wtorek, 29 kwietnia 2014

Literatura poświęcona dziewictwu


  Wydaje się, że trudno znaleźć w literaturze mona­stycznej jednoznaczne ślady motywacji ontologicznych i protologicznych dotyczących enkrateia. Motywacje, jakie dają o sobie znać w praktyce monastycznej, zda­ją się być raczej etycznej natury.

   Nasuwa się jednak inne pytanie. Tradycja mona­styczna przejęła od ascezy przedmonastycznej ideał wstrzemięźliwości seksualnej i dziewictwa jako rzecz ogólnie uznawaną. Celibat, jak widzieliśmy, był dla monachos zrozumiały sam przez się. Szukano tylko je­go uzasadnienia przez rozważania natury praktycznej - całkowita dyspozycyjność w służbie Bożej, koniecz­ność ascezy w celu opanowania namiętności, zwłasz­cza popędu seksualnego. Ale może ideał ten opierał się na podstawach czysto teoretycznych? Czy nie miał on powiązania z koncepcjami odnoszącymi się do ko­smologii i antropologii?

   Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba posze­rzyć dziedzinę naszych poszukiwań i zbadać obfitą literaturę poświęconą dziewictwu powstałą w starożyt­ności chrześcijańskiej. Szczególną uwagę poświęcimy li­teraturze IV w., gdyż w rym czasie powstało wiele trakta­tów De virginitate, m.in. Atanazego, Bazylego z Ancyry, Grzegorza z Nyssy, Jana Chryzostoma, Ambrożego i Au­gustyna. Nie zapominajmy przy tym i o tych, którzy, jak Hieronim, chociaż nie poświęcili temu tematowi spe­cjalnego traktatu, wielokrotnie do niego nawiązywali. Wspomnieć też należy o dziełach anonimowych, jak np. traktat Pseudo-Atanazego O dziewictwie (lub O ascezie), albo o ciekawej homilii O dziewictwie skierowa­nej do ojców rodziny, wydanej przez D. Amand i M. Moons. 

Dzieła te przeważnie zawierały rady prak­tyczne przeznaczone dla dziewic i wszystkich zachowu­jących wstrzemięźliwość. Znajdujemy w nich jednak także rozważania teoretyczne mające na celu uspra­wiedliwienie i uzasadnienie ideału dziewictwa.

Za: Antoine Guillaumont, U źródeł monastycyzmu chrześcijańskiego, t. 2, (seria: źródła monastyczne, t. 38, opracowania, t. 8, Tytuł oryginału: Études sur la spiritualité de l'Orient chrétien, przekład: S. Scholastyka Wirpszanka OSBap, Kraków - Tyniec 2006, TYNIEC- Wydawnictwo Benedyktynów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.