Cycero powiada, iż filozofować jest nie co insze, jeno gotować się do śmierci. A to dlatego, iż roztrząsanie i rozpamiętywanie wywodzi niejako duszę poza nas samych i zatrudnia ją poza ciałem, co jest jak gdyby szkołą i podobieństwem śmierci; albo też, że cała mądrość i rozum świata zdążają wreszcie do tego punktu, aby nas nauczyć nie lękać się śmierci. Jakoż w rzeczy, albo rozum w piętkę goni, albo też winien celować jeno ku naszemu zadowoleniu i cała jego praca powinna w końcu zmierzać do tego, by nas nauczyć dobrze żyć i z naszym pożytkiem, jako powiada Pismo święte[121]. Wszystkie mniemania świata schodzą się w tym, iż szczęście jest naszym celem, mimo iż obierają ku temu rozmaite środki: inaczej przegnano by je precz od razu; któż by bowiem słuchał tego, kto jako swój cel zakłada nasze troski i cierpienia? Różnice filozoficznych szkół pod tym względem są jeno słowne; transcurramus solertissimas nugas[122]; więcej w tym jest upierania się i przekory, niżby przystało tak wysokiej profesji: ale jakąkolwiek rolę pragnąłby człowiek odkrywać, zawsze zdradzi w końcu coś z samego siebie.
Niech sobie mówią, co chcą, w cnocie nawet ostatecznym celem naszych dążeń jest rozkosz. Z rozmysłu klekocę im nad uszami słowem, które tym panom tak bardzo nie do smaku; jeśli bowiem oznacza ono jakoweś najwyższe szczęście i szczególne ukontentowanie, to właśnie snadniej[123] da się go kosztować przy udziale cnoty, niż przy jakim bądź innym. A że ta rozkosz jest bardziej rześka, jędrna, krzepka i męska, nie przestaje mimo to być rozkoszą: i radniej byśmy jej dali miano lubości, wdzięczniejsze, łagodniejsze i prostsze niż owo twardsze miano[124], którym ją ochrzciliśmy. Owa zaś druga rozkosz, niższa, jeśliby zasługiwała na to piękne imię, to jedynie obok tamtej, a nie wyłącznie. Uważam ją za mniej wolną od przykrości i przeciwieństw niż cnotę; poza tym iż smak jej jest bardziej chwilowy, przelotny i znikomy, ma ona swoje czuwania, swoje posty i trudy, i krew, i pot, a prócz tego zwłaszcza swoje cierpkie doskwierania wszelakiego rodzaju i tuż za sobą sytość tak ociężałą, iż równa się istnej pokucie. Bardzo niesłusznie sądzimy, iż te utrapienia służą za bodziec i zaprawę jej słodyczy (jako niekiedy w naturze jedno przeciwieństwo ożywia się drugim); niesłusznie też mówimy, wracając do cnoty, że podobne następstwa i trudności obciążają ją i czynią surową a nieprzystępną! Przeciwnie, w cnocie o wiele więcej niż w rozkoszy uszlachetniają one, zaostrzają i podnoszą boską i doskonałą lubość, jakiej nam ona dostarcza. Wierę, bardzo niegodny jest jej obcowania, kto przeciwstawia tutaj trud owocom: nie ocenia snać wdzięków jej ani pożytku. Ci, którzy nas ciągle pouczają, że staranie się o nią jest przykre i żmudne, a jeno zażywanie przyjemne, cóż innego powiadają, jeśli nie to, iż zawżdy jest niemiła? Jakież bowiem ludzkie starania osiągnęły kiedy jej pełne użycie? Toż najdoskonalsi zadowolili się tym, aby dążyć do cnoty i zbliżać się, nie posiadłszy jej wszelako. Ale mylą się ci, co tak twierdzą. Wszak ci we wszystkich uciechach jakie znamy, samo dążenie do nich jest przyjemne: wszelkie przedsięwzięcie bierze smak od wartości rzeczy, jaką ma na celu; w tym bowiem mieści się znaczna część odczuwania i z nim nierozłączna. Szczęście i błogość, jakie błyszczą w cnocie, wypełniają wszelkie jej dziedziny i drogi od pierwszych wrót aż do ostatniej granicy.
Owóż jednym z głównych dobrodziejstw cnoty jest wzgarda śmierci: środek który napełnia życie nasze błogim spokojem i daje mu czysty i rozkoszny smak; bez którego zamiera wszelka inna rozkosz. Oto dlaczego wszystkie szkoły spotykają się i zgadzają w tym punkcie. A jakkolwiek wszystkie prowadzą nas równie zgodnie i ku temu, aby gardzić boleścią, ubóstwem i wszelką inną przygodą, jakiej życie ludzkie jest podległe, czynią to już nie tak gorliwie: zarówno dlatego iż wypadki te nie są tak nieodzowne (większość ludzi przechodzi przez życie nie zaznawszy ubóstwa, inni zgoła nie zaznawszy bólu i choroby, jako Ksenofil, muzyk, który żył sto i sześć lat w najlepszym zdrowiu), jak też zwłaszcza iż w najgorszym razie, kiedy się nam spodoba, śmierć może położyć koniec wszelkim innym utrapieniom i przeciąć ich pasmo. Ale co się tyczy śmierci, ta jest nieunikniona:
Omnes
eodem cogimur; omnium
Versatur urna,
serius, ocius,
Sors exitura, et
nos in aeternum
Exilium impositura cymbae[125]:
a tym samym,
jeżeli nas przeraża, staje się źródłem nieustannego cierpienia,
na które już nie może być ulgi. Nie ma miejsca, z którego by nie
mogła wyjść ku nam; możemy kręcić bez przerwy głową to tu, to
tam, jakoby w podejrzanej okolicy: quae, quasi saxum Tantalo,
semper impendet[126].
Trybunały często dają tracić zbrodniarzy w miejscu popełnienia
zbrodni: owóż próbujcie ich przez drogę oprowadzać po
najpiękniejszych pałacach, raczcie ich i podejmujcie, ile wam się
podoba,
Non
Siculae dapes
Dulcem elaborabunt
saporem;
Non avium
citharaeque cantus
Sommum reducent[127]:
zali[128]
mniemacie, iż będą zdolni się nimi ucieszyć i że ostateczny cel
podróży, stojący im ciągle przed oczyma, nie stępił im i nie
zmierził smaku wszystkich tych słodyczy?
