15.1.
Życie czynne polega na nieskazitelności dobrych uczynków, a
kontemplacyjne - na rozważaniu rzeczy boskich. To pierwsze jest
udziałem wielu, to drugie natomiast prowadzą nieliczni.
15.2.
Życie czynne w sposób właściwy korzysta z dóbr tego świata,
kontemplacyjne natomiast wyrzeka się świata i znajduje upodobanie w
życiu wyłącznie dla Boga.
15,3a.
Kto wpierw czyni postępy w życiu czynnym, w sposób odpowiedni
wspina się ku kontemplacji. Jest bowiem rzeczą słuszną, że
człowiek, który sprawdza się w życiu czynnym, porywany jest na
wyżyny kontemplacji.
15,
5. Tak jak od wszelkich ziemskich spraw wolny jest człowiek
pogrzebany, tak też od wszelkich obowiązków życia czynnego
odwraca się człowiek oddający się kontemplacji. I tak jak ci,
którzy od czynnego życia przechodzą na wysokości kontemplacji, są
grzebani w pokoju, który ona zapewnia, tak też tych, którzy
odchodzą od spraw tego świata, przyjmuje życie czynne i niejako
grzebie w sobie. Przez to życie czynne jest grobem życia na tym
świecie, a życie kontemplacyjne - życia czynnego.
15,
6. Święci mężowie zarówno wyruszają z ustronia kontemplacji ku
działalności publicznej, jak też znowu powracają od działalności
wśród ludzi na ustronie głębokiej kontemplacji, aby chwalić Boga
w swoim wnętrzu, tam gdzie otrzymali łaskę, aby na Jego chwałę
działać dla dobra innych.
Za:
Izydor z Sewilli, Sentencje, przekład i opracowanie: Tatiana
Krynicka, podstawa przekładu: Isidorius Hispalensis, Sententiae,
Wydawnictwo WAM, Kraków 2012
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.