ROZDZIAŁ
17
(1)
1. [928 B] Ubóstwo
jest pozbyciem się trosk, wolnością od kłopotów życia, nie
doznającym przeszkód podróżowaniem, wiernością wobec przykazań,
obcą zmartwieniu.
(2)
2. [928 C] Ubogi mnich jest panem świata, Bogu powierzając troskę
i poprzez wiarę czyniąc wszystkich niewolnikami; nie będzie
on mówić człowiekowi o swoim ubóstwie, ale o tym, że jakby z
ręki Pana otrzymuje to co mu przybywa.
3.
Ubogi robotnik jest synem oddalenia się od namiętności: to, co
dostaje, uważa za nieistniejące; wycofujący się odkrywa, że
na wszystko, jak na gnój, spojrzeć trzeba. A jeśli o coś się
martwi, to jeszcze nie stał się ubogim.
4.
Mąż ubogi jest czysty w modlitwie, a chciwy modli się o widma
materii.
(3)
5. Ci, którzy trwają w posłuszeństwie, obcy są dla tych, którzy
kochają pieniądze; skoro bowiem wywłaszczyli się nawet z
ciała, to co jeszcze posiadają swojego? Tacy zwykle w tym tylko się
mylą, że są lekkomyślni i skłonni do przenosin. Widziałem, że
materia rodzi u mnichów wytrzymywanie w miejscu. Ale bardziej
podziwiałem tych zbliżonych do siebie z powodu Pana [Tj.
mnichów żyjących w braterskiej wspólnocie, a nie nieustannie
wędrujących czy też takich, którzy co prawda pozostają w
miejscu, ale tylko ze względu na „materię", tj.
nieruchomości, dobra nieprzenośne].
(5)
6. [928 D] Kto skosztował tych [dóbr], które są w górze, łatwo
pogardzi tymi, które są na dole; a ów, który nie skosztował,
pyszni się z bogactwa.
(6)
7. Nierozważny ubogi podwójnie źle czyni: zrzeka się [dóbr]
obecnych, i pozbawia się przyszłych.
8.
Mnisi! Nie będziemy więc pokazywać, że jesteśmy mniej ufni od
ptaków! Bo one nie troszczą się i nie zbierają.
9.
Bo wielki jest ten, kto odrzuca majątek, ale święty jest ten, kto
odrzuca swoją wolę. Tamten weźmie stokrotnie czy to w mieniu, czy
[929 A] w dobrodziejstwach, a ten odziedziczy życie wieczne.
10.
Fale nie opuszczają morza, i nie opuszcza chciwca złość i
zmartwienie.
11.
Kto pogardził materią - wykupił się od obrony i sporu, a kto
chciwy jest zysku - z powodu igły walczyć będzie do śmierci.
12.
Niezłomna wiara odcina troski, a pamięć o śmierci odrzuca nawet
ciało.
13.
U Hioba nie było śladu chciwości: toteż pozostał spokojny, gdy
wszystko utracił.
14.
Powiada się, że chciwość jest korzeniem wszelkiego zła: i tak
właśnie jest, gdyż wywołuje ona nienawiść, kradzieże, zawiść,
podziały, waśnie, niedole, mściwość, nielitościwość oraz
zabójstwa.
15.
Z powodu małego ognia spalić ktoś może wielki las, a poprzez małą
cnotę można całkowicie uniknąć wyszczególnionych teraz
namiętności. [929 B] Ta właśnie [cnota] nazywa
się oderwaniem od namiętności. Rodzi ją
doświadczenie i zasmakowanie w poznawaniu Boga, a także rozmyślanie
nad końcową mową obrończą.
16.
Dla kogoś, kto z uwagą przeczytał słowa o matce wszelkiego zła
nie jest czymś nieznanym to, co ona mówi: że w jej występnym i
przeklętym rodzeniu, drugim potomkiem był kamień niewrażliwości.
Ale przydzielenie mu odpowiedniego miejsca uniemożliwił mi ten
wielogłowy wąż bałwochwalstwa, otrzymujący u posiadających dar
rozróżniania Ojców miejsce trzecie wśród ośmiu ogniw łańcucha
- a o tym nie wiedziałem. Podążając jak należy, chcę dalej
mówić o niewrażliwości jako trzeciej w obecnym układzie, a
drugiej według narodzin. Potem będzie jeszcze o śnie i o czuwaniu,
i o dziecinnej i niemęskiej tchórzliwości, ale te ujmę krótko,
bo takie są choroby początkujących.
[929
C] Kto zdobył siedemnastą nagrodę w zawodach, ten, niematerialny,
wędruje do nieba.
Za:
Święty Jan Klimak, Drabina Raju, tytuł oryginału: Kλίμαξ
τού παραδείσου, Πρός ποιμένα Λόγος,
przekład z języka greckiego i komentarz: Waldemar Polanowski,
opracowanie i redakcja naukowa: Ewa Osek, Wydawnictwo Marek
Derewiecki, Kęty 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.