Audit
iter, numeratque dies, spatioque viarum
Metitur vitam, torquetur peste futura[129].
Celem naszej wędrówki
jest śmierć; to nieunikniony przedmiot naszego dążenia: jeżeli
nas przeraża, w jakiż sposób możebna jest nam ujść jeden krok
bez drżenia? Lekarstwem pospólstwa jest nie myśleć o tym: ale
jakaż głupota, jakaż tępość może sprowadzić tak grube
zaślepienie? Trzebaż chyba osłu zakładać uzdę na ogon:
Qui capite ipse suo instituit vestigia retro[130].
Nie ma w tym dziwu, jeśli tak często wpadają w pułapkę. Śmierć,
Strach, TestamentWystarczy jeno nazwać śmierć, aby tych ludzi
przerazić; większość odżegnuje się jakoby na imię diabła. A
ponieważ wspomina się o niej w testamencie, nie spodziewajcie się,
aby przyłożyli doń rękę, póki lekarz nie ogłosi im
ostatecznego wyroku: i Bóg wie, jak wówczas, między napadami
boleści a strachu, do rzeczy wypada to dzieło!Rzymianie (jako że ten wyraz zbyt szorstko drażnił ich uszy i dźwięk zdawał się złowieszczym) przyjęli obyczaj zmiękczać go lub rozwodzić w opisach: zamiast mówić „umarł”, powiadają „przestał żyć, dożył”; byle w tym było życie, bodaj i minione, to ich już pociesza. Myśmy od nich zapożyczyli nasze: nieboszczyk pan Jan. Ano cóż, jak powiadają, słowo to tyle co pieniądz!
Urodziłem się między godziną jedenastą a dwunastą, ostatniego lutego, w roku tysiąc pięćset trzydziestym trzecim, jako teraz liczymy zaczynając rok od stycznia[131]. Minęło dopiero dwa tygodnie, jak skończyłem trzydzieści dziewięć lat: należy mi się tedy co najmniej drugie tyle. Wszelako poniechać myślenia o tej rzeczy, bodaj tak oddalonej, byłoby szaleństwem. Ba, cóż! i młodzi, i starzy opuszczają ten świat jednako: nikt nie rozstaje się z nim inaczej, jeno tak jak gdyby dopiero co nań wstąpił; dodawszy, iż nie ma tak zmurszałego człeka, póki ma przed oczyma wiek Matuzalema, iżby nie myślał, że ma jeszcze z jakich dwadzieścia lat przed sobą. A zresztą, biedny szaleńcze, któż ci określił granice żywota? Opierasz się na baśniach lekarzy: patrz raczej na rzeczywistość i doświadczenie. Wedle zwykłego biegu rzeczy to, że żyjesz tak długo, to już osobliwa łaska: przekroczyłeś zwyczajny termin ludzkiego żywota. A że tak jest w istocie, policzże swoich znajomych, ilu z nich zmarło przed upływem twego wieku: pewnie więcej niźli go dosięgło. Sporządź sobie listę tych, co życie swoje ozdobili chwałą: założę się, iż więcej znajdziesz takich, co umarli przed niż po trzydziestym piątym roku. Rozum sam i pobożność kazałyby nam brać za przykład człowieczy żywot Jezusa Chrystusa: owóż zakończył go w trzydziestym i trzecim. Największy z ludzi, człowiek po prostu, Aleksander, umarł również w tym wieku. Ileż śmierć ma sposobów, aby nas dopaść!
Quid
quisque vitet, nunquam homini satis
Cautum est in horas[132].
Pomijam tu gorączki i zaziębienia: ba, któż mógłby pomyśleć,
że książę Bretanii może zginąć uduszony w ścisku, jak mu się
zdarzyło podczas wjazdu papieża Klemensa do Lionu? Czyż nie
widzieliście, jak jeden z naszych królów zginął wśród
zabawy[133]?
A jeden z jego przodków nie pomarłże raniony przez dziką świnię?
Eschylos, mając przepowiedzianą śmierć od zwalenia się domu,
daremnie ma się na baczności: oto ginie ugodzony domem żółwia,
jego skorupą, która wymknęła się ze szponów orła w powietrzu.
Anakreon umarł od pestki winogrona; cesarz pewien od zadraśnięcia
grzebieniem; Emilius Lepidus, potknąwszy się o próg; Aufidiusz, iż
uderzył się o drzwi, wchodząc do senatu; zasię między udami
niewieścimi Korneliusz Gallus pretor, Tigellinus naczelnik straży w
Rzymie, Ludwik, syn Wita Gonzagi, margrabiego Mantui; takoż (jeszcze
szpetniejszy przykład), Speusyppus, platoński filozof, i jeden z
papieży. Biedny sędzia Bebius, gdy udzielał tygodnia zwłoki
jakiejś stronie, oto sam popada w termin śmierci, którego odwłoka
się dlań właśnie skończyła; Kajus Julius, lekarz, namaszczając
oczy choremu, w tejże chwili swoje zamyka na wieki. A jeśli godzi
się tu mięszać ten przykład, brat mój własny w wieku dwudziestu
i trzech lat i złożywszy już dosyć dowodów męstwa, ostaje przy
grze w piłkę tęgi raz kijem wyżej prawego ucha, bez śladu
uderzenia i rany; ani nie usiadł po nim, ani się nie skłonił; i
oto w pięć czy sześć godzin ginie od udaru, o jaki go ten cios
przyprawił.Gdy te tak częste i tak pospolite przykłady przesuwają się nam przed oczyma, jakże możebnym jest wyzbyć się myślenia o śmierci i nie doznawać w każdej chwili uczucia, że trzyma nas za szyję? Cóż na tym zależy, powiecie, jaką drogą się to osiągnie, byle się nie troskać? Oto i moje zdanie: i, w jaki bądź sposób można by znaleźć ochronę od ciosów, choćby pod skórą cielęcia, nie ja z pewnością będę się przed tym wzdragał. Wystarcza mi przeżyć życie bez troski; rad chwytam się najlżejszej drogi, jaką zdołam wyszukać, by nawet najmniej chlubnej i przykładnej.
Praetulerim…
delirus inersque videri,
Dum mea delectent
mala me, vel denique fallant,
Quam sapere, et ringi[134].
