Wraz z rozwinięciem tego wewnętrznego
słuchania, jako aspektu formalnej praktyki, zaczynasz zauważać,
jak słuchanie dźwiękowych obiektów pomaga ci w uczeniu się
słuchania swych myśli czy nastrojów w sposób obiektywny.
W większości wypadków, w gaworzeniu
naszego myślącego umysłu nie ma więcej znaczenia niż w brzmieniu
dźwięku nada. To tylko wibracje myślącego umysłu,
uformowane w konceptualne wzory, to wszystko - tylko długi, ciągły,
mruczący strumień wibracji. W taki sposób możemy się nauczyć
słuchania naszych własnych myśli, tak jakbyśmy słuchali
płynącego strumienia, pluszczącej fontanny czy ćwierkających
ptaków, z tym samym rodzajem wolności od angażowania się w
identyfikację. To tylko poszeptujący strumyk umysłu, to wszystko.
Nic wielkiego - nic czym można by się ekscytować, nic co mogło by
nas wprowadzić w pomieszanie.
To dość łatwo powiedzieć, ale my
mamy tendencje do zakochiwania się w naszych historiach, czyż nie?
Kochamy je, szczególnie te o nas samych: o dobru jakie dokonaliśmy,
o popełnionych błędach, godnych zapamiętania, zasmucających,
żałosnych, o tym co chcemy zrobić, co mamy nadzieję zrobić, o
tym czego obawiamy się, że się nam wydarzy, co inni o nas myślą.
Te ulubione wzory są wszystkie
manifestacjami elementu"ja", nawyku myślenia w terminach
"ja", "mnie", i "moje", tak jak
przeżywamy nasze doświadczenie. W Pali, nazywa się to ahamkāra,
"ja-twórczość" i mamamkāra, "moje-twórczość",
i są one kluczowymi atrybutami poglądu na jaźń. Te nawyki są tym
co w najwyższym stopniu efektywnie i stale pociąga naszą uwagę ku
krainie konceptów, które następnie unoszą umysł. Jeżeli
historia zawiera w sobie "mnie", ma tendencję by być
znacznie bardziej interesująca, niż jakieś inne odleglejsze
opowieści. To nadzwyczaj naturalny, podstawowy nawyk wspólny nam
wszystkim.
Odpowiednio, większość medytacji
wglądu, rozwoju vipassany, dotyczy właśnie tego - nauczenia się
rozpoznawać "ja-twórczość" i "moje-twórczość",
nawyki w obrębie doświadczanych myśli. Ahamkāra
dosłownie oznacza "uczynione z ja-istości" podczas gdy
mamamkāra oznacza "uczynione z moje-istości",
prawdziwy wgląd jest rozpoznaniem tych nawyków, i nie danie się
wciągnąć przez ich historie; dostrzeżenie ich pustki, ich
transparencji i puszczenie ich.
Ajahn Amaro
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.