Izaak
używa osobnego słowa na określenie rozmowy z Bogiem, a osobnych na
opisane rozmów z ludźmi. W tłumaczeniu nie zawsze było możliwe
konsekwentne stosowanie tego werbalnego rozróżnienia. W każdym
razie Izaak wielokrotnie pisze o rozmowie z Bogiem, jest to dla niego
jedna z wysokich form modlitwy. Ma ona ścisły związek z
poufałością - parresia*. Natomiast rozmowy z ludźmi:
dyskusje, gadanina, plotkowanie itp. są zawsze czymś złym, od
czego trzeba uciekać, na ile to możliwe. Izaak w zasadzie nie zna
rozmowy duchowej, jako istotnego sposobu rozwijania życia
wewnętrznego, choć czasem wspomina o przydatności takich rozmów
dla początkującego mnicha. Mnich trwa w samotności i czyta księgi,
z rzadka słucha i radzi się „starca", ale przede wszystkim
milczy i modli się.
*Parresia
- poufałość, zażyłość, zuchwałość
Święty
Paweł w Liście do Efezjan 3,12 pisze, że w Jezusie mamy śmiały
przystęp do Ojca. Używa tu właśnie słowa parresia. Izaak
często używa określeń wywodzących się od greckiego parresia
dla opisania bliskiej zażyłości pozwalającej na zuchwałą
odwagę mnicha wobec Boga. Użycie tych słów podobnie jak pisanie o
zachwyceniu bardzo dobrze oddaje istotę życia duchowego i mistyki
Izaaka.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka życia duchowego, wstęp,
przekład z języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks.
Jan Słomka, Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”,
Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.