Ale szaleństwem jest
mniemać, iż tą drogą dojdzie się do celu. Idą, kręcą się,
drepcą, tańczą; o śmierci ani słychu: wszystko to bardzo
pięknie; ale za to kiedy przyjdzie albo do nich, albo do ich żon,
dzieci i przyjaciół, zaskakując ich znienacka i chyłkiem, cóż
za cierpienia, krzyki, co za szaleństwo, jakie rozpacze! czy
widzieliście kiedy coś tak zdeptanego, pomieszanego, zmienionego?
Trzebaż myśleć o tym zawczasu: ta bowiem zwierzęca beztroska,
gdyby nawet mogła postać w głowie rozumnego człowieka (co mi się
wydaje zgoła niemożliwe), zbyt drogo nam przedaje swój towar.
Gdyby to był nieprzyjaciel, którego da się uniknąć, nie
broniłbym się uciekać do tarczy tchórzostwa: ale skoro to nie
jest możebne, skoro dopadnie uciekającego i tchórza równie dobrze
jak dzielnego człeka,
Nempe
et fugacem persequitur virum;
Nec parcit
imbellis iuventae
Poplitibus timidoque tergo[135],
i skoro żaden
najmocniejszy pancerz was nie osłoni,
Ille
licet ferro cautus se condat et aere,
Mors tamen inclusum protrahet inde caput[136],
nauczmyż się tedy stawić
jej mężnie czoło i walczyć przeciw niej. Aby zaś na początek
odjąć jej największą przewagę nad nami, obierzmy drogę zgoła
przeciwną owej pospolitej; odejmijmy śmierci dziwność; obcujmy z
nią, przywyknijmy do niej; hodujmy ją w myśli jako nieustanną
towarzyszkę, w każdej chwili przedstawiajmy ją wyobraźni i pod
wszelaką postacią. Za potknięciem konia, za upadkiem cegły, za
najlżejszym ukłuciem szpilką, powtarzajmy wraz: „I cóż! choćby
to była i śmierć!” i w ten sposób hartujmy się i siłujmy.
Wśród zabaw i wesela miejmy ciągle tę przyśpiewkę wspominającą
o naszej kondycji; i nie dajmy się tak bardzo unosić uciechom, aby
nam niekiedy nie przychodziło na pamięć, w ile sposobów ta nasza
wesołość może się stać łupem śmierci i na ile rodzajów nam
ona zagraża. Tak czynili Egipcjanie, którzy wśród festynów i w
czas najhuczniejszej zabawy kazali sobie przynosić szkielet, iżby
służył za przestrogę biesiadnikom:
Omnem
crede diem tibi diluxisse supremum:
Grata superveniet, quae non sperabitur, hora[137].
Nie wiadomo, gdzie śmierć
na nas czeka: oczekujmyż jej wszędzie. Rozmyślanie o śmierci jest
rozmyślaniem o wolności: kto się nauczył umierać, oduczył się
służyć. Nie ma żadnego zła w życiu dla tego, kto dobrze pojął,
iż utrata życia nie jest złem: umieć umrzeć wyzwala nas z
wszelkiej niewoli i przymusu. Paulus Emilius odpowiedział
wysłańcowi, którego ów nieszczęśnik, król Macedonii, pojmany w
bitwie, wyprawił z błaganiem, by go nie zaprzęgano do tryumfalnego
wozu: „Niech się zwróci z tą prośbą do samego siebie”.Po prawdzie, we wszystkich rzeczach, jeśli natura trochę nie dopomoże, trudno jest, aby sztuka i pilność mogły daleko doprowadzić. Ja jestem z natury, nie powiem melankoliczny[138], ale skłonny do dumania: owo nie ma rzeczy, którą bym od najdawniejszych czasów więcej zaprzątał umysł niż myślą o śmierci; i to nawet w porze najswobodniejszej młodości,
Iucundum cum aetas florida ver ageret[139].
Wśród kobiet i igraszek
niejeden mniemał, że ja się silę zdławić w sobie jakąś
zazdrość albo też miotany jestem jakąś niepewną nadzieją, gdy
ja rozmyślałem w duchu o tym lub owym, zmiecionym przed paru dniami
złośliwą gorączką, o tym, jak umarł, niemal wyszedłszy z
podobnej zabawy, z głową pełną swywoli, miłostek i pustoty jak
ja; i gdy dźwięczało mi w uchu:
Iam fuerit nec post unquam revorare licebit[140];
nie więcej chmurzyła mi czoło ta myśl niż jakakolwiek inna. Nie
jest możebna, abyśmy zrazu nie odczuwali przykrości przy takich
wyobrażeniach; ale obcując z nimi i wracając wciąż do nich,
można się z tym oswoić: inaczej, co do mnie, byłbym w nieustannym
strachu i gorączce; nikt może bowiem równie mało nie ufał swemu
życiu i nikt tak mało jak ja nie wierzył w jego trwałość. Ani
zdrowie, które jak dotąd dopisuje mi bardzo dobrze z nieznacznymi
tylko zakłóceniami, nie przydłuża mi nadziei; ani choroby mi jej
nie ukrócają: w każdej minucie wydaje mi się, że się umykam
samemu sobie i powtarzam bez ustanku: „Wszystko, co można zrobić
innego dnia, można równie i dzisiaj”. Zaiste, wypadki i
niebezpieczeństwa niewiele tylko albo nic wcale zbliżają nas do
naszego końca; jeśli pomyślimy, prócz tego wypadku, który, zda
się, zagraża nam najbardziej, ile ich jeszcze zostaje, ile milionów
innych wisi nam nad głową, pojmiemy, że w zdrowiu czy w chorobie,
na pełnym morzu czy w domu własnym, w bitwie czy w spoczynku,
śmierć jest nam zarówno bliska: Nemo altero fragilior est;
nemo in crastinum sui certior[141].
