Sam bowiem grał rolę demagoga po to,
żeby mieć za co wystawnie ucztować, a że uważał Ateny za zbyt
małe źródło dochodów na tę wystawność, zaopatrywał się
dodatkowo z Macedonii18 i dlatego to Antypater19 ujrzawszy go w
starości wyraził się, że jak u bydlęcia ofiarnego już
sprawionego nic w nim nie pozostało oprócz języka i jelit. A czyż
ty, nieszczęsny, nie wywołujesz zdumienia, że potrafisz żyć tak
nieszlachetnie, nie po ludzku, samolubnie, nieżyczliwy dla
przyjaciół, obojętny wobec swego kraju, a mimo to mordujesz się,
cierpisz bezsenność, uganiasz się za zyskami, rozglądasz się, po
kim by odziedziczyć spadek — i to mając tak niezawodny środek do
życia w spokoju jak sknerstwo?
Powiadają, że pewien Bizantyjczyk20
zastawszy kochanka u swej żony, która była bardzo brzydka,
zawołał: „O nieszczęsny! któż cię zmuszał? [Dla mnie
pociechą jest chociaż posag]"21 — [To, co ciebie wprawia w
podniecenie i niepokój22, pozostaw, nędzniku, królom] i ich
namiestnikom, którzy chcą rządzić i być pierwsi w państwach;
tamci muszą przez ambicje, pychę i próżność ugaszczać ludzi,
zasługiwać się im, być satelitami, posyłać dary, utrzymywać
wojska, kupować gladiatorów. Ty zaś do tylu rzeczy się mieszasz,
tyle zamętu sprawiasz i sam siebie w wir spraw wtrącasz, tak że
żyjesz życiem ślimaka w muszli23 z powodu małostkowości; same
przykrości znosisz nie mając z tego nic, tak jak osioł
łaziebnika24, który dźwiga opał i chrust, zawsze w sadzy i dymie,
sam nie mając dostępu do kąpieli, ciepła ani czystości.
18 Był na żołdzie Filipa.
19 Por. Zywot Fokiona, I, 3.
20 Osobistość nieznana.
21 Tekst i sens niepewny.
22 Tekst bardzo uszkodzony, sens tylko
domyślny.
23 Tj. wkręconego sztucznie w spiralę
(porównanie mało odpowiednie)
24 W łaźniach trzeba było
podtrzymywać nieustannie ogień do grzania wody.
Plutarch, Moralia, t I
tłum. Zofia Abramowiczówna
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.