A
co z minimalistycznymi wierszami Laxa, na które niekiedy składają
się dwa lub trzy słowa, powtarzane wciąż od nowa w zwrotkach?
Wskazówkę sugerującą nam, jaki był zamysł Laxa, znajdziemy w
tych dwóch cytatach z Octavio Paza:
Historię
człowieka można sprowadzić do historii relacji między słowami a
myślą. Wszelkie kryzysy zaczynały się albo pokrywały z krytyką
języka. Nagle przestawano wierzyć w skuteczność słów.
„Trzymałem Piękność na kolanach. Była gorzka", mówi
poeta. Bez słów nie da się pochwycić piękna. Przedmioty i słowa
krwawią z tej samej rany".
I
dalej:
Nie
wiemy, gdzie zaczyna się zło, czy w słowach, czy w rzeczach, ale
kiedy słowa ulegają deprawacji i znaczenia stają się niepewne,
sens naszych działań i uczynków także staje się niepewny.
Minimalizm
Laxa, począwszy od Circus of the Sun, to proste nazywanie
przedmiotów, które przyciągają uwagę miłości, uzdrawia
ranę-rozdarcie pomiędzy słowami a czynami, słowami a
przedmiotami. Poeta patrzy, widzi i jest posłuszny prawdzie,
wyrażanej przez innego. Ten inny jest cudowniejszy niż moja
subiektywna projekcja rzucana na przedmiot, moja percepcja
przedmiotu. Tylko ascetyczna i antyestetyczna bezinteresowność
potrafi pozwolić innemu odsłonić jego niepowtarzalną istotę, czy
ten inny jest Bogiem Stwórcą czy Bożym stworzeniem.
Za:
Murray Bodo OFM, Mistycy. Odkrywcy Bożych dróg, tytuł oryginału:
Mystic. Ten who show us the ways of God, przekład: Małgorzata
Bortnowska, Wydawnictwo M, Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.