poniedziałek, 24 lutego 2014

O pijaństwie


43,1. Jedzenie daje początek obżarstwu, picie - pijaństwu. Następnie pijaństwo powoduje zamęt umysłu, zaślepia serce, rozpala płomień cielesnej pożądliwości.
43,  2. Pijaństwo doprowadza umysł człowieka do szału, tak że nie wie on, gdzie się znajduje. Dlatego też nie dostrzega zła, które popełnia w stanie upojenia.
43, 3a. Jest prawdą, że, jak mówi prorok, nierząd i pijaństwo opanowują serce. Nierząd bowiem, zgodnie ze słowami Salomona, ogłupia mędrca. Pijaństwo bierze w niewolę przytomność umysłu, tak jak w przypadku Lota. Dlatego też w Księdze Przysłów czytamy: Możni, którzy są skorzy do gniewu, niech, nie piją wina, aby gdy wypiją, nie zapomnieli mądrości.
43, 3b. Bardzo wielu ludzi znajduje powód do chwały w tym, że piją wiele, lecz nie upijają się. Tacy niech posłuchają proroka, który zwraca się przeciwko nim w tych oto słowach: Biada wam, którzy jesteście na tyle mocni, aby pić wino, mężowie dzielni do przyrządzania upajających trunków.
43, 4-5. Izajasz oskarża przywiązanych do wina i żyjących rozpustnie, mówiąc tak: Biada wam, którzy powstajecie rano, by szukać podchmielenia i picia aż do wieczora, by rozpalać się winem. O takich ludziach mowa jest również w innym miejscu: Biada tobie, miasto, którego król jest młody i którego książęta od rana hulają. - Wielu bowiem od rana aż do zachodu słońca oddaje się pijaństwu i rozkoszom obżarstwa. Nie pojmują, dlaczego przyszli na świat, lecz opanowani przez zwierzęce nawyki przez cały dzień poświęcają się wyłącznie rozpuście i ucztom.
43, 6. Do tych, którzy stają się niewolnikami pijaństwa, woła prorok Joel, który mówi: Obudźcie się, pijani, i płaczcie, i zawodźcie wszyscy, którzy pijecie wino dla rozkoszy. W tym świadectwie, które składa przeciwko nim, nie mówi po prostu: Płaczcie wszyscy, którzy pijecie wino, jak gdyby wina w ogóle nie wolno było pić, lecz dodaje: dla rozkoszy, które to słowa oznaczają zapewniające wiele przyjemności, acz prowadzące do ruiny nie-umiarkowanie w piciu. Tymczasem apostoł poucza Tymoteusza, ile należy pić, by stało się zadość potrzebie, mówiąc: Pij po trosze wina.
43, 7. Ludzie upijają się nie tylko winem, lecz również innymi rodzajami napojów, przyrządzanymi na różne sposoby. Dlatego też nazirejczykom, który poświęcali siebie Panu, nakazano nie pić wina i sycery. Otóż obydwa napoje zaburzają równowagę umysłu i upijają, jak też obydwa jednakowo skłaniają ciało do rozpusty.
43,  8. Niektórzy ludzie żyjący w czystości zarówno ważą chleb, który jedzą, jak też odmierzają wodę, którą piją, uznając, że nawet umiarkowanie w piciu wody jest rzeczą stosowną dla zachowania czystości cielesnej.


Za: Izydor z Sewilli, Sentencje, przekład i opracowanie: Tatiana Krynicka, podstawa przekładu: Isidorius Hispalensis, Sententiae, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.