Po
ich zesłaniu Numa, uznany królem, zeszedł ze świętego miejsca
auspicjów 6. Objął w ten sposób tron królewski i postanowił
nowe miasto, założone siłą oręża, przekształcić na nową
postać ustawami, prawami i obyczajnością. Widząc, że wśród
szczęku oręża do tego nie można się przyzwyczaić, bo przecież
w czasie wojny ludzie nabierają raczej dzikości, uznał za stosowne
dość pierwotny jeszcze naród uczynić łagodniejszym przez
odzwyczajenie od broni. W tym celu zbudował świątynię Janusa 7 u
podnóża Argiletu 8. Świątynia ta miała być widomym zna kiem
wojny i pokoju, tzn. jej otwarcie oznaczało, że państwo jest w
stanie wojny, zamknięcie zaś, że wszystkie okoliczne narody
zostały uspokojone. Po okresie panowania Numy świątynia ta jeszcze
dwa razy była zamknięta, raz za konsulatu Tytusa Manliusza po
zakończeniu pierwszej wojny punickiej, drugi raz — co bogowie
pozwolili oglądać naszej epoce — po bitwie pod Akcjum, gdy Cezar
August stworzył pokój na lądzie i na morzu9. Gdy po zaniknięciu
tej świątyni Numa zjednał sobie wszystkich dookoła sąsiadów
przez zawarcie przymierzy i układów, uznał, że trzeba przede
wszystkim rozpowszechnić bojaźń bożą, środek najskuteczniejszy
wobec ludu naiwnego i w owych czasach prostego; nie chciał bowiem,
by po usunięciu obawy przed zewnętrznymi niebezpieczeństwami z
bezczynności gnuśniały umysły, które dotychczas utrzymywała w
karbach obawa przed wrogami i karność wojskowa. A ponieważ ta
bogobojność nie mogła ogarnąć serc bez jakiegoś zmyślonego
cudu, udał Numa, że ma nocne schadzki z boginią Egerią i
rozgłosił, że za jej poradą ustanawia najmilsze bogom ofiary i
mianuje dla każdego z bogów specjalnych kapłanów.
(…)
Odwrócił
więc uwagę całej ludności od srogich czynów orężnych ku tego
rodzaju zagadnieniom i zajęciom religijnym. Tak i umysły były
stale czymś zajęte, a ustawiczna myśl o bogach — wobec wiary w
stały udział bóstwa niebiańskiego w sprawach ludzkich —
napełniła serca ludzkie taką pobożnością, że nie trwożna
obawa przed prawem i karą, lecz uczciwość i przysięga rządziły
państwem. Sami poddani kształtowali się według charakteru króla,
jakby jedynego wzoru. A także okoliczne narody, mimo uprzedniego
mniemania, że w środku ich powstało nie miasto, lecz jakiś obóz
wojenny mający ich wszystkich niepokoić, nabrały takiego szacunku,
że uznały za grzech niepokojenie państwa zajętego wyłącznie
służba bożą. Był gaj, przez którego środek płynęło źródło
wytryskujące z ciemnej jaskini. Ponieważ Numa chodził tam bardzo
często samotnie, jakby na schadzkę z boginią, poświęcił go
Kamenom 20. które miały tam odbywać zebrania z jego żoną Egerią.
Wprowadził
także uroczystość na cześć bogini Fides 21; polecił kapłanom
jechać do jej kapliczki w krytym powozie 22 i wykonywać ofiarę
ręką zakrytą aż po palce; miało to symbolizować zasadę, że
należy przestrzegać rzetelności i że jej siedziba jest święta
nawet w prawicy. Ustanowił także wiele innych ofiar i miejsc dla
ich wykonywania, które kapłani nazywają argei 23. Najważniejszym
jednak czynem była przez cały czas jego rządów opieka nie
mniejsza nad pokojem niż nad całym królestwem. Tak dwaj królowie
po kolei, każdy inną drogą — ten w pokoju, tamten w wojnie —
pomnożyli potęgę państwa. Romulus był królem lat trzydzieści
siedem. Numa czterdzieści trzy. Państwo było potężne i dobrze
zorganizowane dzięki odpowiedniemu postępowaniu w czasie wojny i
pokoju.
6
święte miejsce auspicjów — w oryginale templum. W terminologii
augurów wyraz ten oznaczał przestrzeń kwadratową, powstałą
przez zakreślenie laską linii od północy ku południowi, drugiej
od zachodu na wschód i poprzecznych do nich.
7
Janus — staroitalskie bóstwo wszelkiego początku w czynnościach
ludzkich i zjawiskach w przyrodzie; przy modlitwie i ofiarach
zwracano się najpierw do niego, nawet przed Jowiszem. Wyobrażano go
sobie jako boga o dwóch twarzach. Świątynia jego, o której tu
mowa, stała w północnej części Forum.
8
Argiletum — na północny wschód od Forum.
9
Świątynia Janusa w całej historii rzymskiej, od czasów
najdawniejszych, była tylko trzy razy zamknięta, tzn. za Numy
Pompiliusza. w r. 235 po zakończeniu pierwszej wojny punickiej (w
latach 264—241) i w r. 29 po odniesieniu zwycięstwa pod Akcjum
przez Augusta. Jest to najwymowniejszym dowodem militarnego
charakteru historii rzymskiej. .
20
Kameny — nimfy źródeł przepowiadające przyszłość (por.
ludową wróżbę ze strumienia); identyfikowano je później z
greckimi Muzami.
21
Fides — wiara i ufność, podstawa stosunków między ludźmi, była
czczona jako bóstwo. Jej dniem świętym był l października;
kaplica jej stała na Kapitolu.
22
powóz kryty był sklepiony łukowato, a na tym łuku rozpinano
sukno. Podobnym powozem jeździły także westalki.
23
argei — kapliczki, przeznaczone do składania ofiar w marcu na
pamiątkę towarzyszy Harkulesa (Argei — „z Argos", a więc
Grecy), którzy po jego odejściu z Italii rzucili się do Tybru z
tęsknoty za nim. Czczono ich jako patronów miasta i wystawiono im
po 6 kapliczek w każdej z czterech dzielnic,
a
trzy poza obrębem miasta.
Tytus
Liwiusz
Dzieje
Rzymu od założenia miasta
tłumaczenie:
Władysław Strzelecki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.