Klimak jasno stwierdza, że
demony są duchami i istotami noerycznymi. Zaznacza także, że są
złe, a ich głównym celem jest zaciemnianie umysłu. Zasadnicze ich
działanie polega na zwodzeniu, rozpraszaniu, rozbijaniu, na
tworzeniu złudzeń, fałszywych pocieszeń i wszelkiego rodzaju
oszustw. Nienawidzą one dobra i zasiewają w nas zło oraz zmuszają
do grzechu. Jako demony nie są wszechmocne, nie mogą pozbawić nas
wolności wyboru. Nie mogą przewidzieć skutków swego działania,
ponieważ nie znają przyszłości. Nie znają naszych serc i
jedynie obserwując, uczą się, jak najlepiej do nich dojść.
Klimak uważa, że zły duch nie może bezpośrednio dotrzeć do
naszego umysłu, ale ma możliwość zasiania w nas złych
myśli, wywołać zwodnicze obrazy i pobudzić wyobraźnię.
Działanie złego ducha jest różne, ma bowiem, jak podkreśla Jan
Scholastyk, „wiele głów" (miriokefalos),
a walka przeciw demonom to skomplikowana i trudna droga, gdyż często
przedstawiają one to co jest złe jako dobre i mogą ukrywać się
pod płaszczem dobrych myśli, które w rzeczywistości mają
charakter demoniczny. Demony potrafią dostosowywać metody w
zależności od osoby, z którą walczą. W inny sposób mogą
walczyć przeciw mnichom, a w inny przeciw żyjącym w świecie.
Wszystkim natomiast usiłują wykraść czas przeznaczony na
modlitwy.
Walkę muszą toczyć także
pustelnicy, gdyż pustynia to szczególne miejsce przebywania
demonów. Demony usiłują, jak zaznacza Klimak, na wszelki sposób
nakłonić mnicha, aby „wrócił do miasta". Podszeptują, że
pobyt na pustyni nie przynosi żadnej korzyści, a w mieście łatwiej
spotkać Boga.
Mnich z Synaju poucza o jeszcze
jednej ważnej rzeczy, a mianowicie, że walka duchowa trwa przez
całe życie i nie kończy się w żadnym momencie. Jest ona
niezbędna nie tylko w fazie początkowej życia ascetycznego,
ale także w jego zaawansowanej formie. Pokusy nasilają się nawet w
miarę postępowania w życiu duchowym, a miarą duchowego rozwoju
jest jakość i siła demonów, atakujących człowieka. Niekiedy
jednak ludzkie wady zastępują działanie demonów, zwłaszcza
egoizm i pycha.
Tak jak wiele jest sposobów
walki, jaką demony podejmują przeciw nam, tak też jest wiele dróg
obrony przeciw nim. Nie chodzi jedynie o to, by podjąć walkę
z nimi, ale by przejąć inicjatywę i nie dopuszczać ich do siebie.
Jan Klimak dobrze rozumie kluczowe znaczenie walki wewnętrznej w
życiu mnicha i dlatego wiele miejsca poświęca w swoim przewodniku
duchowym analizie działania poszczególnych namiętności i wad.
Można nawet doszukiwać się u niego pewnej, choć nie
konsekwentnej, tak jak u Ewagriusza, klasyfikacji złych myśli. To
jego osobiste doświadczenie walki duchowej jest dla nas bardzo
cenne, gdyż przedstawia nam nie tylko kolejne etapy przenikania
złych myśli do serca, ale przede wszystkim uczy nas, jak walczyć z
nimi.
Ks.
Arkadiusz Jasiewicz (ze wstępu)
Za:
Święty Jan Klimak, Drabina Raju, tytuł oryginału: Kλίμαξ τού
παραδείσου, Πρός ποιμένα Λόγος, przekład z
języka greckiego i komentarz: Waldemar Polanowski, opracowanie i
redakcja naukowa: Ewa Osek, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty
2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.