Dla dokończenia tego, co mam zrobić przed śmiercią, każda chwila
wydaje mi się krótka, choćby szło o godzinę zwłoki.Pewnego dnia ktoś, przeglądając moje papiery, znalazł rozporządzenie w jakiejś rzeczy, którą życzyłem, aby po mojej śmierci wykonano. Objaśniłem (jak w istocie było), iż będąc jeno o milę od domu, zdrów i rześki, co rychlej to spisałem, nie czując się pewny, czy dojadę z powrotem. Tak nieustannie hodując w sobie te myśli i obcując z nimi, jestem w każdej chwili tak przygotowany, jak tylko człowiek być może, i nadejście śmierci nie będzie dla mnie żadną niespodzianką. Trzeba być zawsze obutym i, ile tylko w waszej mocy, gotowym do drogi, a zwłaszcza pilnować się, aby mieć wówczas do czynienia jeno z samym sobą;
Quid
brevi fortes iaculamur aevo
Multa?[142]
dość z tym bowiem
będziemy mieli do czynienia bez innych przydatków. Jeden bardziej
niż na śmierć samą skarży się, iż przecina mu ona plany
wspaniałego zwycięstwa; drugi, iż trzeba mu się wynosić, zanim
córkę wydał za mąż i dopełnił wychowania dzieci; inny żałuje
towarzystwa żony, inny syna jako głównych radości swego
bytowania. Ja w obecnej chwili jestem, Bogu dzięki, w takim stanie,
iż mogę wynieść się, kiedy się jemu spodoba, bez żalu za jaką
bądź rzeczą, chyba za życiem, gdyby strata jego była mi bolesna.
Rozwiązałem już wszystkie węzły; pożegnałem się ze wszystkimi
z wyjątkiem siebie. Nigdy żaden człowiek nie przygotował się
czyściej i pełniej do opuszczenia świata i nie wyzwolił się zeń
doskonalej, niż ja spodziewam się to uczynić. Najbardziej martwa
śmierć jest najzdrowsza.
…Miser!
o miser (aiunt)! omnia ademit
Una dies infesta mihi tot praemia vitae:[143]
a budowniczy:
Manent
(powiada) opera interrupta, minaeque
Murorum ingentes[144].
Nie trzeba nic
przedsiębrać na tak daleką metę, a przynajmniej nie przejmować
się tak namiętnie pragnieniem ujrzenia końca dzieła. Zrodzeni
jesteśmy do działania:
Cum moriar, medium solvar et inter opus:[145]
uznaję, aby każdy
działał i przedłużał zadania życia ile może; niechaj śmierć
zajdzie mnie sadzącego kapustę, ale niedbającego o nią, a jeszcze
mniej o mój ogród nieobrobiony. Patrzałem na zgon człowieka
który, w ostatniej chwili, żalił się nieustannie, iż mu śmierć
przecina, na piętnastym czy szesnastym z naszych królów, nić
dziejów nad którymi pracował:
Iliud
in his rebus non addunt: Nec tibi earum
Iam desiderium rerum super insidet una[146].
Trzeba się wyzbyć takich
pospolitych i zgubnych trosk. Tak samo jak zakładano cmentarze przy
kościołach i w najbardziej uczęszczanych stronach miasta, iżby,
jak powiada Likurg, przyzwyczaić pospólstwo, niewiasty i dzieci,
aby się nie przerażały widokiem umarłego i aby to ustawiczne
widowisko kości, grobów i pogrzebów przypominało co nas czeka;
Quin
etiam exhilarare viris convivia caede
Mos olim, et
miscere epulis spectacula dira
Certantum ferro,
saepe et super ipsa cadentum
Pocula, respersis non parco sanguine mensis[147];
i jako Egipcjanie po
swoich festynach ukazywali obecnym wielki obraz śmierci, przy czym
jeden z nich krzyczał: „Pij i wesel się, po śmierci bowiem
będziesz oto taki”: tak i ja przywykłem mieć śmierć
nieustannie nie tylko w wyobraźni, ale i na ustach. I o nic tak
chętnie się nie wywiaduję, jak o śmierć ludzi, „jakie słowa
rzekli, jakie oblicze, jaką postawę mieli przy tym”; ani też
żadnych ustępów z historii nie śledzę tak uważnie. Widać to po
przykładach, jakie wplatam, że szczególnie umiłowałem ten
przedmiot. Gdybym się parał układaniem książek, sporządziłbym
komentowany rejestr rozmaitych śmierci. Kto by nauczył ludzi
umierać, nauczyłby ich żyć. Dicearch napisał księgę o podobnym
tytule, ale w innym i mniej użytecznym celu.Powiedzą mi, iż rzeczywistość tak dalece prześciga tu wyobraźnię, że nie ma w tym tak pięknego ćwiczenia, które by nie zawiodło w ostatecznej chwili. Niech sobie mówią; rozmyślać o tym jest z pewnością z bardzo wielką korzyścią; a przy tym czyż to jest nic dojść bodaj do tego punktu bez obawy i gorączki? Więcej jeszcze: natura sama przychodzi nam z pomocą i dodaje odwagi: jeśli śmierć jest nagła i gwałtowna, nie mamy czasu się jej obawiać, jeżeli inna, to widzę, iż w miarę jak pogrążam się w chorobę, przychodzi mi wraz naturalnym sposobem i niejaka pogarda życia. Uważam, że o wiele trudniej przychodzi mi strawić myśl o śmierci, gdy jestem zdrów, niż kiedy leżę chory: tym bardziej, że wówczas nie czepiam się tak mocno lubości życia, a to w miarę jak zaczynam tracić możność ich kosztowania; patrzę na śmierć o wiele mniej przerażonym wzrokiem. To mi daje nadzieję, iż im bar będę się oddalał od życia a zbliżał do śmierci, tym łatwiej przyjdzie mi się oswoić z tą zamianą. Tak samo jak w wielu okolicznościach potwierdziłem to, co powiada Cezar, iż rzeczy wydają się nam często większe z daleka niż z bliska; tak znowuż zauważyłem, iż będąc zdrów, o wiele więcej obawiałem się chorób, niż kiedy w nie popadłem. Rześkość, jakiej zażywam, uciechy moje i siły przedstawiają mi tamten stan jako coś tak niezgodnego z tym, którym się cieszę, iż przez imainację[148] powiększam dwa razy te dolegliwości i zdają mi się o wiele cięższe, niż kiedy ich brzemię naprawdę mnie przywali. Mam nadzieję, iż tak samo wyda mi się ze śmiercią.
Patrzmyż, jak w owym przeobrażeniu i przyrodzonym upadku, jakim podlegamy, natura zasłania nam widok naszych klęsk i ubytków. Cóż zostaje starcowi z krzepkiej młodości i minionego życia?
Heu! senibus vitae portio quanta manet[149]!
