Gadulstwo to zwyczaj mówienia wiele a
bez zastanowienia. 14 2. A gaduła to ktoś taki, kto przysiadłszy
się do nieznajomego, najpierw wychwala swą żonę, potem opowiada,
co mu się w nocy śniło, potem szczegółowo wyłuszcza, co było
na obiad. 3. A dalej rzecz wiodąc oświadcza, że dzisiaj ludzie są
o wiele gorsi niż dawniej, że ceny pszenicy na rynku (nie)15 są
niskie, że w mieście roi się od cudzoziemców, że morze od
Dionizjów 16 jest zdatne do żeglugi i że zdałoby się to na
zbiory, gdyby Zeus zesłał trochę więcej deszczu. I że swe pole
uprawiać będzie na przyszły rok, i jak kosztowne jest życie, i że
Damippos ustawił największą pochodnię17 podczas mi steriów, i
wiele kolumn jest w Odeonie 18. A jeszcze: «Wczoraj miałem wymioty»
albo «jaki dzień mamy dzi siaj». Jeszcze i to doda, że misteria
przypadają na miesiąc Boedromion 19, a Apaturie 20 na Pyanepsion
21, Dionizje zaś Wiejskie na Poseideon22. A jeśli ktoś to wszystko
cierpliwie znosi, to nic prędko mu da spokój. 23
14. Pierwszy z galerii typów
niepowściągliwych w mówieniu. Gaduła, w odróżnieniu od
wielomównego (VII), plotkarza (VIII) i obmówcy (XXVIII), którzy
również nadużywają języka, mówi z nieodpartej potrzeby
podtrzymywania jednostronnego kontaktu z drugimi. (Por. EN 1117 b
34).
15. <nie> jest poprawką jednego
z dawniejszych wydawców, przyjętą przez Navarre'a.
16. Święta wiosenne (marzec—kwiecień)
ku czci Dionizosa, tzw. Dionizje Wielkie, obchodzono w Atenach bardzo
uroczyście, zwłaszcza od czasu, gdy Ateny stanęły na czele
Związku Morskiego. Zbiegało się bowiem to święto z dorocznym
wznawianiem żeglugi na morzu, a w związku z tym — z dużym
zjazdem przedstawicieli miast związkowych, którzy przybywali do
Aten w celu wpłacenia rat należnych w kasie Związku.
17. Teofrast nawiązuje tu do
nieznanego bliżej zwyczaju ustawiania pochodni przez prywatne osoby
w czasie misteriów.
18. Odeon to budynek teatralny kryty,
przeznaczony na popisy muzyczne, zwłaszcza śpiewacze. Mowa zapewne
o Odeonie wzniesionym za czasów Peryklesa.
19. W miesiącu Boedromion
(wrzesień—październik) obchodzono trzydniowe święto ku czci
Demetry i Persefony, tzw. Wielkie Eleuzynie. W trzeci dzień świąt
odbywały się misteria.
20. Apaturie — były świętem, w
czasie którego obywatele wpisywali swych synów na członków
fratrii, czyli do związku trzydziestu rodów.
21. Miesiąc Pyanepsion odpowiadał
drugiej połowie naszego października i pierwszej połowie
listopada.
22. Dionizje Wiejskie były jednym z
pięciu świąt ku czci Dionizosa, połączonych z uprawą wina. Było
to święto pierwszego wina, obchodzone w miesiącu Posejdeon
(grudzień—styczeń).
23 Morał bizantyński: Przed takimi
ludźmi należy uciekać co sił, jeżeli się nie chce dostać
gorączki. Ciężko jest bowiem sprostać tym, którzy nie odróżniają
czasu wolnego od czasu pracy.
Teofrast, Charaktery
tłum. Izydora Dąbska,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.