Dla Jamesa (1890) Ja stanowi
niekwestionowany, elementarny i uniwersalny fakt życia psychicznego
oraz fundamentalną jednostkę naukowej analizy psychicznego
funkcjonowania człowieka. Ja ma tu dwoistą naturę – składa się
z podmiotu poznającego (czystego ego), czyli I, oraz obiektu
poznania (Ja empirycznego), określanego mianem Me. Ja jest
więc jednocześnie podmiotem doświadczającym, strumieniem
świadomości, w którym jednostka doznaje, spostrzega, myśli, oraz
sumą różnych wyobrażeń Ja (wszystkiego, co osoba może nazwać
własnym). Analizując Ja w całej złożoności, jak pisze James
(1890), trzeba wziąć pod uwagę jego trzy aspekty: składniki,
czyli Ja materialne, społeczne oraz najbardziej „wewnętrzne” Ja
duchowe, uczucia z nimi związane oraz działania motywowane ochroną
i umacnianiem składników. Czyste ego jest – według Jamesa –
strumieniem wrażeń, którego ważnym elementem jest myśl
osądzająca. Działa ona jako część rozpoznająca i
przechowująca przeszłe, uświadomione fakty, a zarazem będąca
odpowiedzialną za jedność i spójność świadomości.
Aleksandra Pilarska
Ja i tożsamość a dobrostan
psychiczny
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.