimy, iż coś jest dobre względnie
złe, to albo tak jest naprawdę, albo tak nam to tylko się wydaje.
Przyczyny tego, że biorą w nas górę
złe namiętności, bywają trzy: złe wychowanie, przewrotność,
słaba konstytucja cielesna.2 O ile wszak ktoś nie otrzymał dobrego
wychowania i nie został nauczony, że ma namiętności trzymać w
karbach, koniec końcem tym namiętnościom bez reszty folguje. Z
drugiej strony, bywa, że przez przewrotność poczynamy hołdować
fałszywym sądom i to, co złe, bierzemy za dobre, a to, co dobre —
za złe. Kiedy indziej znowu powodem czyjegoś zepsucia okazuje się
konstytucja ciała: ludzie, u których występuje nadmiar żółci,
okazują się gniewliwi, a mający w organizmie za dużo wilgoci —
lubieżni. Wszystkim tym złym skłonnościom powinno się
odpowiednio zapobiegać za pomocą cnoty i nauki. Co się natomiast
tyczy konstytucji ciała, jest to sprawa lekarza, który właściwą
dietą i ćwiczeniami będzie je doprowadzał do normalnego
zrównoważenia. W razie potrzeby zastosuje także leki.
1
Orędownikami takiego czworakiego
podziału pożądań byli jak się;
wydaje epikurejczycy.
2
Wbrew pozorom te złe namiętności to
nie to samo co bezpośrednio
Przedtem wspomniana obawa i przykrość,
i zastosowane tu zostaje inne
kryterium wartościowania.
Nemezjusz z Enezy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.