Gdy pewien żołnierz z
gwardii Cezara, złamany i schorzały, podszedł doń na ulicy,
prosząc o zwolnienie ze służby, iżby szedł umrzeć spokojnie,
ów, patrząc na jego wyniszczenie, rzekł trefnie: „Zali mniemasz,
iż jesteś jeszcze przy życiu?”. Gdyby to na kogo spadło nagle,
nie sądzę, abyśmy byli zdolni znieść taką odmianę: ale
prowadzeni ręką natury po łagodnym i nieznacznym spadku, powoli,
stopień po stopniu, schodzimy aż do tego nędznego stanu i oswajamy
się z nim tak, iż nie czujemy żadnego wstrząśnienia, kiedy
młodość w nas obumrze, co jest w istocie swojej i rzeczy śmiercią
cięższą niż śmierć zupełna z charłaczego życia i niż śmierć
ze starości; ile że nie tak ciężki skok stanowi przejście od
bytu nieszczęsnego do niebytu niż z bytu kwitnącego i rozkosznego
do bytu uciążliwego i nieszczęśliwego. Pochylone i zgarbione
ciało mniej ma siły do dźwigania ciężaru: tak i dusza; trzeba ją
krzepić i hartować przeciw zakusom tego wroga. Tak samo bowiem jak
niemożliwe jest, aby zaznała spokoju, gdy się kurczy z obawy, tak
znowu kiedy się w sobie tak zestali, może się chlubić (rzecz
niejako przerastająca ludzką naturę), że nie jest możebne, aby
niepokój, cierpienie i strach, ba, zgoła najmniejsza przykrość
mogły się w niej osiedzieć:
Non
vultus instantis tyranni
Mente qualit
solida, neque Auster,
Dux inquieti
turbidus Adriae,
Nec fulminantis magna Iovis manus[150].
Stała się panią
namiętności i pożądań, panią niedostatku, hańby, ubóstwa i
innych zniewag losu. Zdobądźmyż tę władzę, o ile kto ma siły
po temu. Oto prawdziwa i najwyższa wolność, która pozwala nam
drwić z siły i przemocy i nie dbać na więzienia i kajdany:
In
manicis et
Compedibus, saevo
te sub custode tenebo.
Ipse deus, simul
atque volam, me solvet. Opinor,
Hoc sentit: Moriar. Mors ultima linea rerum est[151].
Toż i religii naszej
najpewniejszą ludzką podstawą jest pogarda życia. Nie tylko głos
rozumu do tego nas przywodzi; czemuż byśmy bowiem lękali się
stracić coś, czego utraciwszy nie możemy żałować? Ale także,
skoro na tyle sposobów zagraża nam śmierć, czyż nie jest
większym złem drżeć przed wszystkimi, niż ścierpieć jeden? Cóż
na tym zależy, kiedy to nastąpi, skoro jest nieuniknione. Temu,
który oznajmił Sokratesowi: „Trzydziestu tyranów skazało cię
na śmierć”, ów odpowiedział: „A ich natura”. Co za głupstwo
dręczyć się właśnie na progu wyzwolin od wszelkiej udręki! Jako
narodziny nasze stały się narodzinami wszech rzeczy, tak samo nasza
śmierć sprowadzi śmierć wszech rzeczy. Toć takimż samym
szaleństwem jest płakać, iż za sto lat nie będziemy żyli, jak
płakać, iż nie żyliśmy przed stu laty. Śmierć jest początkiem
innego żywota: podobnie płakaliśmy, podobnie było nam ciężko
wejść w to nasze życie: tak samo wchodząc w nie, zbyliśmy się
jakowejś dawnej powłoki. Nic nie może być ciężkie, co jest
tylko raz. Czyż to roztropnie tak długi czas obawiać się tak
krótkiej rzeczy? Długo żyć i krótko żyć, jednoć jest w
obliczu śmierci; nie ma bowiem nic długiego ani krótkiego w
rzeczach, które nie istnieją. Arystoteles powiada, iż istnieją
nad rzeką Hypanis małe zwierzątka, które żyją tylko dzień: to,
które umiera o ósmej rano, umiera w kwiecie młodości; to, które
o piątej wieczorem, w wieku zgrzybiałym. Kogóż z nas nie
rozśmieszyłoby, gdyby widział, iż przywiązuje się szczęście
lub nieszczęście do tego momentu trwania? Nieco mniej, nieco więcej
naszego życia, jeśli je przyrównamy do wieczności albo choć do
trwania gór, rzek, gwiazd, drzew, a nawet niektórych zwierząt, nie
mniej zda się ponoś śmieszne!I natura sama skłania nas do tego. „Wychodźcie — powiada — z tego świata, jakeście doń weszli. Tę samą drogę jaką uczyniliście od śmierci do życia bez wzruszenia i strachu, przebądźcie od życia do śmierci. Śmierć wasza jest jednym z czynników porządku świata; jest cząstką życia tej ziemi”.
Inter
se mortales mutua vivunt.
. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Et, quasi cursores, vitae lampada tradunt[152].
„Czyż mam dla was
odmieniać tę piękną budowę wszechrzeczy? To warunek waszego
stworzenia; śmierć wasza jest cząstką was samych; uciekacie przed
samymi sobą. To istnienie, którym się cieszycie, należy zarówno
do życia jak do śmierci. Pierwszy dzień narodzin prowadzi was
zarówno do śmierci jak do życia”.
Prima, quae vitam dedit, hora carpsit[153]
Nascentes morimur; finisque ab origine pendet[154].
„Cały czas, który
żyjecie, zabieracie życiu; dzieje się to jego kosztem. Nieustanna
praca waszego żywota, to budować śmierć. Tkwicie w śmierci, gdy
tkwicie w życiu; jesteście bowiem po śmierci, gdy już nie
jesteście przy życiu; albo, jeśli wolicie, jesteście umarli po
życiu; ale póki żyjecie, stoicie w obliczu śmierci; a wszak
śmierć dotyka o wiele okrutniej umierającego niż umarłego, o
wiele bardziej żywo i do głębi. Jeśliście wykorzystali w pełni
wasze życie, syci jesteście: odejdźcież tedy zadowoleni”.
Cur non ut plenus vitae conviva recedis[155]?
„Jeśliście nie umieli
zeń korzystać, jeśli wam było bezpożyteczne, cóż wam, że je
tracicie? Na cóż go chcecie jeszcze?”
Cur
amplius addere quaeris,
Rursum quod pereat male, et ingratum occidat omne[156]?
