Prawda,
nierozłącznie związana z życiem i działalnością człowieka,
jest wybraniem przez niego dobra przeciw złu. Ten motyw wyboru
sprawia - jak twierdzą N. Łosski i W. Zienkowski - że etyka
zajmuje szczególne miejsce w rozwoju myśli filozoficznej, nawet u
najbardziej zagorzałych pozytywistów i naturalistów. To
pierwszeństwo moralności widać już bardzo wyraźnie u Hercena, a
jeszcze bardziej u Ławrowa, Michajłowskiego, Tołstoja i innych.
Także
tutaj filologia przynosi interesujące argumenty: termin istina
(prawda) jest spokrewniony ze słowem prawda
(sprawiedliwość). Istotnie, w wielu językach słowiańskich
słowo prawda oznacza prawdę. Podobnie jak słowianofile,
także narodnicy z lat siedemdziesiątych XIX wieku (na przykład
Michajłowski) utrzymywali, że „racja -prawda" powinna
być zespolona z „racją-sprawiedliwością". Z zapisków w
notatniku Dostojewskiego, noszących datę 20 lutego 1880 roku,
wynika, że Alosza Karamazow miał być męczennikiem nie tyle prawdy
teoretycznej, ile prawdy moralnej, prawdy, prawdy uosobionej,
ponieważ prawda - to Chrystus.
Ta
postawa ma jednak aspekt negatywny. Niezdolność rozdzielnego
widzenia prawdy i moralności doprowadziła niektórych Rosjan do
ateizmu. Bakunin w książce Bóg i państwo przedstawia swoje
zastrzeżenia wobec chrześcijaństwa w następujących słowach:
Jak prawda religijna może być prawdziwa, jeśli to, co jest
głoszone, pozostaje dalekie od życia?
Prawda
dynamiczna - owoc poznania twórczego
Żywa,
konkretna prawda ma swoje miejsce w dziejach zbawienia. Dlatego
właśnie wielu myślicieli przejawia sceptycyzm wobec „prawd
zwanych absolutnymi i wiecznymi". Wolne osoby - mówi
Ławrow - szukają swoich wolnych celów i wyrażają je odpowiednio
do poziomu swego rozwoju. Akt poznania, ponieważ jest wolny, wymaga
kreatywności. Dzieło Bergsona Ewolucja twórcza spotkało
się od razu z sympatią w Rosji. Zostało przełożone na rosyjski
przez M. Bułgakowa; stanowiło również temat wielu opracowań.
Za
rzecznika witalnej kreatywności w akcie poznania można uznać
zwłaszcza Bierdiajewa. Główna antyteza, jaką umieszcza on u
podstaw swej filozofii, to przeciwstawienie „natury" i
„ducha", innymi słowy - konieczności i wolności,
rzeczy i życia. Nauka interesuje się tylko naturą, obiektywnie
istniejącym światem; nie poznaje ona nigdy Prawdy, lecz tylko
prawdy. Celem filozofii jest właśnie poznanie Prawdy, co od
początku zakłada opcję na rzecz życia.
Za:
Tomaś Śpidlik, Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, tytuł
oryginału: L’idee russe. Une autre vision de l’homme, przekład
z francuskiego: Janina Dembska, Wydawnictwo Księży Marianów
(seria: Bogosłowije 3), Warszawa 2000
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.