Orygenes jednak, idąc w ślady
świętego Pawła, nauczał o konieczności wyjścia poza „literę,
która zabija" i dostania się na drugi poziom (odpowiadający
duszy) po to, aby uchwycić sens moralny tekstu, a także na trzeci
poziom (odpowiadający duchowi) po to, aby uchwycić sens mistyczny
Pisma. Te moralne i duchowe nauki Logosu dają się wyodrębnić
dzięki całej gamie narzędzi alegorycznych i typologicznych
stosowanych przy studiowaniu tekstu. O ile w Nowym Testamencie mamy
do czynienia z bezpośrednim nauczaniem przez Logos, o tyle w Starym
Testamencie nauczanie to odbywa się za pośrednictwem innych zdarzeń
i postaci, które stają się w egzegezie „typami" i
„alegoriami" obecnych realiów. Mimo że egzegeza alegoryczna
i typologiczna stanowi tę część dorobku Orygenesa, którą
odziedziczył jeszcze po kulturze żydowskiej i hellenistycznej, był
on pierwszym chrześcijaninem, który określił osobiste
przyswojenie sobie nauk Logosu jako czytanie „anagogiczne",
czyli takie, które ma uwznioślić duszę. „Czytelnik Ewangelii,
zachowując opartą na zdarzeniach historię, potrafi wznosić się
bezbłędnie do rzeczywistości duchowych" {Komentarz do
Ewangelii według św. Mateusza X,14). Celem interpretacji jest
wypełnienie nauki biblijnej poprzez własne wstępowanie ku Bogu,
proces, który Orygenes nazwał pragnieniem, by człowiek „wędrował
po szerokich przestrzeniach mistycznego i duchowego pojmowania".
Dzięki zetknięciu się z Pismem i zastosowaniu narzędzi
interpretacji duchowej, dusza wznosi się z powrotem do swego źródła
w Bogu. Dla Orygenesa wędrówka w górę to esencja powołania
chrześcijanina i główny motyw, który przewija się przez jego
myśl mistyczną.
Za:
Bernard McGinn, Patricka Ferris McGinn, Mistycy
wczesnochrześcijańscy. Wizje Boga u Mistrzów duchowych, tytuł
oryginału: Elary Christian Mystics, The Divie Visio of the
Spirituals Masters, seria: MYSTERION, przekład: Ewa Elżbieta
Nowakowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.