„Życie samo w sobie nie
jest ani dobre ani złe; jest miejscem na dobro i zło wedle tego,
czym je zapełnicie. A jeśli żyliście jeden dzień, wszystkoście
poznali: jeden dzień podobny jest do wszystkich. Nie ma innego
światła ani innej nocy. To słońce, ten księżyc, te gwiazdy, ta
przędza świata, to te same, którymi cieszyli się wasi przodkowie
i które zabawiać będą waszych prawnuków”.
Non
alium videre patres, aliumve nepotes
Aspicient[157].
„A, już najściślej
biorąc, układ i przemiana wszystkich aktów mojej komedii rozgrywa
się w jednym roku. Jeśliście rozważyli bieg moich czterech pór,
owo składają się na nie dziecięctwo, młodość, wiek męski i
starość świata: wygrał swoją sztukę; nie zna już innych cudów
jak tylko zacząć na nowo; już zawsze będzie to samo”.
Versamur ibidem, atque insumus usque[158].
Atque in se sua per vestigia volvitur annus[159].
„Nie mam humoru
dostarczać wam innych, nowych rozrywek”:
Nam
tibi praeterea quod mahiner, inveniamque
Quod placeat, nihil est: cadem sunt omnia semper[160].
„Ustąpcie miejsca
innym, jak inni wam ustąpili. Równość jest pierwszą podstawą
sprawiedliwości. Kto może się czuć pokrzywdzony, iż podlega
temu, czemu podlegają wszyscy? Owo też daremnie byście żyli, nic
nie ujmiecie z czasu, który macie być umarli: to na całą Nicość;
tak samo długo będziecie pogrążeni w tym stanie, którego się
lękacie, jak gdybyście zmarli w niemowlęctwie”:
Licet
quod vis vivendo vincere saecla,
Mors aeterna tamen nihilominus ilia manebit[161].
„A przy tym doprowadzę
was do tego stanu, iż nie będziecie czuli żadnego niezadowolenia”;
In
vera nescis nullum fere morte alium te,
Qui possit vivus
tibi te lugere peremptum,
Stansque iacentem[162]?
„ani nie będziecie
pragnąć życia, którego tak żałujecie”;
Nec
sibi enim quisquam tum se vitamque requirit.
. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Nec desiderium nostri nos afficit ullum[163].
„Śmierć jest mniej
godna obawy niż nic, gdyby istniało coś mniej niż nic”:
Multo…
mortem minus ad nos esse putandum,
Si minus esse potest, quam quod nihil esse videmus[164];
„nie dotyczy was ani
żywych, ani umarłych; żywych, ponieważ jesteście; umarłych,
ponieważ was już nie ma. Co więcej, nikt nie umiera przed swą
godziną: ten czas, który zostawiacie, tak samo nie był wasz, jak
ten, który upłynął przed waszym urodzeniem i równie mało was
obchodzi”.
Respice
enim quam nil ad nos anteacta vetustas
Temporis aeterni fuerit[165].
„W którymkolwiek
punkcie życie wasze się kończy, jest ono całkowite. Pożytek
życia nie tkwi w czasie jego trwania; jest on w jego wyzyskaniu:
niejeden żył długo, a przecie żył niewiele. Kosztujcie życia,
póki tu jesteście: od waszej woli, nie od liczby lat zależy,
abyście się dość nażyli. Czyżbyście myśleli, że nigdy nie
zajdziecie tam, gdzieście szli bez przerwy? Wszak nie ma drogi,
która by nie miała swego kresu. A jeśli może wam przynieść
ulgę, iż macie w tym towarzystwo, czyż świat nie idzie tą samą
koleją, co wy?”
…Omnia te, vita perfuncta sequentur[166].
„Czy wszystko nie dąży
tym samym krokiem? Czy jest rzecz, która by się nie starzała jak i
wy? Tysiące ludzi, zwierząt i tysiące innych stworzeń umiera w
tej samej chwili, w której wy umieracie”.
Nam
nox nulla diem, neque noctem aurora secuta est,
Quae non audierit
mixtos vagitibus aegris
Ploratus, mortis comites et funeris atri[167].
„Czemuż więc się
wzdragacie, skoro nie możecie się cofnąć? Widzieliście dość
takich, którym śmierć wyszła na korzyść, gdyż przez nią
uniknęli wielkich niedoli: ale czy widzieliście kogoś, komu by
wyszła na szkodę? Czyż to nie jest głupota potępiać rzecz,
której nie zaznaliście ani przez siebie, ani przez kogo drugiego?
Czegóż się skarżysz na mnie i na los? Zali ci krzywdę czynimy?
Zali tobie przystało nami kierować, czy też nam tobą? Mimo iż
twoje lata się nie spełniły, życie twoje się spełniło; mały
człowiek tak samo jest całkowity jak wielki; ani ludzi, ani ich
żywotów nie mierzy się łokciem. Chiron wzgardził
nieśmiertelnością, pouczony o jej istocie przez samego boga czasu
i trwania, ojca swego, Saturna. Wyobraźcież sobie w rzeczy, o ile
by życie wiekuiste było nieznośniejsze i uciążliwsze dla
człowieka niźli to życie, które mu dałam. Gdybyście nie mieli
śmierci, przeklinalibyście mnie bez ustanku, iż was jej
pozbawiłam: umyślnie zaprawiłam ją odrobiną goryczy, chcąc was
powstrzymać, byście widząc łatwość jej osiągnięcia, zbyt
chciwie i niepomiarkowanie nie rzucali się ku niej. Aby was zachować
w tym umiarkowaniu, iżbyście nie uciekali od życia, ani nie
chronili się w śmierci, zawiesiłam jedno i drugie między słodyczą
a gorzkością. Nauczyłam Talesa, pierwszego z waszych mędrców, iż
żyć a umierać to jest obojętne: owo też temu, kto go pytał,
czemu zatem nie umiera, odpowiedział bardzo roztropnie: Ponieważ
to jest obojętne. Woda, ziemia, powietrze i ogień, i inne
części tej mojej budowli zarówno są narzędziami życia jak
śmierci. Czemu obawiasz się ostatniego dnia? Nie więcej przyczynia
się do twej śmierci niż wszystkie inne. Ostatni krok nie wywołuje
znużenia; dobywa je tylko na jaw. Wszystkie dni idą ku śmierci,
ostatni jej dochodzi”. Oto łaskawe upomnienia naszej matki
przyrody.Owóż nieraz myślałem nad tym, skąd pochodzi, iż na wojnie oblicze śmierci, czy to w odniesieniu do nas samych, czy do innych, bez porównania zda się nam mniej straszne niż w domu (inaczej armia składałaby się z samych lekarzy i płaksów); oraz że chociaż śmierć jest zawsze jednaka, o wiele większą wobec niej odwagę widzimy u ludzi wiejskich i prostego stanu niż u innych. Sądzę, po prawdzie, iż to owe wydwarzania i straszliwe ceremonie, jakimi ją otaczamy, bardziej nas przerażają niż ona sama: owe zupełnie nowe formy życia; krzyki matek, kobiet i dzieci; odwiedziny wzruszonych i przerażonych osób, obecność licznej służby wybladłej i spłakanej; przyćmiony pokój, zapalone świece; wezgłowie otoczone lekarzami i księżmi; słowem, sama groza i przerażenie dokoła nas: oto już czujemy się pochowani i pogrzebani! Dzieci lękają się nawet swych przyjaciół, kiedy ich ujrzą w masce: tak i my. Trzeba zdjąć maskę, równie z rzeczy jak osób; a gdy ją zdejmiemy, ujrzymy pod nią tę samą śmierć, którą jakiś pachołek lub prosta dziewka służebna przebyli niedawno bez lęku i obawy. Szczęśliwa śmierć, która nie zostawia czasu na przygotowania tych wspaniałości!
