Trudno poruszać się w obszarze
humanistyki bez odwoływania się do filozofii. Nie inaczej jest w
przypadku humanistycznego paradygmatu w psychologii i pedagogice,
który nierozerwalnie związany jest z myślą egzystencjalną,
najogólniej rozumianą „jako rodzaj spekulacji filozoficznej,
która opiera się na przeciwstawieniu jednostki, niepowtarzalnej i
wolnej, stadu, tłumowi czy społeczeństwu masowemu. Egzystencjalizm
zakłada również, że wszyscy ludzie ponoszą całkowitą
odpowiedzialność za sens swojej egzystencji i samookreślenie.”*
Wśród czołowych egzystencjalistów można wymienić S.
Kierkegaarda, K. Jaspersa, M. Heideggera, M. Bubera, G. Marcela, J.P.
Satre’a, ale warto zaznaczyć, że idee egzystencjalne obecne były
w już utworach F. Nitzschego, F. Dostojewskiego. Ponieważ jednak w
egzystencjaliźmie nie istnieje jedna spójna narracja filozoficzna,
warto uwypuklić najistotniejsze myśli, ważne dla współczesnej
pedagogiki, odwołującej się do psychoterapii Gestalt.
Przede wszystkim, podkreślić należy
odrzucenie pozorów obiektywizmu zarówno w naukowym jak i
transcendentalnym wydaniu i tym samym uznanie subiektywizmu w
postrzeganiu świata przez jednostkę. Przykładem może być – jak
u S. Kierkegaarda - odsunięcie dogmatów i przyjęcie własnej,
osobistej drogi do wiary, czy też – jak u J. P. Sartre’a –
negacja prawd absolutnych, uniwersalnych reguł oraz nadawanie
znaczeń i określanie własnych reguł przez każdego człowieka.
Obaj myśliciele mówili o nieograniczonej wolności jednostki w
podejmowaniu decyzji. Jest więc egzystencjalizm filozoficzną
refleksją nad życiem, której podstawową cechą jest indywidualny
i subiektywny punkt widzenia każdego człowieka. Jeśli zatem
jednostka nieustannie może wartościować i dokonywać wyborów, to
może także odrzucać istnienie zewnętrznych kryteriów
pozwalających weryfikować prawdę i fałsz, dobro i zło. Człowiek
jest więc punktem odniesienia dla siebie samego. I dlatego w
myśleniu o edukacji, egzystencjaliści zwracają uwagę na
ukształtowanie osoby w pełni autentycznej, świadomej swojej
wolności, dla której każdy jej wybór stanowi akt tworzenia
niepowtarzalnej wartości. Konsekwencją takiego myślenia o wolności
jednostki jest specyficzny charakter relacji jednostki z otoczeniem
społecznym i innymi ludźmi.
Myśl egzystencjalna stanowić może
wsparcie dla pedagogów, którzy w filozofii poszukują odpowiedzi na
pytanie, jakiego rodzaju zagrożenia niesie współczesność dla
pokolenia młodych? W obecnym stadium rozwoju
przemysłowo-technologicznego, człowiek zyskując większe poczucie
komfortu materialnego, traci jednocześnie na kondycji psychicznej i
humanistycznym wymiarze życia. I choć z jednej strony istnieje
wiele koncepcji, które pretendują do roli antidotum na niedostatki
współczesnego wychowania, to bez wątpienia - kultura konsumpcji,
pop-kultura ma coraz większy wpływ na młodzież. Jak wyjaśnia to
Z. Melosik - „socjalizacja w ‘z góry’ przygotowaną tożsamość
jest logiczna wówczas, gdy cechy społeczeństwa i kultur, w której
dana jednostka żyje, odpowiadają tożsamości. Tożsamość
jednostki jest wtedy ‘nagradzana’ przez odnajdywanie swego
wizerunku (niczym w lustrze) w tysiącach fenomenów społecznych.
Dziś nie jest to już możliwe. Rzeczywistość, która zostanie
przedstawiona (i w której żyjemy), jest w znaczącym stopniu
sfragmentaryzowana . Tysiące sprzecznych prawd rywalizuje w niej ze
sobą o status jedynej prawdy, relatywizując siebie nieustannie.
Tysiące sposobów (re)prezentacji ściga się o status
obiektywności. Kanon i różnica, lokalne i globalne, intelektualne
i afektywne, popularne i elitarne. Typowe dla przeszłości
rozróżnienia i binaryzmy na naszych oczach ‘wyparowują’.”*8
W opisanej wyżej, tak złożonej sytuacji można oczekiwać, że
pedagodzy zaoferują współczesnemu człowiekowi kompetentne
wsparcie. Jedną z możliwości wydaje się gestaltowska wizja
edukacji, w której mamy do czynienia z egzystencjalnym spotkaniem
ucznia i nauczyciela. Podczas takiego spotkania nie obowiązuje jakaś
konkretna, szczegółowa teoria pedagogiczna, lecz raczej wydarza
się niepowtarzalna możliwość doświadczania:
- swoich kompetencji samodzielnego
uczenia się, rozwiązywania problemów w obecności facylitatora –
nauczyciela wspierającego proces uczenia się;
- różnorodnych relacji między sobą
i otaczającym światem;
- ustawicznej świadomości samego
siebie – własnego ciała, własnych wrażeń sensorycznych,
emocji, związków z otoczeniem, działania, etc;
- wrażliwości na otaczający świat z
jednoczesnym rozwijaniem umiejętności skutecznego chronienia siebie
w sytuacjach potencjalnie destrukcyjnych lub toksycznych.
*G. L. Gutek, Filozoficzne i
ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk
2003, s. 111).
** Melosik Z., Kultura popularna jako
czynnik socjalizacji, [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.),
Pedagogika.
Podręcznik akademicki, cz. I,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 69
Fragment pracy Gestalt. Filozoficzne i
psychologiczne inspiracje dla pedagogiki.
Dr Wiktor Żłobicki
Uniwersytet Wrocławski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.