Św. Sergiusz z Radoneża (założyciel Ławry
Troicko-Siergijewskiej, uważanej obecnie za najważniejszy klasztor
rosyjskiego prawosławia) to jeden z głównych świętych
mnichów rosyjskiego Kościoła prawosławnego. Jest również
uważany za patrona narodu ze względu na rolę, jaką odegrał w
powstaniu Księstwa Moskiewskiego w XIV w. W założonej przez niego
ławrze znajdują się Moskiewska Akademia Teologiczna oraz groby
rosyjskich patriarchów.
Bartłomiej
Kiryłowicz - tak nazywał się przyszły mnich - urodził się
w 1313 lub 1319 r. w Rostowie, jednak szybko przeniósł się wraz z
rodziną do Radoneża położonego w pobliżu Moskwy. Już jako
dziecko pragnął zostać mnichem, ale dopiero ok. 1340 r., po
śmierci rodziców (którzy, zgodnie z pradawną tradycją, w
ostatnich latach życia wstąpili do klasztoru], mógł udać
się w miejsce odosobnienia. W 1342 r. przywdział mnisi habit i
przybrał imię Sergiusz. W 1353 r. został igumenem założonego
przez siebie klasztoru, któremu nadał wezwanie Trójcy Świętej.
Umarł 8 października 1392 r. w wieku 78 lat, z czego ponad pół
wieku przeżył w ascezie. Pochowany został we własnej ławrze,
która ciągle nosi jego imię: Ławra Troicko-Siergijewska. W 1448
r. został kanonizowany, a jego święto jest obchodzone dwa
razy do roku, 18 lipca oraz 8 października. Jest również ujęty w
kalendarzu wschodnich Kościołów katolickich.
Dla Sergiusza powołanie do życia mniszego było równoznaczne z
powołaniem do życia pustelniczego. Zapoczątkował on wielki ruch
eremicki, nowy typ monastycyzmu, który rozprzestrzenił się na
całym terytorium młodego Księstwa Moskiewskiego i wspierał jego
religijny, kulturalny i polityczny rozwój, gdyż Kijów, zniszczony
przez Tatarów w 1240 r., nie zdołał nigdy odzyskać dawnego
znaczenia.
Sergiusz
spędził mniej więcej dwa lata w odosobnieniu w miejscu, w
którym później miała powstać ławra. Jak czytamy w jego Żywocie,
w tym okresie musiał stawić czoła niejednemu utrapieniu:
dręczyło go zimno, niedźwiedzie, wilki i inne dzikie zwierzęta,
które jednak z czasem zdołał obłaskawić. Takie doświadczenia
wiodły do negatywnego typu ascezy, charakterystycznego dla
rosyjskich mnichów, którzy - w przeciwieństwie do mnichów
bizantyjskich - nie szukali specjalnych ascetycznych praktyk, gdyż
praca i sztuka przetrwania w trudnych warunkach klimatycznych i
naturalnych same w sobie były wystarczająco wyczerpujące.
Jak to zwykle bywa w podobnych przypadkach (warto przywołać
choćby przykład Teodozego Peczerskiego], do Sergiusza żyjącego w
swojej samotni dołączyli ludzie pragnący naśladować jego
ascetyzm i wieść mnisze życie. W ten sposób w ciągu kilku lat
zebrała się wspólnota 12 mnichów, którzy mieli się stać
trzonem przyszłego klasztoru. Sergiusz razem z nimi porzucił
samotność na rzecz życia we wspólnocie i stał się założycielem
monasteru Trójcy Świętej, nazywającego się tak samo jak cerkiew,
którą przedtem tu zbudował. Choć Sergiusz był założycielem,
to Mitrofan został wybrany na pierwszego igumena. Dopiero po jego
śmierci (1353 lub 1354 r.) Sergiusz został przełożonym wspólnoty.
W tym celu przyjął święcenia kapłańskie. Wewnętrzne
nieporozumienia zmusiły wkrótce Sergiusza do opuszczenia klasztoru
i powrotu do pustelniczego życia, jednak ze względu na nalegania
wspólnoty powrócił do klasztoru. (...)
Za:
Mnisi Wschodu i Zachodu; Juan Maria Laboa, Historia monastycyzmu
chrześcijańskiego, tytuł oryginału: The Historical Atlas of
Eastern and Western Christian Monasticism, tłumaczenie: Gabriela
Jaworska, Katarzyna Malecha, CARTA BLANCA Sp. z o.o. Grupa Wydawnicza
PWN, Warszawa 2009
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.