[121]
dobrze żyć i z naszym pożytkiem jako powiada Pismo święte — Biblia, Koh 3:12.
[122]
transcurramus solertissimas nugas — Precz z subtelnymi dociekaniami (Seneca [Minor], Epistulae morales ad Lucilium, 117; tłum. Edmund Cięglewicz).
[123]
snadniej (daw.) — łatwiej.
[124]
owo twardsze miano [cnoty] — słowo virtus oznaczało hart, krzepkość.
[125]
Omnes (…) cymbae — „Coś nas tu wszystkich w jeden dół spycha/ I wszystkich losy w urnie podrzuca,/ Aż wyjdzie każdy, pierwej czy później,/ Dając nam bilet na łódź, co płynie/ W banicję wieczną…” (Horatius, Odae, II, 3, 25; tłum. Edmund Cięglewicz).
[126]
quae (…) impendet — „Co wisi nad człowiekiem jak skała nad Tantalem” (Cicero, De finibus bonorum et malorum, I, 18; tłum. Edmund Cięglewicz).
[127]
Non (…) reducent — „Ani kucharz sycylijski/ Nie da mu do jadła smaku,/ Ni śpiew ptasząt, ni cytr dźwięki/ Snu nie sklecą…” (Horatius, Odae, III, 1, 18; tłum. Edmund Cięglewicz).
[128]
zali a. żali (daw.) — czy, czyż.
[129]
Audit (…) futura — „Pyta o drogę, liczy dni swe i rozmierza/ Żywot tej drogi trwaniem i dręczy się jutrem…” (Claudianus, In Rufinum, II, 137; tłum. Edmund Cięglewicz).
[130]
Qui (…) retro (łac.) — „Co łbem wybija ślady, gdy w tył kroczy” (Lucretius, De rerum natura, IV, 474; tłum. Edmund Cięglewicz).
[131]
jako teraz liczymy zaczynając rok od stycznia — dekret króla Karola IX wydany w r. 1563 ustanowił początek roku na 1 stycznia; przedtem liczono go od Wielkiejnocy.
[132]
Quid (…) horas (łac.) — „Nigdy się tego człowiek nie ustrzeże,/ Co mu z godziny na godzinę grozi…” (Lucretius, De rerum natura, II, 13, 13; tłum. Edmund Cięglewicz).
[133]
jeden z naszych królów zginął wśród zabawy — Henryk II, zraniony śmiertelnie w turnieju (1599).
[134]
Praetulerim (…) ringi (łac.) — „Wolę, by mnie za bzika lub za lenia miano/ Byle mi szczęście niosły te moje przywary,/ Choćby szczęście ułudne, niż świadomie cierpieć!” (Horatius, Epistulae, II, 2, 126.; tłum. Edmund Cięglewicz).
[135]
Nempe (…) tergo (łac.) — „Bo śmierć dosięgnie nawet najchybszego męża:/ I porazi pacholę na młodych kolankach/ Uciekające trwożnie” (Horatius, Odae, III, 2, 14. 2; tłum. Edmund Cięglewicz).
[136]
Ille (…) caput (łac.) — „Choćbyś głowę żelazem i spiżem spancerzył,/ Śmierć ją wydrze zbyt snadno z tej mocnej fortecy” (Propertius, Elegiae, III, 18, 25; tłum. Edmund Cięglewicz).
[137]
Omnem (…) hora (łac.) — „Każdy świt, co ci świta, sądź, że już ostatni,/ A dzień, otrzyman w darze, będzie jeszcze milszy!” (Horatius, Epistulae, I, 4, 13; tłum. Edmund Cięglewicz).
[138]
melankoliczny (daw.) — dziś: melancholiczny.
[139]
Iucundum (…) ageret (łac.) — „Gdy młodość ma zakwitła, kwitnęła mi wiosna!” (Catullus, Carmina, LXVIII, 16; tłum. Edmund Cięglewicz).
[140]
Iam (…) licebit (łac.) — „Co minęło, nie wróci; daremne błagania!” (Lucretius, De rerum natura, III, 928; tłum. Edmund Cięglewicz).
[141]
Nemo (…) certior (łac.) — „Niech nikt nie myśli, że jest dalej grobu, ani że jutra pewniej doczeka niż bliźni” (Seneca [Minor], Epistulae morales ad Lucilium, 91; tłum. Edmund Cięglewicz).
[142]
Quid (…) multa? (łac.) — „Czemuż w tym krótkim żywocie/ Cel tak daleki gonimy?” (Horatius, Odae, II, 16, 17; tłum. Edmund Cięglewicz).
[143]
Miser (…) vitae (łac.) — „Biadaż nam, biada! krzyczą, oto dzień ów wrogi/ Zabrał nam wszystkie nasze dobra i nadzieje!” (Lucretius, De rerum natura, III, 911; tłum. Edmund Cięglewicz).
