Kasjan posługuje się kolejnym ogólnym podziałem,
opartym na myśli Ewagriusza i Orygenesa. W rozmowie 3 z abbą
Pafnucjuszem przedstawia bowiem „naukę o trojakim wyrzeczeniu
się":
Pierwsze jest, gdy opuścimy wszystkie
zewnętrzne bogactwa i majętności świata. Drugie, gdy odrzucimy
pierwotne nasze obyczaje, nałogi i namiętności duszy i ciała.
Trzecie, gdy umysł nasz oderwiemy od wszystkich rzeczy
teraźniejszych i widomych, wpatrując się jedynie w to, co jest
przyszłe, i pożądając dóbr niewidomych (Rozmowy 3,6).
Te trzy rodzaje wyrzeczenia się, które
można porównać do trzech rodzajów motywacji do dobrych uczynków,
rozważanych w rozmowie 11 (lęk przed piekłem, nadzieja na niebo i
umiłowanie cnoty), zarysowują szeroko zakrojony program wędrówki
w górę, w którym pierwsze dwa obejmują poziom wiedzy aktywnej,
zaś trzecie wyrzeczenie zawiera wiedzę teoretyczną. Zostają
również porównane do trzech ksiąg Salomona: Księga Przysłów
uczy wyrzeczenia się spraw ziemskich i cielesnych, Księga
Eklezjasty napomina o marności wszelkiego stworzenia, a Pieśń nad
Pieśniami ukazuje trzecie wyrzeczenie, w którym „dusza wznosi się
ponad wszystkie sprawy ziemskie i jednoczy się już ze Słowem
Bożem, zapatrzona w rzeczy niebieskie" (Rozmowy 3,6). Ten
trójdzielny element orygeński, wiążący Pieśń nad Pieśniami z
najwyższą formą wiedzy duchowej, był bliski Ambrożemu, lecz
Kasjan różni się zarówno od niego, jak i od Hieronima, prawie
wcale nie wykorzystując miłosnego języka Pieśni jako narzędzia
do wyrażenia prawd mistycznych.
Należy tu wspomnieć o jeszcze jednej
kwestii teologicznej: otóż Kasjan stał się niejako rzecznikiem
tych mnichów, których irytowała nauka o łasce, głoszona przez
świętego Augustyna pod koniec jego życia. Zakładana przez tego
ostatniego predestynacja zdawała się wykluczać ludzką wolność,
a przez to kwestionować moralny wysiłek ascetyzmu. Kasjan podejmuje
ten temat w rozmowie 13. Reprezentuje on sprzeciw starszego, bardziej
synergicznego poglądu na łaskę i ludzkie działanie wobec
zajadłych sporów, jakie rozgorzały w sprawie nauk Pelagiusza.
Kasjan nie jest jednak pelagianistą, utrzymuje bowiem, że do
osiągnięcia czystości serca i doskonałej miłości konieczna jest
łaska. Mimo to z augustiańskiej perspektywy wydaje się, że chciał
on pogodzić obie doktryny. Choć niektóre teksty Kasjana
zapewniają, że „początek dobrej woli naszej jest darem
natchnienia Pańskiego" (Rozmowy 3,29), to inne świadczą o
tym, że według tego mistyka - przynajmniej w niektórych wypadkach
- łaskę otrzymują ci, „którzy trudzą się w pocie czoła, by
ją uzyskać" (Reguły 12,14).
Za:
Bernard McGinn, Patricka Ferris McGinn, Mistycy
wczesnochrześcijańscy. Wizje Boga u Mistrzów duchowych, tytuł
oryginału: Elary Christian Mystics, The Divie Visio of the
Spirituals Masters, seria: MYSTERION, przekład: Ewa Elżbieta
Nowakowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.