sobota, 26 kwietnia 2014

Post w chrześcijaństwie syryjskim


Chrześcijaństwo syryjskie proponuje życie oparte na wyrzeczeniach. „Post", w szerokim tego słowa znaczeniu, rozciąga się na wszystkie wymiary istnie­nia. W Liber Graduum zostało to nazwane „postem od świata".

Post, mój drogi, to nie tylko powstrzymywanie się od spożywania chleba i wody, wiele bowiem jest sposobów zachowywania postu.
Są tacy, co powstrzymują się od chleba i wody, aż poczu­ją głód i pragnienie.
Ktoś pości, aby zachować dziewictwo; jest głodny i nie je, ma pragnienie i nie pije; i ten post jest najlepszy.
Ktoś inny pości  zachowując wstrzemięźliwość („świę­tość"), i to też jest post.
Ktoś pości powstrzymując się od spożywania mięsa i wi­na oraz pewnych pokarmów.
Ktoś pości nie otwierając ust, aby nie wypowiadać brzyd­kich słów.
Ktoś pości hamując swój gniew i poskramiając swe po­żądania, aby one nad nim nie zapanowały.
Ktoś pości w sprawach posiadania dóbr i uwalnia się (od wszystkiego), mając przed oczami sprawowaną służbę.
Ktoś rezygnuje z jakiegokolwiek łoża, aby być czujnym w modlitwie.
Ktoś w strapieniu pości od spraw tego świata, aby nie dać się zwieść nieprzyjacielowi.
Ktoś pości, aby pozostać w żałobie i spodobać się Panu w swej udręce.
Ktoś zbiera wszystkie poprzednie przypadki i stapia je w jeden post.


Za: O. Vincent Desprez OSB, Początki monastycyzmu, tom 2, Dzieje monastycyzmu chrześcijańskiego do Soboru Efeskiego (431), przekład: Janina Dembska, tytuł oryginału: Le monachisme primitif. Des origines junqu 'au concile d' Ephese, [seria: źródła monastyczne, t. 22, opracowania: t. 4], przedmowa O. Pierre Miquel OSB, redakcja naukowa: Ks. Marek Starowieyski, Tyniec - Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 1999  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.