[144]
Manent (…) ingentes (łac.) — „Porzucają robotę i potężne mury/ Groźnie sterczące…” (Vergilius, Aeneida, IV, 88; tłum. Edmund Cięglewicz).
[145]
Cum (…) opus (łac.) — „Jeśli mnie śmierć ma zabrać, to wśród lubej pracy!” (Ovidius, Amores, II, 10, 36; tłum. Edmund Cięglewicz).
[146]
Iliud (…) una (łac.) — „Lecz tego ci nie mówią, że w owych opałach,/ Nie będziesz miał tych pragnień ani zachceń zgoła!” (Lucretius, De rerum natura, III, 913; tłum. Edmund Cięglewicz).
[147]
Quin (…) mensis (łac.) — „Stąd zwyczaj był prastary, biesiadę ożywiać/ Krwi przelewem i dania przeplatać turniejem/ Bijących się na ostro, co często padali/ Na stoły, krwią bryzgając pomiędzy puchary” (Silius Italicus, Punica, XI, 51; tłum. Edmund Cięglewicz).
[148]
imainacja (daw.) — dziś: imaginacja; wyobraźnia.
[149]
Heu (…) manet (łac.) — „Ach, jakżeż mała cząstka zostaje dla starców!” (Maximianus Pseudo-Gallus, Elegiae, I, 16; tłum. Edmund Cięglewicz).
[150]
Non (…) manus (łac.) — „Ni tyrana srogie lica./ Ni południa nawałnica,/ Co tam ponad Adrią zieje,/ Ni Jowisza groźna dłoń,/ Która piorunami sieje,/ Mężnej myśli nie ustraszy!” (Horatius, Odae, III, 3, 3; tłum. Edmund Cięglewicz).
[151]
In manicis (…) rerum est (łac.) — „W kajdankach i na rączkach i na nóżkach obu,/ Dam cię więzić, a przy tym i straż bezlitosną!”/ „To mnie sam Bóg, gdy zechcę, uwolni”. Ja sądzę,/ Że chciał rzec: „Umrę” — bo śmierć wszystko tutaj kończy! (Horatius, Epistulae, I, 16, 76; tłum. Edmund Cięglewicz).
[152]
Inter (…) tradunt (łac.) — „Żywoty sobie wzajem wręczają śmiertelni,/ Żagiew życia z rąk do rąk podając, jak gońcy!” (Lucretius, De rerum natura, II, 75 i 78; tłum. Edmund Cięglewicz).
[153]
Prima (…) carpsit (łac.) — „Ta pierwsza już godzina, co nam życie dała/ Ujęła nam godzinę tego życia zaraz!” (Seneca [Minor], Hercules furens, III, 874; tłum. Edmund Cięglewicz).
[154]
Nascentes (…) pendet (łac.) — „Z chwilą narodzin zaczynamy umierać i początek zahacza się o koniec” (Manilius, Astronomica, IV, 16; tłum. Edmund Cięglewicz).
[155]
Cur (…) recedis (łac.) — „Czemuż to nie chcesz odejść jak syty biesiadnik/ Z uczty żywota?” (Lucretius, De rerum natura, III, 951; tłum. Edmund Cięglewicz).
[156]
Cur (…) omne (łac.) — „I czegóż pragniesz jeszcze od życia? czy życia/ Nowego, które sczeźnie znów marnie, bez wdzięku?” (Lucretius, De rerum natura, III, 954; tłum. Edmund Cięglewicz).
[157]
Non (…) aspicient (łac.) — „Nic innego ojcowie nasi nie widzieli/ I wnuki nie zobaczą…” (Manilius, Astronomica, I, 529; tłum. Edmund Cięglewicz).
[158]
Versamur (…) usque (łac.) — „Kręcimy się dokoła i tkwimy w tym kole…” (Lucretius, De rerum natura, III, 1093; tłum. Edmund Cięglewicz).
[159]
Atque (…) annus (łac.) — „I rok się tak tym samym torem toczy w kółko” (Vergilius, Georgica, II, 402; tłum. Edmund Cięglewicz).
[160]
Nam (…) semper (łac.) — „Otóż oprócz tych zasad, nie mogę wymyślić/ Ani znaleźć rad innych dla ciebie, bo wszystko/ Wiecznie to samo” (Lucretius, De rerum natura, III, 957; tłum. Edmund Cięglewicz).
[161]
Licet (…) manebit (łac.) — „Choćbyś ty przeżył wieków tyle, ile pragniesz,/ Śmierć będzie i tak wieczna: ona cię przeżyje” (Lucretius, De rerum natura, III, 1103; tłum. Edmund Cięglewicz).
[162]
In vera (…) iacentem (łac.) — „Czyż nie wiesz, że po śmierci naprawdę nie będziesz/ Istniał jako ktoś inny, co nad tobą zmarłym/ Zapłacze i postoi nad twymi zwłokami?” (Lucretius, De rerum natura, III, 898; tłum. Edmund Cięglewicz).
[163]
Nec (…) ullum (łac.) — „Więc nikt nie będzie pragnął ni życia, ni ciała/ Z powrotem…/ Ani nas też tęsknota za sobą nie zbierze” (Lucretius, De rerum natura, III, 932 i 935; tłum. Edmund Cięglewicz).
[164]
Multo (…) videmus (łac.) — „Bo śmierć jest dla nas przecież mniej niżeli niczym,/ Jeśli można to pojąć, co nad nic jest mniejsze” (Lucretius, De rerum natura, III, 939; tłum. Edmund Cięglewicz).
[165]
Respice enim quam nil ad nos anteacta vetustas (…) (łac.) — „Bacz też na to, jak cała przeszłość dla nas niczym,/ w której byliśmy niczym…” (Lucretius, De rerum natura, III, 985; tłum. Edmund Cięglewicz).
[166]
Omnia (…) sequentur (łac.) — „Po zgonie twym za tobą wszystko też podąża/ W nicość…” (Lucretius, De rerum natura, III, 981; tłum. Edmund Cięglewicz).
[167]
Nam (…) atri (łac.) — „I nie zeszła noc po dniu, ni jutrznia po nocy,/ Iżby nie posłyszały niemowląt kwilenia/ Obok lęków i płaczów, czarnych druhów zgonu!” (Lucretius, De rerum natura, II, 579; tłum. Edmund Cięglewicz).
Montaigne, Próby
tłumaczenie: Boy Żeleński
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.