43,1.
Jedzenie daje początek obżarstwu, picie - pijaństwu. Następnie
pijaństwo powoduje zamęt umysłu, zaślepia serce, rozpala płomień
cielesnej pożądliwości.
43,
2. Pijaństwo doprowadza umysł człowieka do szału, tak że nie wie
on, gdzie się znajduje. Dlatego też nie dostrzega zła, które
popełnia w stanie upojenia.
43,
3a. Jest prawdą, że, jak mówi prorok, nierząd i pijaństwo
opanowują serce. Nierząd bowiem, zgodnie ze słowami Salomona,
ogłupia mędrca. Pijaństwo bierze w niewolę przytomność umysłu,
tak jak w przypadku Lota. Dlatego też w Księdze Przysłów czytamy:
Możni, którzy są skorzy do gniewu, niech, nie piją wina, aby
gdy wypiją, nie zapomnieli mądrości.
43,
3b. Bardzo wielu ludzi znajduje powód do chwały w tym, że piją
wiele, lecz nie upijają się. Tacy niech posłuchają proroka, który
zwraca się przeciwko nim w tych oto słowach: Biada wam, którzy
jesteście na tyle mocni, aby pić wino, mężowie dzielni do
przyrządzania upajających trunków.
43,
4-5. Izajasz oskarża przywiązanych do wina i żyjących rozpustnie,
mówiąc tak: Biada wam, którzy powstajecie rano, by szukać
podchmielenia i picia aż do wieczora, by rozpalać się winem. O
takich ludziach mowa jest również w innym miejscu: Biada tobie,
miasto, którego król jest młody i którego książęta od rana
hulają. - Wielu bowiem od rana aż do zachodu słońca oddaje
się pijaństwu i rozkoszom obżarstwa. Nie pojmują, dlaczego
przyszli na świat, lecz opanowani przez zwierzęce nawyki przez cały
dzień poświęcają się wyłącznie rozpuście i ucztom.
43,
6. Do tych, którzy stają się niewolnikami pijaństwa, woła prorok
Joel, który mówi: Obudźcie się, pijani, i płaczcie, i
zawodźcie wszyscy, którzy pijecie wino dla rozkoszy. W tym
świadectwie, które składa przeciwko nim, nie mówi po prostu:
Płaczcie wszyscy, którzy pijecie wino, jak gdyby wina w
ogóle nie wolno było pić, lecz dodaje: dla rozkoszy, które
to słowa oznaczają zapewniające wiele przyjemności, acz
prowadzące do ruiny nie-umiarkowanie w piciu. Tymczasem apostoł
poucza Tymoteusza, ile należy pić, by stało się zadość
potrzebie, mówiąc: Pij po trosze wina.
43,
7. Ludzie upijają się nie tylko winem, lecz również innymi
rodzajami napojów, przyrządzanymi na różne sposoby. Dlatego też
nazirejczykom, który poświęcali siebie Panu, nakazano nie pić
wina i sycery. Otóż obydwa napoje zaburzają równowagę umysłu i
upijają, jak też obydwa jednakowo skłaniają ciało do rozpusty.
43,
8. Niektórzy ludzie żyjący w czystości zarówno ważą chleb,
który jedzą, jak też odmierzają wodę, którą piją, uznając,
że nawet umiarkowanie w piciu wody jest rzeczą stosowną dla
zachowania czystości cielesnej.
Za:
Izydor z Sewilli, Sentencje, przekład i opracowanie: Tatiana
Krynicka, podstawa przekładu: Isidorius Hispalensis, Sententiae,
Wydawnictwo WAM, Kraków 2012
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.